Ceny aut: žádná sleva není dost velká

Ceny aut: žádná sleva není dost velká

Nebudete platit silniční daň. Zajistíme vám levné palivo. Poskytneme další slevy, pokud zaplatíte v hotovosti. Prodeje aut v některých evropských zemích v současnosti připomínají scénky z orientálních bazarů.

Autosalony doslova chrlí nejrůznější výhody, bonusy a pobídky. Nutí je k tomu tvrdá cenová válka, která se rozhořela na evropském automobilovém trhu v reakci na padající odbyt.

Ten v letošním prvním pololetí meziročně klesl téměř o sedm procent, například v jihoevropských státech zmítaných krizí to byly i desítky procent. „My neprodáváme auto se slevou. My prodáváme slevu a auto k tomu,“ řekl redakci Automotive News prodejce milánské Hondy Mi Auto Claudio Stucchi.
 
Silnější slova volil prezident GM France Yves Pasquier-Desvignes. „To je prostě masakr, absolutní masakr,“ komentoval situaci na trhu pro agenturu Reuters. Prodejci v západní Evropě nabízejí slevy až 30 procent. Mezi značky, které nejvíce trpí slabými prodeji a jdou ve snižování cen nejdál, patří Opel, Fiat, Renault, Seat a Peugeot.

Levnější Honda

Nová Honda SUV CR-V za 22 900 eur, tedy o sedm tisíc eur levnější oproti cifře uvedené na cenovce v showroomu. Tak vypadá nejagresivnější nabídka japonského výrobce aut v Itálii v podání milánské Hondy Mi Auto. K tomu samozřejmě ještě nějaký ten míč pro děti a dvacetiprocentní sleva na nové díly. Tohle se nabízí každému, kdo projde dveřmi prodejny.
 
„Pokud nenabídneme slevy, tak odtud auta neodjedou,“ tvrdí prodejci unisono s útrpným výrazem. Výrobci aut se tak dostávají do pasti – na straně jedné tu jsou chřadnoucí ekonomiky v mnoha evropských zemích a z toho plynoucí slabé prodeje, na straně druhé nutnost nabízet vozy za ceny, z nichž téměř nic nezůstane, protože marže jsou nastavené bolestně nízko.

Hrdý Ford

Americký Ford se pokoušel jít v Evropě jinou cestou. Nenasedl na stále rychleji se točící kolotoč, nenabídl masivní slevy jako jeho konkurenti. Výsledek? Automobilka podle agentury Bloomberg před několika dny varovala investory, že v Evropě prodělá ve druhém čtvrtletí zhruba 570 milionů dolarů. V prvním čtvrtletí tratila 190 milionů dolarů. Prodeje Fordu spadly v jeho tradičním západoevropském teritoriu během prvního pololetí roku o deset procent. Nejhorší situace nastala v červnu – pokles o 16,1 procenta ve srovnání s loňským rokem.
 
Další chorý pacient – PSA/PeugeotCitroën – minulý týden oznámil, že zavře jeden závod a zruší osm tisíc pracovních míst, aby odvrátil hrozící kolaps. Opel, patřící společnosti General Motors, mění v rychlém tempu členy vedení. Snaží se zoufale o bryskní restrukturalizaci. Ztráty, které německá automobilka utrpěla, dosáhly za poslední tři roky 3,5 miliardy dolarů.

Slevami do pekel

Není divu, že PSA a Opel nabízejí v Německu, Francii a Velké Británii podle studie Barclay největší slevy. Studie přitom poukazuje na „smrtelnou“ korelaci mezi poskytováním slev na straně jedné a ztrát z toho plynoucích na straně druhé.
 
Například francouzská PSA nabízí ve Velké Británii každému, kdo si u ní zakoupí nové auto, tříleté bezplatné pojištění, uhrazenou silniční daň, bezplatný servis, silniční asistenci a záruku. Zbývá snad už jen dodat řidiče.
 
Ve Francii zákazník, který při koupi Peugeotu 208 nabídne k odprodeji svoje staré auto, obdrží slevu 1500 eur na nový vůz. U modelu 508 je to pět tisíc eur. „Tyhle agresivní praktiky se projevují ve fleetových prodejích a současně i v prodejích soukromníkům,“ podotýká prezident GM France Yves PasquierDesvignes.
 
Není se ale čemu divit. Tonoucí se chytá pověstného stébla. Celkové evropské prodeje spadly za první pololetí letošního roku téměř o sedm procent. Avšak prodeje Fiatu, Seatu, Renaultu, Opelu a jejich britské sestry Vauxhallu se propadly o patnáct procent.

Auto v ceně kabelky

Jak daleko jsou prodejci v západní Evropě schopni zajít? Nabízejí až třicetiprocentní slevy. Přitom třeba marže u malých aut činí „v lepších časech“ jen něco kolem tří procent. To znamená jediné – mnohá auta se dnes prodávají se ztrátou.
 
Malá auta do města stojí většinou méně než deset tisíc eur. Třeba Ford Ka se prodává v Itálii za 7950 eur. To je méně, než za kolik je k mání dámská kabelka od Hermese, model Birkin. Ve Velké Británii poskytuje Hyundai na model i20 dvacetiprocentní slevu, na ostrovech tak stojí 7995 liber, zhruba 258 tisíc korun. V Německu zase internetový prodejce Mein Auto.de nabízí sedan Exeo, produkt ztrátového Seatu, se slevou 26 procent.
 
Fiat zašel pravděpodobně nejdále. Každý, kdo si u něj koupí nové auto před 31. červencem, obdrží kreditní kartu. Ta mu umožní nákup jednoho litru benzinu za jedno euro u vybraných italských čerpacích stanic s pohonnými hmotami.
 Vlna slev přitom zasáhla i vozy, do kterých by to řekl málokdo. Třeba VW Golf stál u jednoho prodejce ve chvíli, kdy se snažil vyčistit sklad před příchodem nové generace ve čtvrtém čtvrtletí, 12 990 eur.

Carofile, britský internetový prodejce, zase nabízí slevu 8,5 procenta na kombi Jaguar XF Sportbrake, tedy na vůz, který se objeví v prodeji až v listopadu.

Česko nestojí stranou

Ačkoli český trh v prvním pololetí rostl, ani zde nezůstávají prodejci pozadu. V poslední době patrně nejvíce zaujala nabídka Toyoty, která začala prodávat hybridní vozy za ceny klasických. Například nejlevnější Yaris Hybrid stojí 359 900 korun. Za tyto peníze lze koupit model Yaris s konvenčním motorem 1,33 l Dual VVT-I s převodovkou Multidrive S ve výbavě Style.

Ze značek, které mají v západní Evropě problémy, třeba Seat zvýhodnil vybrané modely až 33 tisíci korunami. Nejlevnější „akční“ Ibiza (1,2 litru, 44 kilowattů) modelového roku 2013 nyní stojí 191 tisíc korun. Jen pro připomenutí – v roce 2006 stála podobná Ibiza přes 300 tisíc korun.

Zajímavý je i pohled na webové stránky Opelu. V kapitole Cena a výbava jsou u devíti zobrazených modelů dva ceníky. Jeden standardní a druhý akční. Podle nich tak nová nejlevnější Antara stojí v „ceníkových cenách“ 555 900 korun, v akčním ceníku však lze nalézt cifru příjemnější – 489 900 korun.

Hodně překvapil i Mercedes-Benz. Jeho nabídka zní: „K zakoupenému vozu třídy S je možno zákazníkovi zapůjčit na rok použitý vůz třídy A zdarma.“

Oprávněné pochybnosti

Všechno to na první pohled vypadá skvěle, ale jak řekl Tommaso Tommasi, vydavatel InterAutoNews, který zveřejňuje statistiky slev prodejců: „Všechny ty slevy. Kdo se v tom má vyznat? Jak mohou zákazníci vědět, že platí správnou cenu? A pokud si nebudou jisti, začnou pochybovat. Výsledkem je pak to, že auta stejně přestanou kupovat. I přes ty slevy.“

Je to masakr u cen, je to masakr u marží, prohlásil nedávno šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) a zároven šéf Fiatu Sergio Marchionne. Svá slova mířil na adresu německého konkurenta Volkswagenu, který navzdory krizi ohlásil v pololetí rekordní prodeje. Marchionne, jenž zároveň vede americkou automobilku Chrysler, vyzval Evropskou komisi, aby pomohla automobilovému sektoru se současným přebytkem kapacity.

 

Kam až mohou spadnout ceny

-31 %

Tak vypadá nejagresivnější nabídka automobilky Honda v Itálii u modelu SUV CR-V. Japonci k tomu nádavkem přidávají dvacetiprocentní slevu na nové díly
 
-8,5 % -8,5 %.

Nové kombi Jaguar XF Sportbrake se do prodeje dostane až v listopadu. Britskému internetovému prodejci Carofile to nebrání, aby už teď lákal potenciální kupce na uvedenou slevu
 
-23 %

Tak si sedanu Exeo, produktu ztrátového Seatu, cení v Německu internetový prodejce Mein Auto.de
 
-20 %

Hyundai ve Velké Británii snižuje cenu modelu i20 o pětinu. Na ostrovech se tak dostává na 7995 liber, v přepočtu zhruba na 258 tisíc korun
 

 


 

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud