Car of the Year 2005: 1. Toyota Prius, 2. Citroën C4

Zatímco loni v odborné anketě Car of the Year, kterou pořádá jura evropských novinářů, vyhrálo malé auto díky velkému vnitřnímu prostoru a nízké ceně, letos zvítězily nejmodernější technologie a úsporný provoz.
Car of the Year 2005: 1. Toyota Prius, 2. Citroën C4

Vítězem ankety Car of the Year 2005 se stala s obrovským náskokem Toyota Prius. První místo si podle 58 členů odborné poroty nezaslouží ani tak za výkon či design, ale za ekologický provoz - kombinovaná spotřeba činí jen 4,3 l benzínu na sto km díky použití hybridního pohonu. Celkové pořadí vč. konečného stavu bodů:

  1. Toyota Prius: 406 bodů
  2. Citroën C4: 267 bodů
  3. Ford Focus: 228 bodů
  4. Opel/Vauxhall Astra: 180 bodů
  5. Renault Modus: 151 bodů
  6. Peugeot 407: 135 bodů
  7. BMW 1: 83 bodů

Tip: Podívejte se, jak hlasoval jediný zástupce ČR, Tomáš Hyan. Jeho favoritem byl Ford Focus, dále BMW 1 a Toytoa Prius.

Nominace

Do ankety byly nominovány tyto vozy:

  • Alfa Romeo GT
  • Audi A6
  • BMW 1-series
  • BMW 6-series
  • BMW X3
  • Chrysler 300 C
  • Citroën C4
  • Dacia Logan
  • Fiat Idea/Lancia Musa
  • Ford Focus
  • Honda FR-V
  • Hyundai Tucson
  • Kia Cerato
  • Kia Picanto
  • Kia Sportage
  • Land Rover Discovery
  • Mercedes-Benz A-class  
  • Mercedes-Benz CLS
  • Mercedes-Benz SLK
  • Mitshubishi Colt
  • Mitsubishi Grandis
  • Opel/Vauxhall Astra
  • Opel/Vauxhall Tigra TwinTop
  • Peugeot 407
  • Porsche 911
  • Renault Modus
  • Seat Altea
  • Skoda Octavia
  • Smart Forfour
  • Toyota Corolla Verso
  • Toyota Prius
  • Volkswagen Caddy Combi 

Výsledky ročníku 2003

V loňském ročníku nevyhrály ani tak moderní technologie jako v případě Priusu, ale spíše poměr ceny, výkonu a velkého vnitřního prostoru na malém podvozku. Přesně takový je Fiat Panda.

  1. Fiat Panda (281),
  2. Mazda 3 (241),
  3. Volkswagen Golf (241),
  4. Toyota Avensis (219),
  5. Opel/Vauxhall Meriva (213), 
  6. BMW řady 5 (144) ,
  7. Nissan Micra (111).

Toyota Prius na českém trhu

Na českém trhu se Prius začal prodávat teprve nedávno, je to první svého druhu na českém trhu s tímto typem motoru. V zahraničí se už prodává šest let, populární je především v Americe. Pohání ho kombinace zážehového motoru o objemu 1.5 l a elektromotoru; ten má točivý moment 400 Nm mezi 0-1 200 ot. Prius má díky tomu výbornou spotřebu: 5 l ve městě, 4,2 l mimo město a 4,3 l v kombinovaném režimu. Ve městě totiž pomáhá benzíňáku elektromotor. Díky němu má Prius nejen dobrou dynamiku - na stovku zrychlí za 11 s, ale i nízké emise. Např. obsah oxidu dusíku je o téměř 90 procent nižší, než vyžaduje Euro 4, velmi nízká je i produkce CO2.

Cena základní verze Priusu byla stanovena na 809 900 Kč, přičemž v základu najdete startování tlačítkem, automatickou bezestupňovou převodovku, systémy ABS+EBD+BA, VSC+TRC, ECB, airbag řidiče a spolujezdce, dva boční a čtyři  hlavové airbagy, tempomat, elektrický posilovač řízení, automatickou klimatizaci s elektrickým pohonem kompresoru, dotykový informační displej, audio-rádio s 6 reproduktory či s CD přehrávačem s ovládáním na volantu; nechybí drobnosti jako el. stahování oken aj. Ve výbavě Plus stojí Prius 939 900 Kč, navíc má vůz rádio s 9 reproduktory s CD changerem a kazetovým přehrávačem s ovládáním na volantu, navigaci s hlasovými instrukcemi a hlasovým ovládáním i s ovládáním na volantu, bluetooth hands free, Smart Entry&Start System a přední mlhová světla.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků