Car of the Year 2005: 1. Toyota Prius, 2. Citroën C4

Zatímco loni v odborné anketě Car of the Year, kterou pořádá jura evropských novinářů, vyhrálo malé auto díky velkému vnitřnímu prostoru a nízké ceně, letos zvítězily nejmodernější technologie a úsporný provoz.
Car of the Year 2005: 1. Toyota Prius, 2. Citroën C4

Vítězem ankety Car of the Year 2005 se stala s obrovským náskokem Toyota Prius. První místo si podle 58 členů odborné poroty nezaslouží ani tak za výkon či design, ale za ekologický provoz - kombinovaná spotřeba činí jen 4,3 l benzínu na sto km díky použití hybridního pohonu. Celkové pořadí vč. konečného stavu bodů:

  1. Toyota Prius: 406 bodů
  2. Citroën C4: 267 bodů
  3. Ford Focus: 228 bodů
  4. Opel/Vauxhall Astra: 180 bodů
  5. Renault Modus: 151 bodů
  6. Peugeot 407: 135 bodů
  7. BMW 1: 83 bodů

Tip: Podívejte se, jak hlasoval jediný zástupce ČR, Tomáš Hyan. Jeho favoritem byl Ford Focus, dále BMW 1 a Toytoa Prius.

Nominace

Do ankety byly nominovány tyto vozy:

  • Alfa Romeo GT
  • Audi A6
  • BMW 1-series
  • BMW 6-series
  • BMW X3
  • Chrysler 300 C
  • Citroën C4
  • Dacia Logan
  • Fiat Idea/Lancia Musa
  • Ford Focus
  • Honda FR-V
  • Hyundai Tucson
  • Kia Cerato
  • Kia Picanto
  • Kia Sportage
  • Land Rover Discovery
  • Mercedes-Benz A-class  
  • Mercedes-Benz CLS
  • Mercedes-Benz SLK
  • Mitshubishi Colt
  • Mitsubishi Grandis
  • Opel/Vauxhall Astra
  • Opel/Vauxhall Tigra TwinTop
  • Peugeot 407
  • Porsche 911
  • Renault Modus
  • Seat Altea
  • Skoda Octavia
  • Smart Forfour
  • Toyota Corolla Verso
  • Toyota Prius
  • Volkswagen Caddy Combi 

Výsledky ročníku 2003

V loňském ročníku nevyhrály ani tak moderní technologie jako v případě Priusu, ale spíše poměr ceny, výkonu a velkého vnitřního prostoru na malém podvozku. Přesně takový je Fiat Panda.

  1. Fiat Panda (281),
  2. Mazda 3 (241),
  3. Volkswagen Golf (241),
  4. Toyota Avensis (219),
  5. Opel/Vauxhall Meriva (213), 
  6. BMW řady 5 (144) ,
  7. Nissan Micra (111).

Toyota Prius na českém trhu

Na českém trhu se Prius začal prodávat teprve nedávno, je to první svého druhu na českém trhu s tímto typem motoru. V zahraničí se už prodává šest let, populární je především v Americe. Pohání ho kombinace zážehového motoru o objemu 1.5 l a elektromotoru; ten má točivý moment 400 Nm mezi 0-1 200 ot. Prius má díky tomu výbornou spotřebu: 5 l ve městě, 4,2 l mimo město a 4,3 l v kombinovaném režimu. Ve městě totiž pomáhá benzíňáku elektromotor. Díky němu má Prius nejen dobrou dynamiku - na stovku zrychlí za 11 s, ale i nízké emise. Např. obsah oxidu dusíku je o téměř 90 procent nižší, než vyžaduje Euro 4, velmi nízká je i produkce CO2.

Cena základní verze Priusu byla stanovena na 809 900 Kč, přičemž v základu najdete startování tlačítkem, automatickou bezestupňovou převodovku, systémy ABS+EBD+BA, VSC+TRC, ECB, airbag řidiče a spolujezdce, dva boční a čtyři  hlavové airbagy, tempomat, elektrický posilovač řízení, automatickou klimatizaci s elektrickým pohonem kompresoru, dotykový informační displej, audio-rádio s 6 reproduktory či s CD přehrávačem s ovládáním na volantu; nechybí drobnosti jako el. stahování oken aj. Ve výbavě Plus stojí Prius 939 900 Kč, navíc má vůz rádio s 9 reproduktory s CD changerem a kazetovým přehrávačem s ovládáním na volantu, navigaci s hlasovými instrukcemi a hlasovým ovládáním i s ovládáním na volantu, bluetooth hands free, Smart Entry&Start System a přední mlhová světla.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků