Nedávno jsme psali o Norsku a jeho zájmu dostat na silnice co nejvíce elektromobilů, což se také daří. Důvodem jsou různé slevy, úlevy, přednosti a vůbec relativně nízká pořizovací cena takového vozu. Jenže co když se koukneme na věc z druhé strany? Co když nebudeme chtít elektrické auto, ale naopak něco trochu silnějšího? Něco jako třeba Škodu Octavia RS Combi, která nám dělala nedávno v redakci společnost?
Zatímco v zemích jako Norsko musí být radost prodávat elektrická auta, prodat něco tak vysoce neekologického, jako je zmíněná Octavia Combi RS, musí být za trest. Například takový elektrický Golf vyjde v Norsku na 256 300 NOK (v přepočtu zhruba 780 000 Kč), za rychlý mladoboleslavský kombík s benzinovým motorem a manuálem zaplatíte coby norský zákazník hnedle dvojnásobek (v přepočtu 1 372 500 Kč).
Prošli jsme ceníky různých evropských zemí, abychom dostali obrázek o tom, co udělá ta která preferovaná politika v praxi. Norská Octavia Combi RS patří k těm nejdražším v celé Evropě, ale nejdražší není. V Dánsku zaplatíte za tento model dokonce 437 000 dánských korun, což je v přepočtu přes 1,5 milionu. Přes milion korun se dostalo ještě Holandsko, které si také zakládá na tabulkově ekologických autech.
Nejlépe je na tom český trh. ČR je jediná země, kde zrovna taková Octavia Combi RS vyjde na méně než 700 000 Kč. Na druhou stranu si ale u nás levně nekoupíte elektrický Golf, který stojí 915 900 Kč.
Jestli si teď říkáte, že prodat takovou Octavii RS za v přepočtu 1,5 milionu korun je celkem síla, pak se stačí kouknout na jiné značky, abyste pochopili, že může být ještě mnohem hůř. Třeba Subaru WRX STI stojí v Dánsku 649 900 dánských korun (2 339 640 Kč), v Norsku zaplatí případný (a hodně zarytý) fanoušek dokonce 2,7 milionu korun, když cena auta činí 412 647 NOK a daň 477 153 NOK.
A také v Holandsku se dostanete přes dva miliony korun za to neekologické Subaru, ale zase si můžete pořídit třeba hybridní V60, která vychází pouze na 1,6 milionu korun. A to se vyplatí.
Když se tak člověk kouká po Evropě na to, kolik stojí pro řidiče relativně zajímavá auta, musí být rád, že žije v ČR, kde se na emise a různá zvýhodňování moc nehraje. Je to dobře, protože je zaprvé aktivit samotné EU v tomto směru více než dost, a protože (zadruhé) se třeba v Londýně nebo ve Francii a nedávno i v Německu na vlastní kůži přesvědčili, že ona jednostranná podpora eko-aut může být dost kontraproduktivní.
Škoda Octavia RS Combi: Základní ceny v přepočtu na koruny |
Dánsko |
1 573 200 Kč |
Norsko |
1 372 500 Kč |
Holandsko |
1 041 539 Kč |
Portugalsko |
987 095 Kč |
Anglie |
968 661 Kč |
Finsko |
928 282 Kč |
Rakousko |
922 205 Kč |
Švýcarsko |
900 284 Kč |
Francie |
874 038 Kč |
Španělsko |
869 979 Kč |
Chorvatsko |
866 146 Kč |
Německo |
857 531 Kč |
Belgie |
821 000 Kč |
Rusko |
820 686 Kč |
Itálie |
813 153 Kč |
Švédsko |
803 880 Kč |
Maďarsko |
759 818 Kč |
Slovinsko |
752 593 Kč |
Slovensko |
741 173 Kč |
Polsko |
739 069 Kč |
Česká republika |
686 900 Kč |
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ