Černé skříňky v automobilech? Možná již brzy

Black Box do každé rodiny

Snem policistů, ale i soudních znalců a likvidátorů pojišťoven jsou černé skříňky, kterými by musely být povinně vybaveny všechny automobily. Toto téma je na nejvyšší úrovni probíráno nejen u nás, ale i v celé Evropě a je možné, že se jednou stanou nezbytnou výbavou každého automobilu.

Tomuto tématu se v České republice věnuje projekt ministerstva dopravy s originálním názvem Black Box. Ten u nás běží již od roku 2004 a podílí se na něm odborníci z Centra dopravního výzkumu, Ústavu pozemních komunikací vysokého učení v Brně a také společnost e4t.

Výsledkem má být návrh definování možností, jak tato zařízení dostat do automobilů, jaké údaje by měla zaznamenávat a jaký přínos by měla mít. Ale proč vlastně mít v autě černou skříňku? Nemá jít jen o další nevhodnou možnost, jak hlídat řidiče? Nejde jen o další obdobu velkého bratra?

Prý samá plus

Odborníci vidí v podobných zařízeních jen výhody. Jejich přítomnost by totiž dokázala daleko lépe řešit dopravní nehody. Při mnohých z nich se dá jen odhadovat, jakou rychlostí auto v daný okamžik jelo, jakým směrem, jak na vzniklou situaci reagoval řidič apod. a těžko se tak přesně prokazuje vina jednotlivých účastníků. Pokud by měli znalci přesné údaje o rychlosti před nehodou, době, kdy řidič začal brzdit, rychlosti v době nárazu a mnoho dalšího, měli by jednodušší práci a také by bylo možné jasně vyřešit daleko více dopravních nehod.

Druhou výhodou má být lepší kontrola řidiče např. při zastavení policistou. Ten by se jen podíval, jakou rychlosti jelo vozidlo pár sekund před kontrolou a jasně by viděl, zda řidič dodržel povolený limit nebo ne. Odpadla by tak nutnost používat radary a obdobná zařízení, která lze legálně odhalit. V případě černé skříňky by prostě řidič musel jet pomalu stále, protože by si nikdy nemohl být jistý, kdy ho policista zastaví.

Třetí výhodou by měla být určitá prevence v chování řidičů. Ti totiž jezdí daleko klidněji a ukázněněji pokud ví, že je někdo sleduje. V takovém případě se od těchto zařízení čeká výrazně zklidnění a zpomalení dopravy a jen ojedinělé překračování rychlostních limitů. Tím by možná klesl počet dopravních nehod a jejich následků a pojišťovny by mohly snížit sazby pojistného.

Na problémy se „zapomnělo”

Ztráta soukromí, omezení lidských svobod a jednoznačná preference dohledu „moudrých” před pěstováním osobní zodpovědnosti každého? Podle autorů projektu jen drobné vady na kráse.

Ať projekt Black Box přinese jakékoli výsledky, černé skříňky se v brzké době povinnou výbavou nestanou. Ovšem v horizontu několika let by se mohly stát krutou realitou. A má být ještě hůř - v delším časovém horizontu budou černé skříňky spolupracovat přímo se satelitním systémem Galileo. S trochou představivosti půjde o dokonalé šmírování, pokud systém zjistí, že řidič překročil rychlost, vjel do jednosměrky apod. nahlásí tuto skutečnost příslušnému úřadu, který již rozhodne o případné pokutě. Tato varianta ovšem nemá nastat dříve než za patnáct let.

George Orwell se musí obracet v hrobě. Je pozoruhodné, jak ochotně se lidé vzdávají těch nejcennějších hodnot věříc v lepší zítřky dodané shůry. Slova jako svoboda a soukromí jsou dnes a denně bagatelizována a zastiňována prázdnými frázemi o bezpečnosti a boji proti zákeřnému nepříteli. Je zřejmě nejvyšší čas si uvědomit, že pro své okolí uděláme to nejlepší jen tehdy, když budeme především kontrolovat sami sebe a ne jeden druhého. Pokud se vzdáme preference odpovědnosti jednotlivce v jedné věci a nahradíme ji pouhým dohledem a bičem, nemůžeme očekávat, že takto „vychovaný” člověk bude vystupovat odpovědně ve věci jiné. Řešení je na snadě, posvítíme si i tam. Tím jen roztáčíme kolotoč dohledů a trestů, který bude ovlivňovat naše další a další aktivity. A nezastaví se, dokud neuvidí všude. Je čas říci stop. V opačném případě se může stát, že se ukontrolujeme k smrti...

Chce-li se někdo vzdát své svobody a svěřit opovědnost za sebe samého jiným, nechť tak činí, ale ať totéž nežádá po ostatních. Bez ohledu na to, je-li jedním z davu nebo osamoceným vojákem v poli. V poslední době si pleteme význam slov svoboda a demokracie a zapomínáme na nedotknutelnost jednoho druhým. Základní lidské svobody nelze omezovat ani demokratickým procesem, těch se může vzdát pouze každý sám.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků