Caparo T1: silniční formule jde do prodeje

Do světa motoristických šíleností se zanedlouho přidá i Caparo T1. Vůz, který je v podstatě jen okapotovanou formulí.

První informace o tomto voze se objevily před více než rokem. Tehdy šlo pouze o projekt ultrasportovního vozu, který je postaven na bází Formule 1, ovšem s tím, že dostal potřebnou kapotu a pár prvků, které by musel vůz mít pro případnou homologaci k silničnímu provozu.

Jenže tento vůz neskončil v hromadě nikdy nerealizovaných konceptů, ale skutečně získal homologaci a zanedlouho se začne i prodávat. A co vlastně vůz za 190 000 liber bez daní nabídne?

Srdcem celého vozu bude „formulový” osmiválec o objemu 3,5 litru. Ten nabídne solidní výkon 423 kW (575 k) při 10 500 ot./min a točivý moment 420 Nm při 9 000 ot./min. Omezovač je pak nastaven na 12 000 otáček. Samotný výkon proti studii poklesl o zhruba 130 koní, ale je to daň za spolehlivost a emisní limity.

Celohliníkový motor váží pouhých 116 kg a pro svůj provoz potřebuje minimálně 98oktanový benzín. Samotné části v motoru jsou z těch nejlepších materiálů. Kovaná ocel, titanové části a mnoho dalšího. Dle výrobce vychází motor ze speciálů, které lze spatřit při závodech Indy Car ve Spojených státech.

Samotný vůz je pak konstruován pro opravdové řidiče. Byť je vůz postaven pro dvě osoby, preferuje se pouze řidič. Motor je umístěn za posádkou uprostřed vozu a různým rozmístěním komponentů bylo dosaženo optimálního rozložení váhy. Celý vůz z ultralehkých kompozitů s vysokou pevností je navíc navržen tak, aby si mohl řidič maximálně svůj vůz ladit. Všechny základní aerodynamické části jsou plně nastavitelné a můžete si tak vůz připravit na jakýkoli okruh.

Nastavení vozu ovšem nekončí jen u aerodynamiky. Kompletně celý podvozek je stavitelný a to v desítkách parametrů. Řídící jednotka je připravena k optimalizaci dle okamžitých potřeb.

O tom, že se jedná skutečně o formuli na silnice, hovoří i fakt, že o bezpečí vozu se stará tradiční části z Formule jako je i systém HANS, tedy ochrana krční páteře. Řízení i brzdy jsou převzaty z formulových vozů a také volant je klasicky vyndavací. Brdy mají průměr 355 mm a vpředu naleznete 6pístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové. Navíc i délku dráhy brzdového pedálu, charakter záběru brzd a další lze nastavit dle svých potřeb. O přenos výkonu na zadní kola se pak stará speciální závodní sekvenční převodovka.

To vše se pak podařilo zabalit do vozu, který váží neskutečných 550 kg. Pokud k tomu připočítáte 70 lirů benzínu v nádrži dostaneme váhu lehce přes 600 kilogramů. Při výkonu 575 koní to pak dává výkon přes 1000 koní na tunu, což je v silničním provedení opravdu nevídaná hodnota.

A nyní to hlavní. Caparo T1 je určeno hlavně na okruhy a tomu je podřízeno úplně vše. Stovku toto monstrum zvládne za 2,5 s, sto šedesát dá za 3,5 s. Dvoustovku zvládne okolo pěti sekund a třístovkou by se měl vůz dle nastavení pohybovat do 13 s.

Navíc vůz dosahuje neuvěřitelného příčného zrychlení až 3 g. Pro srovnání taková Pagani Zonda zvládne okolo 1,2 g a to je jeden z nejlepších supersportů na trhu.

Jednoduše řečeno, za cirka deset milionů korun můžete získat něco, co nemá v žádném ohledu na silnici konkurenci. Snad jen maximálku má pár vozů vyšší...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Caparo T1

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků