Cenu si nejlépe drží malá auta. Superb ztratí za 4 roky skoro dvě třetiny

Lámali jste si někdy hlavu nad tím, kolik vlastně vaše auto ztratí na hodnotě po určité době? Je to trochu věda a vždycky záleží na pověsti konkrétního modelu a aktuálních náladách trhu ojetých vozidel.
Cenu si nejlépe drží malá auta. Superb ztratí za 4 roky skoro dvě třetiny

Asi nikoho nepřekvapí, že třeba oblíbené dvoulitrové turbodiesely nacházejí nového majitele rychleji a za lepších (pro prodávajícího) podmínek, než třeba benzínové šesti- nebo osmiválce. Docela zajímavá data teď zveřejnila společnost Audatex, která se zabývá právě oceňováním vozidel a výpočtem ztráty jejich hodnoty.

9 aut, která koupíte v bazaru za 200 000 Kč – a proč byste to neměli dělat

9 aut, která koupíte v bazaru za 200 000 Kč – a proč byste to neměli dělat

Podle Audatexu si na českém trhu po čtyřech letech provozu a 80 000 najetých kilometrech nejlépe drží cenu auta z nižších obchodních tříd, především pak malé vozy s úspornými motory. Ty se usadí na přibližně polovině původní hodnoty.

Auta vyšších tříd ztrácejí cenu rychleji. Třeba kategorie, kam spadá Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Škoda Superb, Hyundai i40 nebo například Mazda 6, je po stejné době jen na asi 38 % původní ceny nebo ještě níže. Zajímavé také je, že například na slovenském trhu klesá cena malých aut rychleji, ale těch větších naopak pomaleji.

TÜV Report 2016: Jednička pro Mercedes, pětka pro Octavii

TÜV Report 2016: Jednička pro Mercedes, pětka pro Octavii

Malá auta jako Škoda Citigo nebo Toyota Aygo si po první roce provozu udrží v průměru 78 % původní hodnoty, procentuálně nejvíce ze všech kategorií. Od pátého roku pak ztrácejí ročně jen okolo 5 % hodnoty. Ceny v nižší střední a střední třídě klesají v průměru o 2 až 7 % rychleji než u těch nejmenších aut. Nejmarkantnější rozdíly jsou pak od stáří tří let a více.

Vozy vyšší střední třídy ztrácí na ceně v prvním roce o 9 % více než malá auta, po pěti letech je ten propad ještě výraznější a pohybuje se mezi 11 až 12 %. „Tyto rozdíly jsou dané právě třídou vozidel, kdy se ve vyšší střední třídě seskupují nadstandardně vybavená vozidla s vyšší výchozí cenou a vyššími provozními náklady. Tato vozidla vzhledem k délce provozu ztrácejí svoji hodnotu nejrychleji. Vysoká vybavenost vozidel je po určité době provozu spojená se spolehlivostí těchto vymožeností a určitými nároky na servis,“ uvádí Audatex.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků