Cenu Škody Favorit očekával celý národ. Dobová reportáž moc radosti nepřinesla

/™\  |  10. 01. 2021 16:25

Prosinec 1989 jsme měli v garáži bílý a šedý 136 LS
Otec a strýc.
Raději jezdili Škodovkama 130 a čekali na jaro.

Odpovědět  |   | 
Twan  |  10. 01. 2021 18:51

Podivné je, že si nové auto mohl dovolit i student. Třeba můj otec, tehdy ještě student vojenské stavební školy, si přes bratra vzal úvěr (jemu, jako studentovy by ho nedali), a koupil si novou Škodu 105L. Zvládal mu ho splácet z peněz, které pobíral nějak jako student vojenské školy, to už asi budou lépe vědět lidé co tu dobu zažili. Vždy auto udržoval s plnou nádrží, každou cestu co podnikl rovnou dotankoval za pár peněz, a před koncem měsíce kdy ostatní s auty už jen stáli na parkovišti, on mohl stále jezdit ze Slovenska za rodinou na moravu.

Já na kolej jezdil o mnoho let později se Škodou 125L po dědovy a benzín jsem si mohl dovolit jen díky tomu, že jsme se skládali. Pokrok nezastavíš

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 19:30

tak tohle je cesky jazyk primo ukazkovy
cista 5 a jeste minus
O pravdivosti tohoto vytvoru .....................
Psal to vyhlaseny pohadkar Twat
A ty perfektni detaily, to je primo ukazkova nemoc - chronicky lhar

Odpovědět  |   | 
Twan  |  10. 01. 2021 19:42

Kde tam jsou chyby? Povídej. A lhář nejsem a nikdy jsem nebyl.

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 19:58

''student vojenské stavební školy, si přes bratra vzal úvěr (jemu, jako studentovy by ho nedali)'' - tady nic nevidis,nic ti to nerika velka a mala pismena , i-y , nic
''ze Slovenska za rodinou na moravu'' - zase nic ,
Tvrdosijne utvrzovani o sve pravdomluvnosti jen svedci o Tve nemoci - chronicky lhar . Sam veris,ze to co rikas je pravda,ikdyz je to jen pohadka ,kterou jsi vytvoril.

Odpovědět  |   | 
Twan  |  10. 01. 2021 20:59

Nedělám ze sebe mistra gramatiky...no a klidně se roztrhej na milion kousků ale tou Škodovkou mně ještě otec vozil, než mu jí ukradli...Prosím soustřeď se na účel diskuze a nesnaž se jí diskreditovat hovadinama...opakuji, nejsem mistrem českého jazyka ale v tom jaksi ta podstata není Za chyby se omlouvám a v budoucnu se jich vyvaruji.

Odpovědět  |   | 
Maniak  |  10. 01. 2021 21:47

Hrubé chyby jsou tam dvě, obě vyplývají ze zjevné neznalosti pravidla o koncovce ovi podstatného jména. Tam je vždy měkké !!!!!

Odpovědět  |   | 
Xixao  |  10. 01. 2021 22:44

Kdyz ctu tve poucovani o gramatice, tak nestacim kroutit hlavou. Ja bych se totiz propadl hambou.

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 22:52

HAMBOU se propadni a to hodne rychle ty HANEBNY clovece,pokud teda lze uzit toho oznaceni clovek.
Takhle se verejne znemoznit pri osocovani druhe osoby,tomu rikam hrdinsky cin.
Ze vas to bavi,takhle ze sebe delat bl..e dobrovolne.

Odpovědět  |   | 
5151  |  11. 01. 2021 16:14

Propadnout by ses měl ty, háčky a čárky jsou mnohem důležitější než nějaké i/y 😉

Odpovědět  |   | 
Rosik2606  |  10. 01. 2021 19:57

Jo byla to docela zvláštní doba, lidé spali před Mototechnou, aby mohli mít prvního Favorita. Měl jsem bílého, a ještě tyrkysového Formana. Ale na tu dobu to bylo celkem dobré auto. A máš pravdu, jako mladý jsem si taky musel půjčit na auto, jinak bych si ho nekoupil. 1800 plat po škole a kde vzít 50000 na auto.

Odpovědět  |   | 
Maniak  |  10. 01. 2021 21:50

Auto za třicet platů. Nepředstavitelné. Dnes za tři platy.

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 21:58

Novou Skodovku za 3 platy
Tak to jste teda hustej frajer pane.
Smekam klobouk a tleskam ve stoje.

Odpovědět  |   | 
Maniak  |  10. 01. 2021 22:10

Ten forman za 50 tisíc byl už jistě dost jetý.

Odpovědět  |   | 
jean  |  11. 01. 2021 13:30

Ak sa bavíme o fábii v holobyte, tak prečo by sa nedala kúpiť za 3 platy? Treba sa snažiť. Akurát si myslím, že človek, ktorý si váži svoje peniaze, si dnes škodu nekúpi... Ja teda určite nie.

Odpovědět  |   | 
homer  |  12. 01. 2021 12:01

Vazis si svých peněz ale automobilku s nejvyšší zustatkovou hodnotou odmitas ? Nějaká východní ekonomická škola?

Odpovědět  |   | 
jean  |  12. 01. 2021 20:56

Ked zacne vyrabat auta a ne kekeciny, tak potom si kupim aj skodu.

Odpovědět  |   | 
brk77  |  11. 01. 2021 19:34

To se nedá takhle paušalizovat. I tehdy byly profese, kde se na auto dalo vydělat rychle, jen to byly jiné, než dnes. Známý vzpomínal, jak kupoval 120ku za nějakých 63 tisíc Kčs. Jeho měsíční plat byl 13 tisíc Kčs, takže teoreticky 5 platů. Pracoval jako horník někde v Ostravsko-karvinském revíru. Když k tomu uvážíme, že ten člověk musel i z něčeho žít a jaká byla dobová průměrná mzda, tak teoreticky to auto mohl mít za půl roku a žít jako průměrný občan.

Tolik teorie. Havíři byli průtokových ohřívač peněz. Hospoda na každé šachtě hned za vrátnici byl standard. Nebyl výjimkou a i on si na to auto bral úvěr a splácel 1000 Kč měsíčně. Zbytek prostě zvládal utratit.

Odpovědět  |   | 
jean  |  11. 01. 2021 21:09

No to tu tak aj vyzeralo, ked baník bral 4x viac ako špičkový inžinier...

Odpovědět  |   | 
Masorad  |  14. 01. 2021 08:41

To je sice pravda, ale zrovna tem hornikum bych to za ty pracovni podminky i nechal. Byly uplne jine profese, treba nejakej automechanik, za ktere brali v te dobe nesmysl, zatimco muj tata inzenyr bral polovinu.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  10. 01. 2021 21:36

Je nutné vzít v úvahu specifika oné doby.
Staré škodovky řady 105/120 byly už téměř neprodejné, nikdo je nechtěl a všichni čekali na Favorita jako na smilování. Jenže očekávané a slibované Favority nebyly. Výrobní linky ale musely běžet a plnit plán, takže se dál bouchaly staré škodule s motorem vzadu, i když je nikdo nechtěl. Ve výsledku potom tisíce zakonzervovaných neprodaných aut stály měsíce na odstavných parkovištích, čekaly na potenciální kupce a zarůstaly do trávy a kopřiv. A co s nimi? Dávaly se na ně slevy a výhodné úvěry. Proto si dokážu představit, že šlo skutečně o Š105, sice novou, ale vyrobenou třeba rok předtím a odstavenou někde na place, prostě neprodejnou skladovku. Také je nutné vzít v úvahu, že k vojákům se za komančů nikdo moc nehrnul, nějak tam ty lidi museli nalákat, proto dostávali na vojenských školách žold, jaký si často poctivou prací ve fabrice obyčejný člověk nevydělal.
Akorát s tím benzínem je to blbost, koncem 80. let stál speciál 8,-Kčs litr, super 9,-Kčs litr. Na dnešní platy si to vynásobte deseti. Jestli jezdíme "za pár korun", tak je to právě teď.....

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 21:54

Jeho argumentem bude jiny rok one udalosti atd. ..... Pohadky tady vypravi porad. Vetsinou neco precte na internetu a pak to vydava sa sve zazitky anebo vedomosti. Bohuzel voli spatne zdroje , takove ty ,co si delaji srandu z lidi, ale to on nepozna.
Vetsina tech uz vyrobenych skodovek , zadokolek, tak bylo uzito jako zasobarna nahdradnich dilu. Ale byly mezi nimi i kousky 136 GL, ktere mely motor Favorit a za ty se platily velmi slusne penize.

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 00:36

Tvoje hloupost je zarážející. Co jsem nezažil, to neexistuje, to jsou pohádky....prober se laskavě. A taky ti doporučím si přečíst, kolik 136GL existovalo, ty náhradní díle...přestaň ze sebe dělat většího vola, než už tu jsi...a nezapomeň si zase změnit nick ty klávesnicový hrdino...naštvat mně nedokážeš, ale diskuzi tady kazit nebudeš.

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 01:33

Prostě udržoval plnou nádrž. Nevím co je na tom divného, když chtěl jezdit, platit musel ať to stálo co to stálo. Jezdil do Žiliny z Moravy, kousek od Kopřivnice, takže žádné extra štreky to nebyly a ona ta Škodovka tolik nežrala A jestli měl odjet těch +-100km, u 105 se uvádí spotřeba od 6 do 9 litrů, tak mu to sežralo, ať nežeru 80 korun (a to by to držel pod krkem celou cestu). Pochybuji že by chtěl domů každý týden, jako snad každý kdo na koleji byl, takže co je na tom za blbost?

Odpovědět  |   | 
puk123  |  11. 01. 2021 02:39

Ty jsi vážně chodil na VŠ? Je čeština tvůj mateřský jazyk? Každý student si nové auto rozhodně dovolit nemohl. Student vojenské školy snad ano, to byla privilegovaná sorta a možná otec ještě melouchařil pro StB, My jsme doma dlouho neměli auto vůbec, pak si naši půjčili část peněz od strýce a splácet mu a ještě benzín rozhodně pro rodiče nebyla sranda.

Odpovědět  |   | 
/™\  |  11. 01. 2021 06:10

Máš pravdu. Je jich tady více,takových červených .......

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 00:41

Ano, bohužel jsem to zařízení navštěvoval. Jestli byl otec u STB opravdu nevím, ani nevím proč by tam měl být, co o tom vyprávěl, jeho otec by mu za to asi zlámal nohy. A nevím proč se tu řeší takové politické nesmysly. Realita je, že student měl fungl nové auto. To, že studenti vojenské školy pobírají plat je realitou i dnes, takže nevím proč se do toho motá politika

Odpovědět  |   | 
Juraj K.  |  11. 01. 2021 19:59

V roku 1985 stála Škoda 105 v základe okolo 35-tisíc Kčs a ľudia ju brali veselo na splátky!

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  11. 01. 2021 23:56

Za 35 tisíc korun byl Trabant. Škoda 105 začínala někde na 52 tisících za provedení S, tedy doslova holobyt bez stahovacích oken vzadu a s koženkovými pásky místo madel na dveřích. Leda že by to byla tehdejší "velkoobchodní cena", ale to byla cena pro podniky a socialistické organizace. Občané kupovali za "státní maloobchodní cenu".

Odpovědět  |   | 
Juraj K.  |  12. 01. 2021 10:46

Bol som na vojne ako záklaďák pridelený na finančné.
A pamätám si, ako si ich chceli kúpiť všelijakí rotmajstri škodovečku.
A pretože oni mali nízke žoldy, tak som im ,,vylepšoval" výšku príjmu, aby dostali úver.
A v roku 1984 stála tá 105 bez sťahovania okien vzadu okolo 35-tisíc. Či?

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 01:35

no musel mít Lko, si pamatuji jak na mě ječel ať vytáhnu to okýnko

Odpovědět  |   | 
Georg  |  10. 01. 2021 18:58

Demagogickým článek. Problém byl spíše v dlouhé dodací lhůtě.

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 19:31

Reditelstvi velkych podniku prodavalo okamzite za 100 tisic korun - rok 1989

Odpovědět  |   | 
J.P.  |  10. 01. 2021 19:31

A hele, tento favorit ve svetle modre metalize jsme meli doma. Ve skodovce pry nalakovali tri kusy pto namestky (byla to snad nejaka VW barva). Ale jakmile to krachlo namestci presedli do neceho normalniho takze jsme to meli pres prostrednika z druhe ruky. Barvou se setrilo, bylo to strikane na svetly zaklad a vylozene jen poprasene. Ale mezi temi zelenymi, cihlovymi a hovinkovymi favority byl nas jednooky favorit v metle kralem.

Odpovědět  |   | 
Twan  |  10. 01. 2021 19:44

To by mně zajímalo, do čeho přesedali

Odpovědět  |   | 
J.P.  |  10. 01. 2021 19:49

Do neškodovky😁👌

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 00:45

O tom dost pochybuji. O tom, čím se (dlouho) po revoluci jezdilo jsem slyšel hodně, hlavně od lidí kteří ty auta dováželi. Kdo neměl na nové by byl hloupý, kdyby přesedal z nového Favoritu do jiného auta

Odpovědět  |   | 
J.P.  |  10. 01. 2021 19:45

Tak upresnuji po rozhovoru s pametnikem, ze ta auta byla ve Skodovce nalakovana 4.

Odpovědět  |   | 
/™\  |  10. 01. 2021 19:49

Favorit 136 - tomu i verim
Favorit 135 - modra metal byla beznou priplatkovou barvou

Odpovědět  |   | 
J.P.  |  10. 01. 2021 20:22

Ale až o mnoho let později, po modernizaci -vozy se znakem uprostřed. Ten náš byl rok 88 a rozhodně to bylo zjevení.

Odpovědět  |   | 
josephko  |  10. 01. 2021 23:37

Donedávna som mal číslo Sveta motorov, v ktorom bol Favorit predstavený. Vlastne dva. Jeden bol originál zabalený v plastovom priesvitnom obale. Druhý som si kúpil na čítanie.
Pri sťahovaniach sa to však asi dalo do zberu...
Týždne predtým koncom leta v televízii vždy odhalili malú časť Favorita - podobne ako teraz sa to robí na Internete.

Odpovědět  |   | 
puk123  |  11. 01. 2021 02:29

V té době se časopisy nebalily do plastových obalů, takže to asi originál nebude.

Odpovědět  |   | 
Gazoo  |  11. 01. 2021 02:35

Teď jsi ranil jeho city.
Chudák doufal, že mu to lidi spolknou i s navijákem.
Jsi ale kazišuk.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  11. 01. 2021 08:34

Zabalil si to sam, ako zberatelsky kusok. Uplne bezna zberatelska prax - kupis 2 vytlacky, jeden na citanie, druhy do zbierky/archivu. Casopisy, komiksy, knihy...

Odpovědět  |   | 
puk123  |  12. 01. 2021 08:15

Chápu, ale on to trochu nešťastně napsal. Jakoby originalita spočívala v původním obalu.

Odpovědět  |   | 
Pepa Pig  |  10. 01. 2021 23:38

Zjednodušeně řečeno, hezký Favorit stojí dneska stejně, jako stával tenkrát Akorát hodna peněz se změnila.

Odpovědět  |   | 
eurošík  |  10. 01. 2021 23:54

84tis.Kčs za zo západom konkurenčného favorita? To k nám boli súdruhovia ešťe zhovievaví, podobné západné vozy stáli ovela viac a to nám po '89 "demokrati"aj dokázali..a fávo zrazu stálo nie 28 kdešto 50 priemer.platov..

Odpovědět  |   | 
Laczo  |  11. 01. 2021 23:17

Prestehuj se na kubu nebo do s. koreje ty komanci!

Odpovědět  |   | 
Pavel  |  11. 01. 2021 08:37

Favorit mě natolik okouzlil, že ho mám už 24 let. Ne sice jako hlavní prostředek, ale krásnou vzpomínku. Projel půl Evropy bez závad, veškeré opravy doma, ceny dílů směšné. Asi se ho nikdy nevzdám.

Odpovědět  |   | 
Jungbunzlau  |  11. 01. 2021 14:56

Embecko pred 30 lety - prazdna piksla za spoustu penez ale nic moc jineho na trhu nebylo.
Embecko ted - prazdna piksla za spoustu penez ale na trhu spousta jinych moznosti...

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 01:56

Tvůj pohled na věc je trochu krátkozraký. 1000MB bylo celkem pokrokové. 100MB už nebyl takový zázrak, ale minimálně na začátku výroby stále za ty peníze fungovalo skvěle a stále bylo konkurenceschopné. Navíc už tehdy ho moc vyrábět nechtěli, vymýšleli různá jiná řešení i se zaříkávadlem tehdejší doby, koncepcí "vše vpředu". Ty prototypy byli skvělé (až na design, ale i na to se našlo řešení v podobě zahraničního designu) a stále tvrdím, chtěl bych vidět alternativní realitu, kde se začala vyrábět Škoda 720 (TAHLE Škoda 720, ne to co třeba ukázali v článku tady, tento typ měl jít do výroby https://www.idnes.cz/auto/historie/skoda-720-u... ... ), která měla našlápnuto "zničit" BMW. Bohužel, politika byla jiná a nakonec místo zabijáka bavoráků vzniklo jen modernizované MB.

Odpovědět  |   | 
Jungbunzlau  |  13. 01. 2021 11:14

Hodnotim ciste z pohledu spotrebitele. Tehdy v 1989 jsme meli desetilety VAZ 2106 a to byl kocar proti facku. Doted jsem nezapomnel na ty tenoucke plechy, drncici motor a pocit urcite „vybydlenosti“ uvnitr, zkroucene plasty pristrojovky atd. Po revoluci jsme naskocili do Mazdy a Hondy a ty jsou v rodine doted. Od te doby jsem parkrat skudky pracovne ridil a znova a znova mne presvedcovaly, ze to nebrat – dunici jednickova TDI okta pro beznohe vzadu, vlnici se jednickovy superb a trojkova octa, kde kvalita interieru zhruba odpovidala tomu favoritu. Pamatuju, jak jsme ji vezli novou z Boleslavi do Prahy a na dalnici jsme meli podezreni, ze musi byt nekde pootevrene okenko jak sly hluky zvenku dovnitr. Nebylo. Pak nam technik pri garancce potvrdil, ze na prvnich trojkovych octach byla osizena hlukova izolace… Jak kdosi trefne poznamenal: skodovka je osizeny volkswagen za cenu volkswagenu…

Odpovědět  |   | 
Twan  |  13. 01. 2021 13:26

No ale píšeš o MB...oproti VAZ fáčko být horší muselo, na základě RVHP směli "luxusní" vozy vyrábět pouze v Rusku.

Odpovědět  |   | 
Jungbunzlau  |  13. 01. 2021 14:09

Tak to jsme si nerozumeli. Ja oznacuju "embecko" vsechno bez ohledu jestli AZNP nebo VAG...

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 52 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků

Nejčtenější články

Legendární Tatra T148 6x6 se vrátila zpět k životu. Poznáte, kde se improvizovalo?

Legendární Tatra T148 6x6 se vrátila zpět k…

I zmenšené modely reálných vozů si zaslouží pořádnou renovaci. Klasický náklaďák od Tatry je toho důkazem.

23.  12.  2020 | | 24 N/A
David Rusol
RenovaceTatraRetro
České kupé ÚVMV 1100 GT předběhlo dobu. Je extrémně vzácné, slaví 50 let

České kupé ÚVMV 1100 GT předběhlo dobu. Je …

Ne nadarmo se říká zlaté české ručičky. Možná to zní jako fráze, ale přísloví je víc než pravdivé. Přesvědčil se o tom i věhlasný italský designer Giorgetto Giugiaro, když na výstavě IEMA – Člověk a automobil v Praze spatřil v roce 1970 sportovní kupé ÚVMV 1100 GT.

25.  12.  2020 | | 104 N/A
Jindra Lasík
Sportovní autaRetro
Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takto. Stepway s CVT už víc mít nemůže

Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takt…

S uvedením ceníků rozjela Dacia i konfigurátor, ve kterém se můžeme kouknout, jak vypadá ta vůbec nejdražší varianta nového Sandera.

11.  1.  2021 | | 79 N/A
Daniel Fuglevič
Dacia SanderoČeský trhCeny
Co jsou zač luxusní auta z miliardové razie v Praze? Jedním z nich jezdí i Leoš Mareš!

Co jsou zač luxusní auta z miliardové razie…

Sedm luxusních automobilů a řada luxusních hodinek jsou jenom špičkou ledovce.

21.  12.  2020 | | 17 N/A
David Rusol
PolicieLuxusní auta
Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být stále levný, ale o víc peněz se říct nebojí

Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být st…

Fiat Tipo prošel omlazením v loňském říjnu a vedle standardních karosářských variant se nám ukázal i jako crossover. Startuje lehce nad 300 tisíci, není ale problém přesáhnout půl milionu.

6.  1.  2021 | | 28 N/A
Vladimír Kadera
České cenyFiat