Čekají nás pokuty bez hranic

Typická situace. Postarší bavorák se řítí městem. Za jeho volantem sedí německý občan, který s plynem na podlaze projíždí jednotlivé křižovatky. Padesátka mu nic neříká. Proč taky, je přece cizinec. Cizinec dostane žízeň. U nejbližšího supermarketu proto zastaví, aby se občerstvil. Prostoru je dost, on ale zaparkuje na místě pro vozíčkáře. Když se vrátí, nalezne za stěračem vzkaz od místní policie. S úsměvem na rtech pokutu roztrhá o hodí do koše. Za chvíli přece překročí hranice, pak už na něj nikdo nemůže.

Klepněte pro větší obrázek

Takový scénář je velmi obvyklý. Němec opustí českou kotlinu a naše policie o něm už více neuslyší. I kdyby nás potěšil svou návštěvou znovu, i kdyby dostal opět pokutu, nic se nestane. Peníze z něj nikdo nevytáhne. Popis situace svádí k tomu, abychom kauzu uzavřeli s tím, že se jedná o další důkaz neschopnosti českých úřadů. Jenže, jedná-li se o neschopnost, pak se vztahuje na celou Evropskou unii.

Představitelé evropské patnáctky se již delší dobu zabývají tím, jak výše popsaný problém vyřešit. Nyní vymysleli systém, který zatne tipec všem neposlušným řidičům. Za svůj přestupek totiž budou pykat. Lhostejno, zdali překročí rychlostní limit v blízkosti Eiffelovky nebo portugalské pláže. Pokutu dostanou tak či tak. Jelikož stojí Česká republika na prahu Evropské unie, týká se plánovaná vyhláška také českých řidičů.

Porušíte-li v budoucnu některý z dopravních předpisů země, jíž zrovna projíždíte, nebo v níž dočasně pobýváte, dostane se přestupek na stůl místnímu soudu. Ten i bez vaší přítomnosti zasedne a případ dovede do jednoznačného konce. Formulář s výsledkem soudního líčení pak poputuje do rodné vlasti hříšníka. Úřady rozhodnutí soudu akceptují, jako by proběhlo v dané zemi a začnou hříšníka stíhat. Nikdo přitom nebude sledovat, zda je, či není trest adekvátní.

Evropská unie tímto vyhlašuje válku všem, kteří si libují v překračování povolené rychlosti či konání dopravních (a jiných) přestupků obecně. Přejetí hranic totiž už nebude znamenat konec beztrestnosti. Bohužel pro úřady a naštěstí pro řidiče zde bude existovat jistá hranice - 70 Euro. Tato částka bude totiž dělící čarou mezi „odpuštěním“ přestupku a zahájením šetření.

Pokuty za špatné parkování v Itálii se tedy do vaší schránky s největší pravděpodobností nedostanou. V podstatě vznikne seznam přestupků, které budou postihovány na celém území Evropské unie. Zdaleka přitom nepůjde pouze o nepřiměřenou rychlost. Na seznamu přestupků se objeví také opilství, krádeže aut, poškozování cizí věci a drobné krádeže. Pachatel některého z uvedených činů se může dočkat nejen tučné pokuty, ale v horším případě i vězení.

Stane-li se ČR příští rok právoplatným členem Evropské unie, budou muset české úřady vybírat pokuty ze Španělska či z Finska. Pokud hříšník odmítne pokutu zaplatit, může se dočkat výše zmíněného vězení. Jak uvedl rakouský ministr dopravy Ernst Strasser, řidiči mají stále čas „jít do sebe“. Vyhláška totiž začne platit až příští rok. Pro letošní dovolenou tedy ještě není relevantní.

Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

včera | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 82 příspěvků
TEST Hyundai i20 1.0 T-GDI DCT: Když chcete prostě jen auto

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Hyundai se v segmentu B rozhodně nemá za co stydět. Nabízí dobře vybavený model se spoustou zajímavých funkcí. Má ale něco navíc?

7.  2.  2019 | David Rusol | 97 příspěvků