40
Fotogalerie

CBR1000RR vs. ZX-10R vs. GSX-R1000 vs. YZF-R1: královská letka

Kapitoly článku:


Co jsme testovali?

Přece japonské litrové supersporty. Ale co jsme testovali s nimi a v jejich sedle? Po přečtení řady časopisů, kde už podobné srovnávací akce dělali jsem došel k závěru, že by nebylo špatné udělat jednoduchý a přehledný test: Použitelnost a jízda s litrovým supersportem v běžném provozu. Jinak řečeno: Který japonský ostrý čtyřválec je nejlepší na okreskách, dálnici, při každodenním ježdění. Jak se budu cítit v sedle a za řídítky po hodině dvou na našich rozbitých cestách?

Vedla mě k tomu myšlenka jednoho z kolegů, že test na okruhu je sice krásný, ale kolik kilometrů běžný zákazník najezdí na okruhu a kolik v běžném provozů? Odpověď je dle mého soudu jednoznačná.


DSC_0166.jpg DSC_0168.jpg

Představení testovacího týmu

Testmani byli vybráni dle svých schopností, ale také podle výšky. Já, Roman Daněk, mám 191 cm, Alex má 185 cm, Kuba má 180 cm a nejmenší Ondra měří 175 cm. Výška postavy bylo jedno kritérium, které ovlivňovalo výsledek mnohem více než např. hmotnost. Jestli máte o 30 kg více než kolega, v běžném provozu to tyhle mašiny moc netrápí, výkonu mají dost. Na okruhu by to bylo o něčem jiném.

DSC_0182.jpg
Čtyři jezdci, čtyři motorky: Kuba, Alex, Roman, Ondra (zleva).

V první řadě každý dostal tabulku, kde jsme na motocyklech porovnávali jednotlivé položky. Známkovalo se jako ve škole, jednička je nejlepší hodnocení, čtyřka znamená, že motocykl měl daný parametr v porovnání s konkurenty nejslabší. Každý testman pak přidal slovní komentář a vlastní názor na jednotlivé stroje.

Na GSX-Ru a Ninje jsme najezdili zhruba 500-600 km, s R1 a Fireblade se počet kilometrů blížil k tisícovce.

Jak to všechno viděl Jakub

Testman, jméno Jakub    
   
Výška, váha 180 cm, 79 kg    
Motocykl Honda Kawasaki Suzuki Yamaha
  Fireblade ZX-10R Ninja GSX-R1000 YZF-R1
Komfort        
Sedlo 1 3 2 3
Ergonomie 1 3 1 2
Podvozek 1 2 1 2
Pohodlí při delší jízdě 1 3 1 2
Zrcátka 2 3 1 2
Motor        
Zátah, zrychlení 1 2 1 2
Nízké otáčky 1 2 1 3
Vysoké otáčky 1 2 2 2
Převodovka 2 2 1 2
Zvuk 1 2 1 2
Jízdní dojmy        
Za řídítky při jízdě 1 4 2 3
Start, jízda v přímce 2 2 1 3
Táhlé zatáčky 1 1 1 1
Utažené zatáčky 1 2 2 2
Vibrace 1 2 1 2
Brzdy 1 1 2 2
Spolujezdec 1 2 1 2
Kvalita zpracování 2 3 1 2
Součet 22 41 23 39
Pořadí 1. 4. 2. 3.

 

V tabulce při součtu známek (či trestných bodů, chtete-li) měl Kuba jasné souboje o první a třetí místo, když mu více sedl Fireblade a GSX-R1000. Motorky Ninja a R1 byly až v druhé řadě.

Sám Kuba to komentuje:

4. místo, ZX-10R Ninja: "Ninja. Už jen ten název je poutavý a vždy se mi líbil. Ovšem posez, řídítka a vibrace nejsou dobré. Na palubní desce mi přijde, jak kdyby se snažili nacpat vše do sebe, je to přeplácané a nepřehledné. Další mínus má u mě necitlivá spojka."

3. místo, R1: "Zejména sedlo bylo špatné. Celou dobu jsem na něm nemohl najít jezdeckou polohu, ve které bych se cítil pohodlně. Škoda toho, na eR-jednici jsem se těšil, ale když to můžu srovnat, jsou v této partičce lepší stroje."

2. místo, GSX-R1000: "Suza mi sedla skoro hned ro ruky. Je příjemná, má slušné sedlo a krásně se schovám za plexisklo. Má asi nejlepší motor, líbil se mi zátah, který je cítit v širokém pásmu otáček."

1. místo, Fireblade: "Jasný kandidát na vítězství, udělal na mě jako celek nejlepší dojem. Motor neškube a má dostatek výkonu na všech typech silnic, po kterých jsme jeli. Jen doufám, že mu příště upraví masku, na litrový supersport ji má moc střízlivou. Pokud bych si chtěl koupit rychlou motorku, byl by to určitě Fireblade."

DSC_0217.jpg DSC_0288.jpg

DSC_0302.jpg DSC_0326.jpg
Kuba v akci

Ondra měl zcela jiný názor

Testman Ondřej    
   
Výška, váha 175 cm, 72 kg    
Motocykl Honda Kawasaki Suzuki Yamaha
  Fireblade ZX-10R Ninja GSX-R1000 YZF-R1
Komfort        
Sedlo 3 2 1 2
Ergonomie 2 3 1 2
Podvozek 2 2 1 2
Pohodlí při delší jízdě 2 4 2 3
Zrcátka 1 1 2 2
Motor        
Zátah, zrychlení 2 1 1 2
Nízké otáčky 1 2 1 2
Vysoké otáčky 1 1 1 1
Převodovka 3 2 1 1
Zvuk 2 2 1 1
Jízdní dojmy        
Za řídítky při jízdě 1 3 1 1
Start, jízda v přímce 2 1 1 2
Táhlé zatáčky 1 1 1 1
Utažené zatáčky 1 3 1 1
Vibrace 1 2 1 1
Brzdy 1 1 1 1
Spolujezdec 3 2 2 3
Kvalita zpracování 2 1 1 1
Součet 31 34 21 29
Pořadí 3. 4. 1. 2.

 

Ondra v sobě nezapře sportovní ambice a díky svým 175 cm měl po usednutí na Suzuki GSX-R1000 jasno.

Ondrovy poznámky:

4. místo, ZX-10R: "Ninju dávám na konec, protože z této čtyřky mi přišla bý nejvíce radikální. Těžko se mi ovládala, pocitově je těžká do zatáček. Vyžaduje zkušeného jezdce a pevnou ruku. Kdo ji zkrotí, ale částečně se jí přizpůsobí, bude ji milovat. Štítek dobře kryje, ale špatně se mi leželo na nádrži. V kterých atributech má ale lepší výsledky, je pohodlné sedlo a asi nejlepší pozice spolujezdce."

3. místo, Fireblade: "Vše je tak akorát, nikde mi nic nevadilo. Má silný motor s lineárním průběhem výkonu od nižších otáček. Podvozek měl střední tuhost, pěkně držel v táhlých zatáčkách a zvládal i větší nerovnosti. Přední plexi dobře odvádí proudící vzduch, ale nelíbí se mi přístojová deska a tvrdé sedlo. Blade je důvěryhodný už po nasednutí, takový zlatý střed. Je ve všem dobrý, ale v ničem nejlepší."

2. místo, R1: "Jízdní poloha je sportovní a po delší jízdě mě bolelo zápěstí. Po 10kilometrovém seznámení jsem našel dobrou pozici za řídítky, ve které bych vydržel i nějaký ten odpolední výlet. Nesedl mi přední štítek, který jsem měl moc blízko bradě. R1 má nejlepší palubku, hlavně mě dostávalo modré podsvícení. Sedlo je příjemně tvarované, jen spolujezdec by mohl namítat, ža ho dost hřejí výfuky. Má pomalejší nástup výkonu v nižších otáčkách, což by mohlo vyhovovat méně zkušeným, že dole tolik neškube. Je to jednoznačně nejhezčí motorka srovnávacího testu, berevné provedení je fantastické."

1. místo, GSX-R1000: "Kompaktní stavba stroje spolu s výbornou ergonomií dělají ze Suzuki nejpříjemnější a nejovladatelnější stroj testu. Ruce a moje pozadí nebylo tak ničeno, jako u konkurentů. Motor reaguje v libovolných otáčkách na všechny rychlosti na moje povely a syrový zátah jsem si vychutnával velkými doušky. Agresivní design s klínovým předním světlometem jen podtrhují jasného vítěze testu. GSX-R bych bral na každodenní ježdění a párkrát do měsice bych šel motor pořádně protáhnout na okruh.

DSC_0190.jpg DSC_0298.jpg

DSC_0301.jpg DSC_0348.jpg
Ondra za řídítky litrových supersportů

Doporučujeme

Články odjinud