Cebia zjišťovala, co motoristy nejvíc zajímá při koupi ojetiny

Společnost Cebia provedla v období srpna až října průzkum mezi zákazníky, kteří si kupovali ojetý vůz. Průzkum byl zaměřen na nákupní chování, povědomí o hrozících rizicích a na hlavní body zájmu zákazníků. Průzkum proběhl formou hloubkových osobních rozhovorů na množině 228 respondentů. Zároveň byla provedena analýza chování 10.257 uživatelů systému AUTOTRACER. Cebia tak mimo jiné zjistila, že lidé se při koupi ojetiny nejvíc zajímají o servisní historii, záznamy stavů tachometru a škodní události. Tyto informace potvrzují v praxi i dotázaní prodejci ojetých vozidel.
Cebia zjišťovala, co motoristy nejvíc zajímá při koupi ojetiny

„26 % dotázaných zákazníků uvedlo, že se prvořadě zajímají o servisní historii, ale zároveň nadpoloviční většina z nich nevěří údajům zapsaným v servisní knize. Tato priorita je pochopitelná, protože právě pravidelnost a kvalita servisní péče je jedním z předpokladů koupě dobrého auta,“ komentoval výsledky průzkumu Martin Pajer,“ ředitel společnosti Cebia. „Na druhé příčce v pořadí zájmu se s 23 % umístil průběh kilometrového nájezdu, tedy obavy z koupě stočeného auta. Třetí v pořadí zájmu jsou s 22 % záznamy o škodných událostech. I toto je pro zákazníky velmi cenná informace, protože prodělané havárie a jejich opravy mají často vliv na jízdní vlastnosti i bezpečnost auta. Všechna uvedená rizika mají zásadní vliv nejen na technickou kondici vozidla, ale také na jeho cenu. Uvedené preference zákazníků byly potvrzeny i analýzou návštěvnosti a pohybu zákazníků v jednotlivých sekcích systému AUTOTRACER. Bohužel však z průzkumu i analýzy webu také vyplývá, že zákazníci zatím tolik nevěnují pozornost původu vozidla (10 %), tedy prověření v zemi odkud bylo dovezeno a jeho identifikaci, tedy kontrole, zda se skutečně jedná o vozidlo, které je uvedeno v jeho dokladech. Přitom právě tyto vady můžou mít fatální následky pro majitele vozidla, protože mu ho může zabavit policie. Zákazníci rovněž podceňují oblast prověření technického stavu vozidla (12 %), kde většina z nich spoléhá na svůj úsudek. Zcela na okraji zájmu je pak obava z toho, že kupované vozidlo je stále na leasing nebo dokonce v databázi odcizených vozidel,“ doplnil Martin Pajer.

Společnost Cebia požádala o sdělení praktických zkušeností několik autobazarů různé velikosti a zaměření a také spolupracující společnost Autotým.

„Ročně v regionu střední Evropy prodáme kolem 65 000 vozů. Naše call centrum za stejnou dobu vyřídí přes tři miliony telefonátů zájemců o koupi. Za posledních 20 let jsme obsloužili 1,6 milionu prodávajících a kupujících. Vedeme si podrobné statistiky obav zákazníků, a mezi nimi je stáčení kilometrů dlouhodobě na prvním místě, kde těsně soupeří s dotazy na technický stav automobilu. Odcizení nebo leasing vozu jsou zcela na okraji zájmu, protože lidé vědí, že takové vozy seriózní prodejce v nabídce mít nemůže, a jejich prověření provádí automaticky,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

„Sledujeme zajímavou změnu v trendu zákaznických preferenci tykajících informaci o ojetém vozidle. Zatímco ještě před rokem se zákaznici orientovali hlavně podle poctu ujetých kilometru, dnes je zajímá především reálný technický stav vozu a jeho právní čistota. Tedy zda není například v exekuci nebo v zástavě u nějaké finanční instituce,“ říká své zkušenosti Filip Kučera, ředitel marketingu společnosti AutoESA.

„Na prvním místě je i u našich klientů zájem o servisní historii a na druhém kilometrový průběh spolu s historií škod. Zde si netroufám označit jasně pozici 2 a 3. Osobně bych řekl, že je to tak půl na půl,“ vyjádřil svůj názor Radovan Djelmo, ředitel autobazaru DAVOCAR.

"Chuť českých zákazníků hledat Pravdu se každoročně zvětšuje. Bohužel jim zatím chybí vůle Pravdu dosledovat. Ať už jde o najeté km, technický stav nebo právní čistotu.

Přitom pár set korun a trocha času může mnohdy ušetřit roky trápení se špatně vybraným vozem," říká Michal Tomaštík, vedoucí autobazaru D1 CARS.

„Společnost Autotým poskytuje poradenství při nákupu ojetých vozů a z výzkumů, které v této oblasti provádíme, vyplývá, že lidi při výběru ojetého vozu nejvíce zajímá jeho skutečný technický stav,“ reaguje na chování zákazníků společnosti Autotým s.r.o. její výkonná ředitelka Jarmila Kowolowská.

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků