Cebia mate veřejnost a zastrašuje poctivé prodejce ojetin

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) se ústy svého předsedy Petra Přikryla ostře ohrazuje proti nátlakovým aktivitám společnosti CEBIA. Ta se podle něj snaží donutit jednotlivé prodejce ojetých vozidel k placenému využívání služeb prověřování vozidel právě jejími produkty, ačkoliv na trhu existují mnohem relevantnější zdroje informací a navíc zdarma. Například server Ministerstva dopravy. Asociace proto zvažuje proti společnosti CEBIA právní kroky z titulu nekalé obchodní soutěže a klamavé reklamy.

„Obracejí se na nás jednotliví prodejci s dotazem, co mají dělat v situaci, kdy jsou společností CEBIA nuceni využívat jejich služby,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle sdělení některých prodejců ojetin jim totiž CEBIA sdělila, že nebudou-li využívat placené systémy firmy CEBIA, budou zveřejněni na webových stránkách CEBIA jako autobazary, které neprověřují prodávané vozy. V očích laické veřejnosti by však takový krok mohl podle Přikryla vyvolat dojem, že prodejci vozy neprověřují vůbec. První takový seznam autobazarů je již na webu společnosti uveřejněn.

„Zastáváme se jednoznačně všech poctivých prodejců, kteří denně stojí tváří v tvář podvodníkům s ojetými vozy a čelí jejich snahám umístit na trh vozidlo se stočeným tachometrem, nebo nejasným právním původem. Tito prodejci pečlivě prověřují veškerá nabízená vozidla například na webu Ministerstva dopravy, v exekutorských registrech, registrech odcizených vozidel nebo v systému Car Detect a VinCheck. Není přeci žádnou povinností prodejců využívat služeb jedné konkrétní společnosti, o které navíc ministr průmyslu v pořadu České televize prohlásil, že je možné, že podniká na hraně zákona,“ říká Petr Přikryl. CEBIA podle Přikryla totiž nikdy nevysvětlila, odkud získala stavy tachometrů vozidel. „Je proto vůbec otázkou, zda CEBIA disponuje tak velkým datovým fondem, jak tvrdí, a zda tyto informace pocházejí z legálních zdrojů“, uzavírá Přikryl.

„Domníváme se proto, že se společnost CEBIA snaží tímto nečestným způsobem řešit klesající poptávku po svých službách a že reálný stav aktuální legislativy, která stáčení tachometrů příliš neřeší, ji de facto vyhovuje,“ říká Přikryl a doplňuje: „Oslovili jsme proto spolupracující advokátní kancelář se žádostí o stanovisko, zda je jednání společnosti CEBIA v souladu se zákonem, resp. dobrými mravy.“ Nátlaková akce na autobazary má totiž podle Přikryla vytvořit pouze další distribuční kanál, kterým se společnost CEBIA snaží prodat svoje služby. Taková služba však nemá podle něj na západ od našich hranic obdoby. Podobné registry tam většinou spravuje stát, který informace o vozidlech poskytuje zdarma nebo za malý poplatek. „Jednoznačně proto podporujeme aktivity Ministerstva dopravy, které informace o vozidlech zveřejňuje zcela zdarma, stejně tak jako např. společnost VinCheck, která zcela bezplatně nabízí veškeré dostupné informace o vozidlech,“ uzavírá Přikryl. 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Kde je problém?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků