Ceny automobilů na CNG za posledních 12 měsíců významně poklesly, zájem řidičů naopak roste

Vozidel poháněných CNG jezdí podle nejnovějších statistik po českých silnicích přes 7 200, do konce roku jich bude dokonce 8 000. Český motorista přitom může vybírat z více než 60 modelů vozů, k nimž nejnověji přibyla také Škoda Octavia v provedení pro zemní plyn. Jaká je však ekonomika vozů na CNG? Vyplatí se i tam, kde řidiči nejezdí každý den dlouhé vzdálenosti?
Ceny automobilů na CNG za posledních 12 měsíců významně poklesly, zájem řidičů naopak roste

Zkušenosti z provozu CNG vozů v České republice ukazují, že toto palivo sníží běžné provozní náklady automobilu o 30–50 %. V mnoha případech lze dokonce po českých silnicích jezdit za částky nepřesahující 1 Kč za ujetý kilometr. U českých motoristů ale stále přetrvávají pochybnosti, jak rychle se jim vyšší pořizovací cena vozu na zemní plyn vrátí. Pohled do ceníků českých prodejců automobilů ukazuje, že návratnost je dnes již velmi rychlá.

Ceny vozů se srovnaly

V posledních měsících došlo k dalšímu poklesu ceny CNG vozů. Jejich pořizovací cena je dnes u nejvýznamnějších modelů v porovnání s verzí na benzín či naftu stejná, nebo dokonce nižší. Případné rozdíly v neprospěch CNG se pohybují v řádech desítek tisíc korun, které se řidiči vrátí po najetí maximálně 50 000 kilometrů.

Dobrým příkladem je Škoda Octavia, kterou mladoboleslavská automobilka prodává od června letošního roku také v provedení pro CNG. Při porovnání verzí na zemní plyn a naftu je dnes CNG jen o zhruba 10 000 Kč dražší, jezdí však přibližně o 0,4 Kč na kilometr levněji. „Rozdíl v ceně se proto při rozumném množství najetých kilometrů mezi 20–30 tisíci ročně vrátí nejpozději do 1 roku od koupě vozu,“ vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON. U benzínové verze 1,4 TSI, s níž CNG srovnává sama mladoboleslavská automobilka, je rozdíl v ceně necelých 30 000 Kč. Návratnost je ale velmi podobná: důvodem je vyšší spotřeba benzínového modelu i cena tohoto paliva.

Rozdíl v ceně mezi vozy na naftu a CNG prakticky není

Zájem o model Škoda Octavia v provedení na zemní plyn přitom potvrzuje sama automobilka Škoda, která v polovině června evidovala přes 250 závazných objednávek a do konce roku chce prodat na českém trhu až 1 000 kusů tohoto modelu. Není přitom jediným výrobcem vozů, který CNG podporuje – na českém trhu se dobře prodávají také vozy značek Volkswagen či SEAT.

Ekonomika provozu je přitom u všech zmíněných značek velmi podobná. U naftových modelů Volkswagen Golf a Seat Leon platí, že mají ve srovnání s CNG stejnou (Golf), nebo dokonce vyšší (Leon) kupní cenu. V jejich případě proto řidič vlastnící verzi pro zemní plyn šetří již od prvního dne provozu.

O něco větší rozdíly jsou u benzínové motorizace. Poslední model série Golf automobilky Volkswagen je ve verzi s benzínovým motorem levnější o 46 000 Kč, jezdí ale o téměř korunu na kilometr dráž. Podobné rozdíly jsou také u vozu Seat Leon. Vyšší pořizovací náklady CNG oproti benzinové verzi se při nájezdu 30 000 kilometrů ročně vrátí u obou vozů za zhruba 1,5 roku.

Na provozu CNG dlouhodobě vyděláte

Pokud uvažujete, že budete automobil na CNG provozovat po dobu minimálně 5 let, můžete v pozdějších letech provozu také vydělat. „Pokud počítáme, že řidič najede se Škoda Octavia zhruba 30 000 km ročně, může za období zmíněných 5 let ušetřit za palivo od 56 000 až do 130 000 Kč. U modelu Volkswagen Golf se začíná úspora počítat od maximálně 2 let provozu. Za 5 roků lze uspořit mezi 60 až 95 tisíci korunami, ještě více oproti verzi na benzín,“ vysvětluje Jiří Lachout.

Pro českého motoristu, zvyklého na poměrně vysoké zdanění automobilových paliv, je dobrou zprávou také minimální spotřební daň na CNG. Ta je oproti daňovému zatížení benzínu nebo nafty jen zlomková a v příštích letech se prakticky nezmění. „Cena je pevně určena až do roku 2020 a je velmi pravděpodobné, že nižší spotřební daň bude pro CNG platit až do roku 2025, možná i déle,“ dodává Jiří Lachout.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 14 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků