Carroll Shelby stavěl i ostré hatchbacky. Vzácný Dodge Omni GLHS může být váš

I známý konstruktér věděl, jak se staví pořádný ostrý hatchback. Tento exemplář bude určitě velmi ceněný.

Přestože má asi většina z nás spojené jméno Carroll Shelby s výkonnými Cobrami, Mustangy a závodním GT40, později v 80. letech se legendární konstruktér pustil na popud značky Dodge i do malého hatchbacku Omni. Vznikl tak americký ekvivalent evropského hot hatche na způsob tehdy populárního Volkswagenu Golf GTI.

Ford Mustang Mach 1 je v Česku. Známe ceny, k V8 má na výběr manuál i automat

Ford Mustang Mach 1 je v Česku. Známe ceny, k V8 má na výběr manuál i automat

V dílně Shelbyho tak nejprve vznikl přiostřený Omni GLH a později limitovaná produkce 500 kusů ještě říznějšího Dodge Omni GLHS („Goes Like Hell Some more“). Sám o sobě je tedy americký hot hatch vzácností. Do aukce společnosti Mecum však nyní míří ten nejžádanější exemplář. S výrobním číslem 86 hledá nového majitele Omni GLHS z roku 1986, v němž dříve jezdil sám Carroll Shelby.

I na dnešní dobu má řízný hatchback pod kapotou pěkné stádo. Čtyřválec o objemu 2,2 litru je přeplňován turbodmychadlem Garrett pro výkon 175 koní (129 kW) a točivý moment 237 N.m. Pro auto s hmotností okolo 970 kg tedy dostatek. Síla putuje na přední kola skrze pětistupňovou manuální převodovku.

VW Golf GTI Clubsport dorazil do ČR. Za 300 koní a lepší podvozek nechce moc

VW Golf GTI Clubsport dorazil do ČR. Za 300 koní a lepší podvozek nechce moc

Shelbyho Omni zvládlo ve své době zrychlení z nuly na 100 km/h za zhruba 6,5 sekundy. Stejným časem se dnes chlubí třeba Ford Fiesta ST. Maximální rychlost byla udávána na 209 km/h. Výbavu doplňovaly sportovní pneumatiky Goodyear Gatorback VR, kola Shelby Centurian, nastavitelné tlumiče a stabilizátory Koni, tužší pružiny, kůží čalouněný volant, výhradně černý lak karoserie, přední mlhovky Bosch a mimo jiné i plaketa Shelby na palubní desce.

Nabízený kus má originální lak i původní samolepky a najeto pouhých 8176 mil (asi 13.158 km). Nejen díky Shelbyho vlastnictví se tak očekává, že výsledná cenovka poputuje k hranici 75.000 dolarů (asi 1,6 milionu korun).

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

dnes | Richard Herbich | 46 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 78 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků