CAPS: systémy, které mohou zabránit nehodě

CAPS neboli Combined Active and Passive Safety Systems kombinuje aktivní a pasivní bezpečnostní systémy. Společně se senzory zachycujícími okolní vlivy na vozidlo může CAPS pomoci zamezit nehodám, případně minimalizovat zranění.
CAPS: systémy, které mohou zabránit nehodě

Poznámka: Autorem textu je Ústřední automotoklub.

V kritických situacích za jízdy rozhodují často zlomky vteřin o tom, jestli dojde k dopravní nehodě nebo ne. Jak vyplynulo ze studií, přibližně 60 procent všech nárazů zezadu a téměř třetina čelních srážek by se vůbec nemuselo stát, kdyby mohl řidič zareagovat o půl sekundy rychleji. Více než jedna třetina všech dopravních nehod je způsobena přejížděním z pruhu do pruhu a nechtěným opuštěním jízdní stopy. Přibližně další třetina nehod je způsobena najetím vozidla a čelní srážkou. Více než dvě třetiny všech nehod způsobených najetím vozidla vznikají nepozorností. V dalších jedenácti procentech se k nepozornosti přidává ještě nedodržení bezpečné vzdálenosti a v devíti procentech všech nárazů zezadu je nedodržení bezpečné vzdálenosti jediným důvodem.

Bezpečnost se zlepšuje

Proto se vývojová střediska a týmy techniků snaží vytvořit asistenční systémy pro řidiče, které by podle výzkumných studií mohly pomoci zamezit přibližně 90 procentům nehod způsobených najetím vozidla, nebo minimálně výrazně snížit jejich závažnost. Ve značně pokročilém stádiu vývoje je například společnost Bosch, která intenzivně pracuje na tzv. "senzitivním automobilu". Ten bude disponovat senzory a elektronickými systémy, které monitorují a vyhodnocují situaci na silnici a které včas rozeznají nebezpečné situace a mohou podporovat rychlou reakci řidiče.

Mnohé z jednotlivých systémů se již dnes montují do vozidel v sériové výrobě, kde řidičům pomáhají v krizových situacích. Další systémy se již připravují a modulově by měly navazovat na systémy stávající. Elektronickým záznamem okolních vlivů na vozidlo jsou pak pro řidiče připravovány asistenční systémy nového druhu. Měly by zostřit pozornost řidiče, varovat jej před nebezpečnými situacemi, a v případě nouze dokonce samostatně zasáhnout do jízdních manévrů.

CAPS: kombinace všech prvků

CAPS kombinuje aktivní a pasivní bezpečnostní systémy. Budoucí asistenční funkce si vyžadují úzké propojení aktivních a pasivních bezpečnostních systémů s předvídajícími asistenčními systémy pro řidiče - to vše obsahuje program CAPS (Combined Active and Passive Safety Systems).

Již na základě spojení ESP, asistenta pro brzdy a řídicího přístroje pro airbagy je možné vytvořit funkce pro zlepšení bezpečnosti. V mnohých případech se nebezpečné situace poznají podle silného přetočení nebo nedotáčení motoru nebo začátku nouzového brzdění. ESP, popřípadě asistent pro brzdy rozpoznají tento kritický stav z pohledu jízdní dynamiky a aktivují pasivní bezpečnostní systémy. Tak se například napnou bezpečnostní pásy, aby řidiče a spolucestující optimálně polohovaly v sedadle a minimalizovalo se tak riziko zranění.

Společně se senzory zachycujícími okolní vlivy na vozidlo odhaluje CAPS další potenciály k zamezení nehod a minimalizaci zranění. Jestliže například systém ACC pozná kritickou dopravní situaci, bezpečnostní systém nepatrně přiblíží brzdové obložení k brzdovým kotoučům a nastaví asistenta pro brzdění na eventuální nouzové zabrzdění. Pokud pak řidič použije brzdy, dají se tak získat důležité zlomky sekund až do úplného účinku zpomalení. Další stupně výstavby systému nazývaného dnes Predictive Safety budou kromě toho informovat řidiče o hrozících střetech, nebo vozidlo v případě nouze dokonce automaticky zabrzdí.

Auto plné senzorů

Pomocí CAPS se ale v budoucnu nebude zamezovat jenom kolizím v čelní oblasti nebo snižovat jejich závažnost. Řidiči bude poskytnuta aktivní podpora také v nebezpečných situacích, které by mohly potenciálně vést k bočnímu, zadnímu, vícenásobnému střetu nebo k převrácení vozidla. Svými asistenčními a výstražnými funkcemi budou asistenční systémy pro řidiče v budoucnu snižovat obecné riziko vzniku nehody. Kromě toho se budou senzory uvedených systémů využívat k tomu, aby se zlepšila pasivní bezpečnost a ochrana chodců. Senzorika okolních vlivů spočítá pro tento účel okamžik a místo nárazu, jakož i relativní rychlost k druhému účastníkovi nehody. S pomocí těchto informací se dají ochranné systémy včas a podle situace zaměřit.

CAPS je modulární funkční koncept, který se dá také zobrazit na různé elektronické architektuře výrobců automobilů. Kompletní propojení senzorů a řídicích přístrojů umožňuje rozdělit funkce CAPS na více řídicích přístrojů a signály ze senzorů několikanásobně využít. Pro udržení nízkých nákladů to v zásadě znamená integrovat funkce CAPS do stávajících řídicích systémů, například ESP, ACC a airbagů, aby bylo možné udržet nízké náklady. Architektura CAPS je, co se týká rozhraní funkcí, uspořádána tak, aby bylo principiálně možné integrovat systémy a řídicí přístroje od různých dodavatelů do jednoho celkového systému. Silniční provoz bez nehod zůstane asi jen vizí, ale je také cílem, o který je třeba usilovat. Proto jsou vyvíjena mnohá opatření k postupnému zavádění komfortních bezpečnostních systémů, jež povedou k uvolněné jízdě a malému počtu nehod. Evropská Unie převzala v současnosti tu správnou iniciativu s programem e-safety a výrobci automobilů a jejich dodavatelé se tohoto úkolu chopili s plnou silou.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků