CBR1000RR vs. ZX-10R vs. GSX-R1000 vs. YZF-R1: královská letka

Podařilo se nám porovnat čtveřici japonských litrových supersportů. Koho tipujete na vítěze?
Seznam kapitol
  1. Jak to všechno vzniklo, Japonské supersportovní motorky, Technické informace
  2. Co jsme testovali, Představení testovacího týmu, Výsledky a komentáře kolegů
  3. Proč jsem měl zcela jiný názor, Alešova srovnávací tabulka a poznámky
  4. Závěrečné shrnutí, Poděkování, Vizuální srovnání motocyklů
  5. Kompetní fotogalerie, vč. nepublikovaných snímků s letadlem

Jak to všechno vzniklo

Kdysi dávno pravil učený: "Na začátku všeho je myšlenka..." Stejný postup byl i u našeho srovnávacího testu. Nejprve se nám pořadilo domluvit test supersportovní Hondy CBR1000RR Fireblade a naťuknout možnost srovnávacího testu s Kawasaki ZX-10R Ninja, protože tyto dva litry prošly největšími změnami oproti loňskému roku.

Další "praštěný nápad" se mi zrodil v hlavě, když jsem si vzpomněl na loňský redakční test Fiesty ST a Astry GTC v rakouských Alpách. Napadlo mě udělat totéž, ale na motorkách, nicméně jízda s Yamahou R1 mi napověděla, že sedět v sedle a za řídítky supersportu déle jak hodinu znamená pro méně zkušeného řidiče opravdový očistec.

Takže změna. Co takhle menší výlet a větší test? Začátkem července se po dařilo do party přibrat třetího litra, Yamahu YZF-R a zbývala už jen Suzuki GSX-R1000. Tu zajistil kamarád a kolega v jedné osobě, Aleš Kárný z časopisu Motoráj.

Po troše logistiky jsme vymysleli i způsob, jak všechny motorky dostat do redakce do Brna a vše mohlo začít.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Testovalo se i u Pálavy na jihu Moravy - Každá motorka má svoji osobitou image.

Kdo proti sobě stál?

Honda CBR1000RR Fireblade prošla během zimy pořádným faceliftem, má nový odlehčený páteřový rám z hliníkové slitiny, modifikovanou kapotáž a o centimetr kratší rozvor. Po přísné dietě zhubla oproti loňské verzi o celá tři kila, což je na supersport slušná porce. Pohonnou jednotku tvoří inovovaný řadový čtyřválec o objemu 998 ccm. Kapalinou chlazený, čtyřdobý agregát s 16 ventily má řadu technologických prvků ze závodního stroje RC211V. Při podrobném zkoumání byste zjistili, že např. sací kanály hlavy válců mají přepracovaný tvar, výfukové kanály mají větší velikost, nebo byl zvýšen kompresní poměr na 12,2:1.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nám se do ruk dostal Fireblade v agresivním, červeno-černém lakování.

Kawasaki ZX-10R Ninja byla zmiňována již výše, že je druhým strojem, který prošel řadou úprav během "zimní přestávky". Už od pohledu je jasné, že tohle není hračka pro malé děti nebo bike pro začátečníky; Ninja ZX-10R je stvořena pro milovníky rychlé, dravé jízdy a svůj první dojem během testu jen potvrdila. Typická zelená kapotáž má menší kapkovité světlomety a větší vstup do airboxu. Vše je navěšeno na novém, tužším rámu. O odpružení přední části stroje se stará upside-down vidlice s průměrem trubek 43 mm a zadní kyvka s centrálním tlumičem. Tlumič řízení je od firmy Öhlins. Motor má z testované čtyřky nejvyšší výkon (135 kW/184 k) a dobrý nástup ve středních otáčkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rozzuřená zelená žabička má nejvyšší výkon.

Suzuki GSX-R1000 v modrobílém kabátku působí velmi kompaktním dojmem, který je podtržen nejnižší suchou hmotností 166 kg. Je to o celých 10 kg méně než u Hondy nebo Yamahy. Do letošního roku nepřišla s žádnou výraznou změnou, dopředu ji žene litrový agregát o výkonu 131 kW (178 k) a s maximálním točivým momentem 117,6 Nm. Tahle Suza se výrobcům opravdu povedla, vždyť loni vyhrávala jednotlivé srovnávací testy v řadě zemí a dominuje v okruhových závodech SuperStock 1000. Bude to letos stačit na nabroušenou Kawasaki či přepracovanou Hondu?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tradiční modrobílá kráska je anděl s ďáblem v těle.

Yamaha YZF-R1 má v modelovém roku 2006 jen drobné změny. Jak říkal Alex, R1 ´06 má lehké nuance oproti loňské verzi. Hlavní věc, které si kolemjdoucí všimne, je štíhlá stavba motocyklu a především fantastický lak v barvách vítězné mašiny Kennyho Robertse. Motor má jako jediný pět ventilů na válec, tři sací a dva výfukové. Agregát disponuje výkonem 134,5 kW (183 k) v 12 500 ot/min a maximální kroutící moment 112 Nm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Krásné lakování bílá-žlutá-černá kopíruje závodní supersport Kennyho Robertse.

Všechny motocykly mají obdobnou výbavu (USD vidlice, radiální přední třmeny, 17palcová kola atd.), liší se jen v detailech. Je mezi nimi tedy nějaký rozdíl? Odpověď je jasná: Ano je a velký. Ptáte se proč? To vám napoví další části testu.

Technické informace

Technické údaje Honda CBR1000RR Fireblade Kawasaki ZX-10R Ninja
Celkové rozměry 2 030 x 720 x 1 118 mm 2 065 x 715 x 1 130 mm
Rozvor / výška sedla 1 400 mm / 831 mm 1 390 mm / 825 mm
Motor, objem 4dobý, řadový 4válec, 998 ccm 4dobý, řadový 4válec, 998 ccm
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina 16 / kapalina
Výkon 126 kW (172 k) / 11 250 ot. 135 kW (184 k) / 11 500 ot.
Točivý moment 114,5 Nm / 10 000 ot. 115 Nm / 9 500 ot.
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová řetěz / 6stupňová
Kola (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 120/70 ZR17, 190/55 ZR17
Brzdy vpředu 2x kotouč 320 mm, 4pístek, radiální 2x kotouč 300 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1x kotouč 220 mm, 1pístek 1x kotouč 220 mm, 1pístek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm USD vidlice, průměr 43 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič kyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž 18 l 17 l
Suchá hmotnost 176 kg 175 kg
Poměr (koně na tunu) 977 1 051
Cena (červenec 2006) 369 000 Kč vč. DPH 369 000 Kč vč. DPH

 

Technické údaje Suzuki GSX-R1000 Yamaha YZF-R1
Celkové rozměry 2 030 x 710 x 1 130 mm 2 085 x 720 x 1 105 mm
Rozvor / výška sedla 1 405 mm / 810 mm 1 415 mm / 835 mm
Motor, objem 4dobý, řadový 4válec, 999 ccm 4dobý, řadový 4válec, 998 ccm
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina 20 / kapalina
Výkon 131 kW (178 k) / 11 000 ot. 134,5 kW (183 k) / 12 500 ot.
Točivý moment 117,6 Nm / 9 000 ot. 112 Nm / 10 500 ot.
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová řetěz / 6stupňová
Kola (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 120/70 ZR17, 190/50 ZR17
Brzdy vpředu 2x kotouč 320 mm, 4pístek, radiální 2x kotouč 320 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1x kotouč 220 mm, 1pístek 1x kotouč 220 mm, 1pístek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm USD vidlice, průměr 43 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič kyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž 18 l 18 l
Suchá hmotnost 166 kg 176 kg
Poměr (koně na tunu) 1 073 1 040
Cena (červenec 2006) 364 900 Kč vč. DPH 369 000 Kč vč. DPH

Pozn.: Výkony a točivé momenty jsou v tabulkách uváděny s náporovým sáním.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak to všechno vzniklo, Japonské supersportovní motorky, Technické informace
  2. Co jsme testovali, Představení testovacího týmu, Výsledky a komentáře kolegů
  3. Proč jsem měl zcela jiný názor, Alešova srovnávací tabulka a poznámky
  4. Závěrečné shrnutí, Poděkování, Vizuální srovnání motocyklů
  5. Kompetní fotogalerie, vč. nepublikovaných snímků s letadlem
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků