Celodenní svícení se možná zruší. Na nátlak ekologů

Kde jinde než v Rakousku by mohla začít diskuse nad tím, zda nezrušit povinné celodenní svícení z ekologických důvodů. To totiž, dle tamních ekologů a ministra životního prostředí, má na svědomí až 338 000 tun emisí CO2 ročně. K tomuto číslu dospěla studie, která se zabývala zvýšenou spotřebou v závislosti na celodenním svícení.

Jako další argument slouží studie, které se zabývaly přínosem celodenního svícení. Tedy to, zda toto opatření má přínos pro bezpečnost silničního provozu. Poslední dánská studie říká, že celodenní svícení nepřineslo v této zemi žádný pozitivní efekt a naopak, svícení prý přineslo více dopravních nehod.

Asi jen stěží se jakákoli studie dobere nějakého relevantního závěru, protože vývoj v počtu dopravních nehod je velmi specifický. Současné zavádění několika opatření má za následek velmi obtížné posuzování reálného efektu každého z nich.

Každopádně v něčem mají ekologové pravdu. Jakýkoli zapnutý spotřebič, tedy i světla, přináší zvýšené energetické nároky, tedy spotřebu a tedy i emise. Důležité ovšem je najít jakýsi bod, který označíme za přijatelný a nebudeme zbytečně zatěžovat životní prostředí a současně nebudeme snižovat bezpečnost silničního provozu. Kde leží je pochopitelně otázkou diskuse a rakouští odborníci se momentálně přiklánějí spíše k tomu povinné celodenní svícení opět zrušit. Ostatně toto opatření v Evropě stále není zdaleka standardem a mnoho zemí o něm ani neuvažuje.

Evropská unie má ovšem opačný pohled. V otázce celodenního svícení zpracovala hned několik studií, které přinesly závěry, že toto opatření zachrání v celé Unii zhruba 2 000 životů. Kolik účastníků silničního provozu ale kvůli svícení naopak zemře, studie neuvádí. I toto zkoumání je ale relevantní, spoléhání mnohých na to, že všichni ostatní svítí a tedy musejí být dobře vidět, se rovněž neobejde bez následků a právě i na tento fakt naráží zmiňovaná dánská skepse.

Uvidíme, kam až rakouská debata na toto téma dospěje. Možná se nacházíme na začátku postupného omezování celodenního svícení v zemích, kde bylo nedávno zavedeno. Mezi ty patří i Česká republika, kde povinné celodenní a celoroční svícení platí teprve od července loňského roku.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků