Kapitoly článku:
Spotřeba a jízda ve dvojici
Ještě zmíním dvě položky, které nakonec z oficiální srovnávací tabulky vypadly. První je spotřeba, kterou s nejnižším průměrem 6,3 l na 100 km vyhrála Kawasaki ZX-10R Ninja. Vysvětlujeme si to tím, že motor dobře táhl od spodu a nebylo potřeba agregát tolik točit.
Další výsledek byl: Fireblade měl 6,5 l/100 km; R1 7,2 l/100 km a GSX-R1000 7,5 l/100 km. Jde ale o hodnoty během celého testy, kdy jsme jezdili různé trasy, každý řadil jinak, nevážíme stejně atd. Při běžné jízdě se dá jezdit kolem 6-7 litrů, ale když za to pořádně taháte, motor spolkne i 12 litrů naturalu na 100 km.
Druhou položkou, která byla zhodnocena tak napůl, byla jízda na pozici spolujezdce. Tento faktor objektivně posoudil jenom Ondra, kterého jsme poctivě vozili jako spolujezdce a jeho verdikt byl následující:
"U Hondy je spolujezdec moc vysoko a má špatné sedlo, je moc tvrdé a ploché. U Yamahy jsem měl moc vysoko nohy a nemohl jsem se do nich vůbec opřít. Sedlo je dobré, ale dost ke mě doléhalo teplo od rozpálených výfuků. U GSX-Ra jsem měl problémy hlavně při jízdě do kopce, kdy jsem měl tendenci sjíždět dozadu. Podle mě má nejlepší sedlo Ninja, ale stejně bych na něm nechtěl sedět déle jak čtvrt hodiny. U všech je to tak na převoz nějaké milé k nejbližšímu koupališti, víc bych nedoporučoval."
Díky krásnému vyladění jednotlivých barev jsme budili pozornost na každé benzínové pumpě.
Závěrečné shrnutí
Na závěr nutno opět podotknout, že jsme tyhle vlajkové lodě velké japonské čtyřky testovali na použití v běžném provozu. Zkoumali jsme porci zábavy, kterou tyhle stroje nabízejí, radost z jízdy kterou poskytují a pohodu vycházející ze splynutí jezdce se strojem. V žádném případě to není superobjektivní test s částí na závodním okruhu, kde rozhodují desetiny; nám šlo o dojmy testovacích jezdců, když jsme vzali rychlé motorky na dálnici i okresní silnice.
Rozhodli jsme se testovat supersporty z nového úhlu pohledu, který se ještě neobjevil. Rozhodnutí je na každém zákazníkovi, zda chce super rychlý stroj nebo cesťák. Náš test měl poodhalit, jak se chovají nabroušené litrové mašiny mimo okruh.
Je jasné, že čtyři různě vysocí lidé se neshodnou na jednom výsledku. Každý jezdec je jiný, má jiné sportovní ambice a rozdílné zkušenosti. Nějaký verdikt ale padnout musí a bohužel Kawasaki ZX-10R Ninja se jednou umístnila jako druhá, ale u tří lidí klesla na poslední místo. Je to ryzí supersport = z pohledu našeho testu není na špici, protože má nejvyšší sportovní nasazení. Určitě doporučujeme na okruh, kde bude bezesporu kandidátem na vítězství.
Další příčka patří Hondě a modelu CBR1000RR Fireblade. V našem hodnocení sedla nejlépe Kubovi, ostatní ji posadili na bronzovou příčku. Oproti loňskému modelu se sice hodně zlepšila, ale stále má co inovovat. Bude spolehlivou kamarádkou na každodenní použití, ale v ničem nevyniká nad ostatní.
Pomyslné první a druhé místo patří Suzuki GSX-R1000 a Yamaze R1. Suzuki posbíralo dvě cenná vítězství, jedno stříbro a jedno čtvrté místo (součet 8), Yamaha má jeden triumf, dvě druhá místa a jeden bronz (součet také 8). Jedná se zajímavé motorky, Yamahu každý chválil za design kapotáže a přístrojové desky, Suzuki sbírala kladné hodnocení za motor.
Vítězná dvojice: Suzuki GSX-R1000 a Yamaha R1; testovaná čtveřice japonských litrových supersportů
Poděkování
Za redakci AutoRevue.cz děkuji Ondrovi, Kubovi a Alešovi za pomoc při tvorbě testu. Dále jmenovitě společnostem:
Honda - za půjčení CBR1000RR Fireblade,
Yamaha - za půjčení YZF-R1,
Kawasaki - za půjčení ZX-10R Ninja,
Humoto - za půjčení GSX-R1000.
A poslední díky posíláme profesionálním fotografům, kteří megatest fotili: Libor Zhoř (www.liborzhor.com) a David Kárný.
Loučíme se s vámi, mějte se krásně. My za čas zase nějakou podobnou lumpárnu vymyslíme ;o)
Vizuální porovnání jednotlivých motocyklů mezi sebou
Honda Fireblade --- Yamaha YZF-R1 --- Kawasaki ZX-10R Ninja - Suzuki GSX-R1000
Honda Fireblade --- Yamaha YZF-R1 --- Kawasaki ZX-10R Ninja - Suzuki GSX-R1000
Honda Fireblade --- Yamaha YZF-R1 --- Kawasaki ZX-10R Ninja - Suzuki GSX-R1000