Celodenní svícení se možná zruší. Na nátlak ekologů

Celodenní svícení se možná zruší. Na nátlak ekologů

Kde jinde než v Rakousku by mohla začít diskuse nad tím, zda nezrušit povinné celodenní svícení z ekologických důvodů. To totiž, dle tamních ekologů a ministra životního prostředí, má na svědomí až 338 000 tun emisí CO2 ročně. K tomuto číslu dospěla studie, která se zabývala zvýšenou spotřebou v závislosti na celodenním svícení.

Jako další argument slouží studie, které se zabývaly přínosem celodenního svícení. Tedy to, zda toto opatření má přínos pro bezpečnost silničního provozu. Poslední dánská studie říká, že celodenní svícení nepřineslo v této zemi žádný pozitivní efekt a naopak, svícení prý přineslo více dopravních nehod.

Asi jen stěží se jakákoli studie dobere nějakého relevantního závěru, protože vývoj v počtu dopravních nehod je velmi specifický. Současné zavádění několika opatření má za následek velmi obtížné posuzování reálného efektu každého z nich.

Každopádně v něčem mají ekologové pravdu. Jakýkoli zapnutý spotřebič, tedy i světla, přináší zvýšené energetické nároky, tedy spotřebu a tedy i emise. Důležité ovšem je najít jakýsi bod, který označíme za přijatelný a nebudeme zbytečně zatěžovat životní prostředí a současně nebudeme snižovat bezpečnost silničního provozu. Kde leží je pochopitelně otázkou diskuse a rakouští odborníci se momentálně přiklánějí spíše k tomu povinné celodenní svícení opět zrušit. Ostatně toto opatření v Evropě stále není zdaleka standardem a mnoho zemí o něm ani neuvažuje.

Evropská unie má ovšem opačný pohled. V otázce celodenního svícení zpracovala hned několik studií, které přinesly závěry, že toto opatření zachrání v celé Unii zhruba 2 000 životů. Kolik účastníků silničního provozu ale kvůli svícení naopak zemře, studie neuvádí. I toto zkoumání je ale relevantní, spoléhání mnohých na to, že všichni ostatní svítí a tedy musejí být dobře vidět, se rovněž neobejde bez následků a právě i na tento fakt naráží zmiňovaná dánská skepse.

Uvidíme, kam až rakouská debata na toto téma dospěje. Možná se nacházíme na začátku postupného omezování celodenního svícení v zemích, kde bylo nedávno zavedeno. Mezi ty patří i Česká republika, kde povinné celodenní a celoroční svícení platí teprve od července loňského roku.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků