Čekají nás pokuty bez hranic

Typická situace. Postarší bavorák se řítí městem. Za jeho volantem sedí německý občan, který s plynem na podlaze projíždí jednotlivé křižovatky. Padesátka mu nic neříká. Proč taky, je přece cizinec. Cizinec dostane žízeň. U nejbližšího supermarketu proto zastaví, aby se občerstvil. Prostoru je dost, on ale zaparkuje na místě pro vozíčkáře. Když se vrátí, nalezne za stěračem vzkaz od místní policie. S úsměvem na rtech pokutu roztrhá o hodí do koše. Za chvíli přece překročí hranice, pak už na něj nikdo nemůže.

Klepněte pro větší obrázek

Takový scénář je velmi obvyklý. Němec opustí českou kotlinu a naše policie o něm už více neuslyší. I kdyby nás potěšil svou návštěvou znovu, i kdyby dostal opět pokutu, nic se nestane. Peníze z něj nikdo nevytáhne. Popis situace svádí k tomu, abychom kauzu uzavřeli s tím, že se jedná o další důkaz neschopnosti českých úřadů. Jenže, jedná-li se o neschopnost, pak se vztahuje na celou Evropskou unii.

Představitelé evropské patnáctky se již delší dobu zabývají tím, jak výše popsaný problém vyřešit. Nyní vymysleli systém, který zatne tipec všem neposlušným řidičům. Za svůj přestupek totiž budou pykat. Lhostejno, zdali překročí rychlostní limit v blízkosti Eiffelovky nebo portugalské pláže. Pokutu dostanou tak či tak. Jelikož stojí Česká republika na prahu Evropské unie, týká se plánovaná vyhláška také českých řidičů.

Porušíte-li v budoucnu některý z dopravních předpisů země, jíž zrovna projíždíte, nebo v níž dočasně pobýváte, dostane se přestupek na stůl místnímu soudu. Ten i bez vaší přítomnosti zasedne a případ dovede do jednoznačného konce. Formulář s výsledkem soudního líčení pak poputuje do rodné vlasti hříšníka. Úřady rozhodnutí soudu akceptují, jako by proběhlo v dané zemi a začnou hříšníka stíhat. Nikdo přitom nebude sledovat, zda je, či není trest adekvátní.

Evropská unie tímto vyhlašuje válku všem, kteří si libují v překračování povolené rychlosti či konání dopravních (a jiných) přestupků obecně. Přejetí hranic totiž už nebude znamenat konec beztrestnosti. Bohužel pro úřady a naštěstí pro řidiče zde bude existovat jistá hranice - 70 Euro. Tato částka bude totiž dělící čarou mezi „odpuštěním“ přestupku a zahájením šetření.

Pokuty za špatné parkování v Itálii se tedy do vaší schránky s největší pravděpodobností nedostanou. V podstatě vznikne seznam přestupků, které budou postihovány na celém území Evropské unie. Zdaleka přitom nepůjde pouze o nepřiměřenou rychlost. Na seznamu přestupků se objeví také opilství, krádeže aut, poškozování cizí věci a drobné krádeže. Pachatel některého z uvedených činů se může dočkat nejen tučné pokuty, ale v horším případě i vězení.

Stane-li se ČR příští rok právoplatným členem Evropské unie, budou muset české úřady vybírat pokuty ze Španělska či z Finska. Pokud hříšník odmítne pokutu zaplatit, může se dočkat výše zmíněného vězení. Jak uvedl rakouský ministr dopravy Ernst Strasser, řidiči mají stále čas „jít do sebe“. Vyhláška totiž začne platit až příští rok. Pro letošní dovolenou tedy ještě není relevantní.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků