Carlsson ML500 - CM50 K: horkokrevné SUV (jízdní dojmy)

Německý Carlsson se specializuje na úpravu vozů automobilky Mercedes-Benz a nevyhýbá se ani velkým modelům jako je ML. Na brněnském Masarykově okruhu jsme měli možnost vyzkoušet verzi ML CM50 K, kde agregát V8 disponuje výkonem 316 kW (430 k).
Carlsson ML500 - CM50 K: horkokrevné SUV (jízdní dojmy)

Mercedes-Benz třídy M

Nová generace modelu M se světu ukázala na autosalonu v Detroitu, začátkem roku 2005. V České republice jsme se s ním poprvé setkali na brněnském Autosalonu a první čeští majitelé se jím mohli těšit začátkem léta. Dnes je přímým konkurentem především svých německých rivalů – Porsche Cayenne, VW Touareg nebo BMW X5. Mezi další luxusní klenoty kategorie SUV by se ještě daly zařadit japonský Lexus RX a seveřan Volvo XC90, případně Infiniti řady FX.

Nová třída M navazuje na svého úspěšného předchůdce ve velkém stylu. Mohutný vzhled je dokreslován elegantními tvary, vůz nyní působí o poznání dynamičtěji. Současná generace povyrostla ve všech směrech, především rozvor se natáhl o 95 mm, což se kladně odrazilo na vnitřním prostoru. Zavazadlový prostor se "nafoukl" o dalších 30 l na 833 l v základním provedení a po sklopení naroste až na slušných 2 050 l.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz ML

Třída M se nabízí se dvěma vznětovými a dvěma zážehovými agregáty – benzinový šestiválec ML 350 nabízí výkon 200 kW a točivý moment 350Nm, v silnější verzi ML 500 již tepe pětilitrový osmiválec o výkonu 225 kW. V dieselových verzích nese vůz označení ML 280 CDI (140 kW, 440 Nm) a 320 CDI (165 kW, 510 Nm). Všechny motory jsou standardně spojeny se sedmistupňovým automatem 7G-Tronic.

Tip: Přečtěte si podrobnější představení třídy M.

Mercedes-Benz ML500 má v základu např.: 18palcová kola, 6 airbagů, CD přehrávač s 8 reproduktory, brzdová světla z LED diod, trvalý pohon všech kol, vícezónová automatická klimatizace, ESP, ABS s brzdovým asistentem atd. Cena ML500 v základu je 1 995 000 Kč. Námi testovaný vůz měl navíc vzduchové pérování (+ 59 976 Kč), navigační systém (+ 82 467 Kč), aktivní bi-xenony (+ 51 354 Kč), bezklíčový přístup KeyLess Go (+ 42 733 Kč) a řadu dalších příplatkových prvků. Cena se pak vyhoupla na více než 2,5 mil. korun.

Zbytek fakturuje Carlsson

Tuner Carlsson přidal pohonné jednotce kompresor, který vyšvihl výkon o 124 koní výše a pětilitrový osmiválec s ním má sílu celkem 316 kW (430 k) v 6 000 ot/min. Maximální točivý moment 650 Nm je dostupný v 2 800 - 4 000 ot/min. Akceleraci z 0 km/h na 100 km/h zvládá posílené ML za 5,6 s a s velkou chutí pokračuje až k nejvyšší rychlosti 260 km/h. Pro srovnání: sériové ML500 (225 kW a 460 Nm) zvládne sprint na stovku za 6,9 s a nejvyšší rychlost má 240 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O dynamičtější jízdu se starají nové tlumiče, které díky pneumatickému pérování mohou snížit světlou výšku vozu až o 40 milimetrů. Díky tomu máte lepší jízdu na silnicích a v terénu můžete autu zvednout podvozek, aby si "nesedlo". Optický kit zastupuje nový přední spoiler, zadní difuzor a výfukový systém se čtyřmi koncovkami. Carlsson nabízí upravené ML na 20palcových kolech s pneumatikami Dunlop SP Sport 9000 o rozměrech 295/40 ZR20. Za všechny tyto úpravy včetně koženého volantu a hliníkových pedálů si tuner účtuje 928 200 Kč, takže v součtu stál testovaný vůz 3 467 711 korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hodně rychlé SUV

Po usednutí do luxusních kožených sedaček mi oči těkaly po všech možných ovladačích na středovém panelu. Kožený volant má příjemný povrch na omak, spodní a horní oblouk je z karbonu. Pokud budete hledat na středovém tunelu řadící páku, jste vedle. Na pravé straně pod volantem není ovladač stěračů, ale malá páčka na ovládání převodovky. Tento systém je u všech nových vozů třídy M, R a S s automatem. Pro lidi, kteří nemají zkušenosti s vozy koncernu Daimler-Chrysler, bude zpočátku trochu problém ovládat jednotlivé funkce, protože páčka na směrová světla je podstatně níž, než u jiných vozů, a vy budete mít tendenci chytat ovladač tempomatu a na druhé straně místo stěračů páčku převodovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po nastartování se ozvala krásná symfonie vykouzlená pětilitrovým osmiválcem a laděným výfukovým systémem. Motor zavrní jak spokojená kočka. V dobře odhlučněném interiéru je tento zvuk utlumen, aby vůz řidiči ponechal adekvátní komfort, ale pro kolemjdoucí je to jiná písnička. Už jen podle zvuku člověk pozná, že se nejedná o standardní verzi ML 500.

Široké pneumatiky, náhon na všechna čtyři kola a elektronický pomocník protiprokluzu pomohou přenést maximum výkonu na asfalt. Po sešlápnutí plynového pedálu motor zaburácí a stádo 430 koní začne dělat s vozem o celkové hmotnosti 2 830 kg divy. Akcelerace na stovku pod 7 sekund je u takového mastodonta vskutku působivá a s rostoucí rychlostí polevuje jen nevýznamně. Převodovka 7G-Tronic se výkonu nebojí a přeřazuje skoro u omezovače. Jednotlivé stupně při řazení nahoru pod plynem skoro necítíte, horší je to při sundání nohy z pedálu, kdy si automat postupně přeřadí na nejjvyšší stupně. Citelné škubnutí mě dost překvapilo. Při jízdě sedmistupňová převodovka celkem solidně reaguje na akcelerační proces, není výjimkou, že z šestky briskně přeřadí na trojku, jen aby vůz vyhověl řidičovým požadavkům.

Vůz je i přes náhon všech kol nedotáčivý, u skoro třítunového monstra si musíte hlídat zatáčky, rozjetá masa železa vás pošle mimo silnici raz dva. Podvozek s pneumatickým pérováním má dva režimy: komfort a sport. Při jízdě ve verzi sport se světlá výška sníží o 40 mm a měly by se přitvrdit i tlumiče. I v režimu podvozku sport jsou ale velmi citelné náklony karosérie, které nedotáčivosti a pocitu z vysoké hmotnosti vozu pouze přidávají. ML 500 je zkrátka i po úpravě firmou Carlsson především SUV a okruh není jeho druhým domovem, mnohem lépe se bude cítit při rychlých přesunech po dálnicích, na kterých nabídne vysoký komfort a více než dostačující dynamiku. Nastavení podvozku komfort se hodí spíše do terénu a na velmi rozbité silnice, při rychlejší jízdě po kvalitní cestě je pouze obtěžující.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Má své kouzlo

Velký luxusní kočár pod označením Carlsson ML500 - CM50 K má svou nezaměnitelnou image, výkon motoru a komfort v interiéru. Majitel tohoto vozu se neztratí na žádném sebeluxusnějším vozovém parku, nebude ztrácet dech při jízdě po boku Porsche Cayenne Turbo a o víkendech může s rodinou na chatu v horách nebo s kamarády na okruh. Svou cenou přesahující 3 milióny korun v České republice zajistí exkluzivitu i velmi náročným zákazníkům, za celý svůj život jich mnoho jezdit neuvidíte. Pokud váháte mezi Cayenne Turbo a Range Roverem Sport Supercharged, přidejte si mezi kandidáty také CM50 K, do tohoto duelu má určitě čím promluvit...

Kompletní fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků