Asi nikoho nepřekvapí, že třeba oblíbené dvoulitrové turbodiesely nacházejí nového majitele rychleji a za lepších (pro prodávajícího) podmínek, než třeba benzínové šesti- nebo osmiválce. Docela zajímavá data teď zveřejnila společnost Audatex, která se zabývá právě oceňováním vozidel a výpočtem ztráty jejich hodnoty.
Podle Audatexu si na českém trhu po čtyřech letech provozu a 80 000 najetých kilometrech nejlépe drží cenu auta z nižších obchodních tříd, především pak malé vozy s úspornými motory. Ty se usadí na přibližně polovině původní hodnoty.
Auta vyšších tříd ztrácejí cenu rychleji. Třeba kategorie, kam spadá Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Škoda Superb, Hyundai i40 nebo například Mazda 6, je po stejné době jen na asi 38 % původní ceny nebo ještě níže. Zajímavé také je, že například na slovenském trhu klesá cena malých aut rychleji, ale těch větších naopak pomaleji.
Malá auta jako Škoda Citigo nebo Toyota Aygo si po první roce provozu udrží v průměru 78 % původní hodnoty, procentuálně nejvíce ze všech kategorií. Od pátého roku pak ztrácejí ročně jen okolo 5 % hodnoty. Ceny v nižší střední a střední třídě klesají v průměru o 2 až 7 % rychleji než u těch nejmenších aut. Nejmarkantnější rozdíly jsou pak od stáří tří let a více.
Vozy vyšší střední třídy ztrácí na ceně v prvním roce o 9 % více než malá auta, po pěti letech je ten propad ještě výraznější a pohybuje se mezi 11 až 12 %. „Tyto rozdíly jsou dané právě třídou vozidel, kdy se ve vyšší střední třídě seskupují nadstandardně vybavená vozidla s vyšší výchozí cenou a vyššími provozními náklady. Tato vozidla vzhledem k délce provozu ztrácejí svoji hodnotu nejrychleji. Vysoká vybavenost vozidel je po určité době provozu spojená se spolehlivostí těchto vymožeností a určitými nároky na servis,“ uvádí Audatex.