Zatímco loni v odborné anketě Car of the Year, kterou pořádá jura evropských novinářů, vyhrálo malé auto díky velkému vnitřnímu prostoru a nízké ceně, letos zvítězily nejmodernější technologie a úsporný provoz.
Vítězem ankety Car of the Year 2005 se stala s obrovským náskokem Toyota Prius. První místo si podle 58 členů odborné poroty nezaslouží ani tak za výkon či design, ale za ekologický provoz - kombinovaná spotřeba činí jen 4,3 l benzínu na sto km díky použití hybridního pohonu. Celkové pořadí vč. konečného stavu bodů:
- Toyota Prius: 406 bodů
- Citroën C4: 267 bodů
- Ford Focus: 228 bodů
- Opel/Vauxhall Astra: 180 bodů
- Renault Modus: 151 bodů
- Peugeot 407: 135 bodů
- BMW 1: 83 bodů
Tip: Podívejte se, jak hlasoval jediný zástupce ČR, Tomáš Hyan. Jeho favoritem byl Ford Focus, dále BMW 1 a Toytoa Prius.
Nominace
Do ankety byly nominovány tyto vozy:
- Alfa Romeo GT
- Audi A6
- BMW 1-series
- BMW 6-series
- BMW X3
- Chrysler 300 C
- Citroën C4
- Dacia Logan
- Fiat Idea/Lancia Musa
- Ford Focus
- Honda FR-V
- Hyundai Tucson
- Kia Cerato
- Kia Picanto
- Kia Sportage
- Land Rover Discovery
- Mercedes-Benz A-class
- Mercedes-Benz CLS
- Mercedes-Benz SLK
- Mitshubishi Colt
- Mitsubishi Grandis
- Opel/Vauxhall Astra
- Opel/Vauxhall Tigra TwinTop
- Peugeot 407
- Porsche 911
- Renault Modus
- Seat Altea
- Skoda Octavia
- Smart Forfour
- Toyota Corolla Verso
- Toyota Prius
- Volkswagen Caddy Combi
Výsledky ročníku 2003
V loňském ročníku nevyhrály ani tak moderní technologie jako v případě Priusu, ale spíše poměr ceny, výkonu a velkého vnitřního prostoru na malém podvozku. Přesně takový je Fiat Panda.
- Fiat Panda (281),
- Mazda 3 (241),
- Volkswagen Golf (241),
- Toyota Avensis (219),
- Opel/Vauxhall Meriva (213),
- BMW řady 5 (144) ,
- Nissan Micra (111).
Toyota Prius na českém trhu
Na českém trhu se Prius začal prodávat teprve nedávno, je to první svého druhu na českém trhu s tímto typem motoru. V zahraničí se už prodává šest let, populární je především v Americe. Pohání ho kombinace zážehového motoru o objemu 1.5 l a elektromotoru; ten má točivý moment 400 Nm mezi 0-1 200 ot. Prius má díky tomu výbornou spotřebu: 5 l ve městě, 4,2 l mimo město a 4,3 l v kombinovaném režimu. Ve městě totiž pomáhá benzíňáku elektromotor. Díky němu má Prius nejen dobrou dynamiku - na stovku zrychlí za 11 s, ale i nízké emise. Např. obsah oxidu dusíku je o téměř 90 procent nižší, než vyžaduje Euro 4, velmi nízká je i produkce CO2.
Cena základní verze Priusu byla stanovena na 809 900 Kč, přičemž v základu najdete startování tlačítkem, automatickou bezestupňovou převodovku, systémy ABS+EBD+BA, VSC+TRC, ECB, airbag řidiče a spolujezdce, dva boční a čtyři hlavové airbagy, tempomat, elektrický posilovač řízení, automatickou klimatizaci s elektrickým pohonem kompresoru, dotykový informační displej, audio-rádio s 6 reproduktory či s CD přehrávačem s ovládáním na volantu; nechybí drobnosti jako el. stahování oken aj. Ve výbavě Plus stojí Prius 939 900 Kč, navíc má vůz rádio s 9 reproduktory s CD changerem a kazetovým přehrávačem s ovládáním na volantu, navigaci s hlasovými instrukcemi a hlasovým ovládáním i s ovládáním na volantu, bluetooth hands free, Smart Entry&Start System a přední mlhová světla.