Černé skříňky v automobilech? Možná již brzy

Black Box do každé rodiny

Snem policistů, ale i soudních znalců a likvidátorů pojišťoven jsou černé skříňky, kterými by musely být povinně vybaveny všechny automobily. Toto téma je na nejvyšší úrovni probíráno nejen u nás, ale i v celé Evropě a je možné, že se jednou stanou nezbytnou výbavou každého automobilu.

Tomuto tématu se v České republice věnuje projekt ministerstva dopravy s originálním názvem Black Box. Ten u nás běží již od roku 2004 a podílí se na něm odborníci z Centra dopravního výzkumu, Ústavu pozemních komunikací vysokého učení v Brně a také společnost e4t.

Výsledkem má být návrh definování možností, jak tato zařízení dostat do automobilů, jaké údaje by měla zaznamenávat a jaký přínos by měla mít. Ale proč vlastně mít v autě černou skříňku? Nemá jít jen o další nevhodnou možnost, jak hlídat řidiče? Nejde jen o další obdobu velkého bratra?

Prý samá plus

Odborníci vidí v podobných zařízeních jen výhody. Jejich přítomnost by totiž dokázala daleko lépe řešit dopravní nehody. Při mnohých z nich se dá jen odhadovat, jakou rychlostí auto v daný okamžik jelo, jakým směrem, jak na vzniklou situaci reagoval řidič apod. a těžko se tak přesně prokazuje vina jednotlivých účastníků. Pokud by měli znalci přesné údaje o rychlosti před nehodou, době, kdy řidič začal brzdit, rychlosti v době nárazu a mnoho dalšího, měli by jednodušší práci a také by bylo možné jasně vyřešit daleko více dopravních nehod.

Druhou výhodou má být lepší kontrola řidiče např. při zastavení policistou. Ten by se jen podíval, jakou rychlosti jelo vozidlo pár sekund před kontrolou a jasně by viděl, zda řidič dodržel povolený limit nebo ne. Odpadla by tak nutnost používat radary a obdobná zařízení, která lze legálně odhalit. V případě černé skříňky by prostě řidič musel jet pomalu stále, protože by si nikdy nemohl být jistý, kdy ho policista zastaví.

Třetí výhodou by měla být určitá prevence v chování řidičů. Ti totiž jezdí daleko klidněji a ukázněněji pokud ví, že je někdo sleduje. V takovém případě se od těchto zařízení čeká výrazně zklidnění a zpomalení dopravy a jen ojedinělé překračování rychlostních limitů. Tím by možná klesl počet dopravních nehod a jejich následků a pojišťovny by mohly snížit sazby pojistného.

Na problémy se „zapomnělo”

Ztráta soukromí, omezení lidských svobod a jednoznačná preference dohledu „moudrých” před pěstováním osobní zodpovědnosti každého? Podle autorů projektu jen drobné vady na kráse.

Ať projekt Black Box přinese jakékoli výsledky, černé skříňky se v brzké době povinnou výbavou nestanou. Ovšem v horizontu několika let by se mohly stát krutou realitou. A má být ještě hůř - v delším časovém horizontu budou černé skříňky spolupracovat přímo se satelitním systémem Galileo. S trochou představivosti půjde o dokonalé šmírování, pokud systém zjistí, že řidič překročil rychlost, vjel do jednosměrky apod. nahlásí tuto skutečnost příslušnému úřadu, který již rozhodne o případné pokutě. Tato varianta ovšem nemá nastat dříve než za patnáct let.

George Orwell se musí obracet v hrobě. Je pozoruhodné, jak ochotně se lidé vzdávají těch nejcennějších hodnot věříc v lepší zítřky dodané shůry. Slova jako svoboda a soukromí jsou dnes a denně bagatelizována a zastiňována prázdnými frázemi o bezpečnosti a boji proti zákeřnému nepříteli. Je zřejmě nejvyšší čas si uvědomit, že pro své okolí uděláme to nejlepší jen tehdy, když budeme především kontrolovat sami sebe a ne jeden druhého. Pokud se vzdáme preference odpovědnosti jednotlivce v jedné věci a nahradíme ji pouhým dohledem a bičem, nemůžeme očekávat, že takto „vychovaný” člověk bude vystupovat odpovědně ve věci jiné. Řešení je na snadě, posvítíme si i tam. Tím jen roztáčíme kolotoč dohledů a trestů, který bude ovlivňovat naše další a další aktivity. A nezastaví se, dokud neuvidí všude. Je čas říci stop. V opačném případě se může stát, že se ukontrolujeme k smrti...

Chce-li se někdo vzdát své svobody a svěřit opovědnost za sebe samého jiným, nechť tak činí, ale ať totéž nežádá po ostatních. Bez ohledu na to, je-li jedním z davu nebo osamoceným vojákem v poli. V poslední době si pleteme význam slov svoboda a demokracie a zapomínáme na nedotknutelnost jednoho druhým. Základní lidské svobody nelze omezovat ani demokratickým procesem, těch se může vzdát pouze každý sám.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků