Čeká nás záplava mild-hybridů. Jak funguje ten dieselový v Kie Sportage?

Detailně jsem si prohlédl mild-hybridní ústrojí v Kie Sportage. Kombinace s dieselem je unikátní, má vznětovým motorům pomoci překonat náročné emisní limity.

Jsou to spojené nádoby. Většina směrů a akcí, které se dnes podnikají v oblasti vývoje motorů a celého pohonného ústrojí, mají souvislost s nejen nižšími hodnotami předepsaných flotilových emisí, ale i s náročnějšími testy, při nichž dochází k jejich měření. Na mysli tím mám samozřejmě kvapný přechod z normy NEDC na WLTP, to vše v rámci Euro 6.

Důsledkem je například modernizovaná Kia Sportage. Ta na trh navzdory boji proti dieselům přichází se dvěma novými vznětovými jednotkami. Šestnáctistovka U3 má poprvé zcela hliníkový blok a další inovace oproti předchůdcům se zdvihovými objemy 1,4 až 1,7 litru. Ještě zajímavější je však řešení u dvoulitrového CRDi.

Už známe full hybridy kombinované s dieselovým motorem, které použila skupina PSA či Mercedes-Benz. K lepším výsledkům v měření emisí už pomáhá také několik dieselových mikro hybridů. Ovšem Kia teď uvádí dieselový mild-hybrid.

Jak funguje?

Mild-hybridní ústrojí bude v následujících letech hrát čím dal větší roli a setkávat se s ním budeme častěji. Ve zkratce se od klasického full hybridu liší tím, že elektromotor je řemenem spojený se spalovacím motorem a funguje jako jeho podpora. Neumí tedy pohánět kola bez "spalováku".

Ve Sportage jde o kombinaci dvoulitrového vznětového čtyřválce s elektromotorem, lépe řečeno startér-generátorem chlazeným vzduchem o výkonu maximálně 12 kW, točivém momentu 55 Nm a maximálních otáčkách 18 tisíc za minutu.

Kia chystá modelovou ofenzívu. Do dvou let nabídne vůz na vodík!

Kia chystá modelovou ofenzívu. Do dvou let nabídne vůz na vodík!

Vzadu je pak umístěna baterie pracující s napětím 48 V, o kapacitě 0,44 kWh. Umístěná je místo rezervy pod podlahou kufru. Je tak snadno přístupná coby kompletní box, ovšem zamrzí, že zapomenout musíte už i na "dojezdovku". Zajímavé je, že o teplotní komfort modulu baterie se staráte vy sami. Je k ní totiž zavedena trubice s ventilátorem. Od interiéru, tedy pod zadními sedadly, směrem ven žene vzduch ať už pro chlazení či vyhřátí všech článků.

Baterie startér-generátor zásobuje elektřinou a je od něj také dobíjena. Pomocí konvertoru na 12 V pak energii posílá také ke klasické 12 V baterii umístěné pod kapotou, která pohání klasický startér a příslušenství auta včetně světel a managementu.

Po prvním nastartování už se o starty v rámci systému stop/start ovšem stará startér-generátor označený jako MSHG. Jde mu to mnohem rychleji než klasickému startéru. Takové řešení známe například z mikrohybridu e-HDI od PSA. Ten startuje reverzibilním alternátorem, umí se točit i opačně. Ovšem pozor, ten již motor dále nepodporuje, proto je mikrohybridem. Za mikrohybrid se však zároveň označují i jednotky s inteligentním dobíjením pomocí rekuperace, reverzibilní alternátor proto není podmínkou. Stejně tak mild-hybridy se mohou lišit. Ten u šestiválcových Audi například umí plachtit s vypnutým motorem.

Kia Sportage po faceliftu má české ceny. Na kolik přijde dieselový mild-hybrid?

Kia Sportage po faceliftu má české ceny. Na kolik přijde dieselový mild-hybrid?

Zpět ale k dieselovému mild-hybridu od Kie. Pracuje v několika režimech. V režimu ‚motoru‘ se baterie při akceleraci vybíjí, přičemž dodává motoru právě až 12 kW pomocného elektrického výkonu. Tím ovšem nedodává výkon navíc, ale spíše vykrývá neefektivní chvilky dieselu a umožňuje mu pracovat s nižším zatížením. Jako kdyby mu někdo na dvoukole začal přišlápávat - může si trošku "odfrknout". I z toho je patrné, že toto řešení je tu kvůli spotřebě a emisím, nikoli kvůli zvyšování výkonu a dynamiky. 

Při deceleraci – během brzdění nebo dojezdu na volnoběh ke křižovatce nebo jízdě z kopce – se MHSG přepne do režimu ‚generátoru‘, přičemž rekuperuje energii z klikové hřídele a přitom dobíjí baterii. V případě automatické převodovky to umí už od 30 km/h. Elektronický mozek pak pozná, jestli se jedná o brzdění za účelem zastavení vozu.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Baterie a MHSG podporují rovněž novou funkci nazvanou Moving Stop & Start. Je-li baterie dostatečně nabitá, pak se spalovací motor během decelerace a brzdění se zařazeným rychlostním stupněm automaticky vypne. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, MHSG motor znovu nastartuje, rozběhne. systém označený jako Ecodynamics+  údajně dokáže snížit emise CO2 až o 4 % podle WLPT a až o 7 % podle přepočteného NEDC.

Jedná se navíc o vcelku jednoduché a kompaktní řešení, které se dá dle slov technických expertů Kie implementovat v podstatě kamkoli. Díky němu přijdete o alternátor a nevznikají žádné zvýšené nároky na údržbu, trvá záruka na 7 let či 150.000 km a 70 % kapacity baterie je zaručeno právě i po sedmi letech. Spojen je ve Sportage proto i se systémem pohonu 4x4, šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. Vždy se celkově pyšní 185 koni a 400 newtonmetry.

Cena versus účinek

Korejská značka Kia se do nových technologií pohonu vrhla po hlavě. Nabízí jak klasické spalovací varianty, tak i mikro, mild, full, plug-in hybridy až po čistá elektroauta. Je proto ideálním příkladem, na němž si lze ukázat smysl použití jednotlivých řešení.

Zajímavé je totiž srovnání, na kolik jednotlivá řešení implementace elektrické výpomoci přijdou a kolik dokáží uspořit emisí ve WLTP. Díky nižší flotilové hladině pak nehrozí pokuty a automobilka si může dovolit širší a zajímavější portfolio.

V přiložené tabulce je srovnáno několik způsobů boje proti emisím u spalovacích motorů. Právě mild-hybridy se v současné době, i vzhledem k náročnějším testům, jeví jako vcelku dobrý poměr úspory a nákladů na jedno auto s touto technologií spojené.

Srovnání nákladů a úspory emisí u jednotlivých způsobů elektrifikace spalovacích motorů (zdroj: Kia)
Technologie Klasické vozidlo Mikro hybrid ISG Mild hybrid Full hybrid Plug-in hybrid
Model Kia Sportage Kia Rio Kia Sportage Kia Niro Kia Optima
Přibližné snížení CO2 dle WLTP [%] 0 5 15 30 70
Náklady navíc na jeden vůz [€​] 0 700 1000 3000 7500
TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

BMW X5 M50d

BMW v případě modelové řady X5 konečně dohání samo sebe. Tedy sprint, který poslední roky nasadili nejen v oblasti pojetí interiéru a technologií, ale překvapivě i jízdních vlastností. A v lecčem je právě X5 u Bavorů průkopníkem!

dnes | Milan Lažanský
TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 45 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků