Čekají nás pokuty bez hranic

Typická situace. Postarší bavorák se řítí městem. Za jeho volantem sedí německý občan, který s plynem na podlaze projíždí jednotlivé křižovatky. Padesátka mu nic neříká. Proč taky, je přece cizinec. Cizinec dostane žízeň. U nejbližšího supermarketu proto zastaví, aby se občerstvil. Prostoru je dost, on ale zaparkuje na místě pro vozíčkáře. Když se vrátí, nalezne za stěračem vzkaz od místní policie. S úsměvem na rtech pokutu roztrhá o hodí do koše. Za chvíli přece překročí hranice, pak už na něj nikdo nemůže.

Klepněte pro větší obrázek

Takový scénář je velmi obvyklý. Němec opustí českou kotlinu a naše policie o něm už více neuslyší. I kdyby nás potěšil svou návštěvou znovu, i kdyby dostal opět pokutu, nic se nestane. Peníze z něj nikdo nevytáhne. Popis situace svádí k tomu, abychom kauzu uzavřeli s tím, že se jedná o další důkaz neschopnosti českých úřadů. Jenže, jedná-li se o neschopnost, pak se vztahuje na celou Evropskou unii.

Představitelé evropské patnáctky se již delší dobu zabývají tím, jak výše popsaný problém vyřešit. Nyní vymysleli systém, který zatne tipec všem neposlušným řidičům. Za svůj přestupek totiž budou pykat. Lhostejno, zdali překročí rychlostní limit v blízkosti Eiffelovky nebo portugalské pláže. Pokutu dostanou tak či tak. Jelikož stojí Česká republika na prahu Evropské unie, týká se plánovaná vyhláška také českých řidičů.

Porušíte-li v budoucnu některý z dopravních předpisů země, jíž zrovna projíždíte, nebo v níž dočasně pobýváte, dostane se přestupek na stůl místnímu soudu. Ten i bez vaší přítomnosti zasedne a případ dovede do jednoznačného konce. Formulář s výsledkem soudního líčení pak poputuje do rodné vlasti hříšníka. Úřady rozhodnutí soudu akceptují, jako by proběhlo v dané zemi a začnou hříšníka stíhat. Nikdo přitom nebude sledovat, zda je, či není trest adekvátní.

Evropská unie tímto vyhlašuje válku všem, kteří si libují v překračování povolené rychlosti či konání dopravních (a jiných) přestupků obecně. Přejetí hranic totiž už nebude znamenat konec beztrestnosti. Bohužel pro úřady a naštěstí pro řidiče zde bude existovat jistá hranice - 70 Euro. Tato částka bude totiž dělící čarou mezi „odpuštěním“ přestupku a zahájením šetření.

Pokuty za špatné parkování v Itálii se tedy do vaší schránky s největší pravděpodobností nedostanou. V podstatě vznikne seznam přestupků, které budou postihovány na celém území Evropské unie. Zdaleka přitom nepůjde pouze o nepřiměřenou rychlost. Na seznamu přestupků se objeví také opilství, krádeže aut, poškozování cizí věci a drobné krádeže. Pachatel některého z uvedených činů se může dočkat nejen tučné pokuty, ale v horším případě i vězení.

Stane-li se ČR příští rok právoplatným členem Evropské unie, budou muset české úřady vybírat pokuty ze Španělska či z Finska. Pokud hříšník odmítne pokutu zaplatit, může se dočkat výše zmíněného vězení. Jak uvedl rakouský ministr dopravy Ernst Strasser, řidiči mají stále čas „jít do sebe“. Vyhláška totiž začne platit až příští rok. Pro letošní dovolenou tedy ještě není relevantní.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků