Caparo T1: silniční formule jde do prodeje

Do světa motoristických šíleností se zanedlouho přidá i Caparo T1. Vůz, který je v podstatě jen okapotovanou formulí.

První informace o tomto voze se objevily před více než rokem. Tehdy šlo pouze o projekt ultrasportovního vozu, který je postaven na bází Formule 1, ovšem s tím, že dostal potřebnou kapotu a pár prvků, které by musel vůz mít pro případnou homologaci k silničnímu provozu.

Jenže tento vůz neskončil v hromadě nikdy nerealizovaných konceptů, ale skutečně získal homologaci a zanedlouho se začne i prodávat. A co vlastně vůz za 190 000 liber bez daní nabídne?

Srdcem celého vozu bude „formulový” osmiválec o objemu 3,5 litru. Ten nabídne solidní výkon 423 kW (575 k) při 10 500 ot./min a točivý moment 420 Nm při 9 000 ot./min. Omezovač je pak nastaven na 12 000 otáček. Samotný výkon proti studii poklesl o zhruba 130 koní, ale je to daň za spolehlivost a emisní limity.

Celohliníkový motor váží pouhých 116 kg a pro svůj provoz potřebuje minimálně 98oktanový benzín. Samotné části v motoru jsou z těch nejlepších materiálů. Kovaná ocel, titanové části a mnoho dalšího. Dle výrobce vychází motor ze speciálů, které lze spatřit při závodech Indy Car ve Spojených státech.

Samotný vůz je pak konstruován pro opravdové řidiče. Byť je vůz postaven pro dvě osoby, preferuje se pouze řidič. Motor je umístěn za posádkou uprostřed vozu a různým rozmístěním komponentů bylo dosaženo optimálního rozložení váhy. Celý vůz z ultralehkých kompozitů s vysokou pevností je navíc navržen tak, aby si mohl řidič maximálně svůj vůz ladit. Všechny základní aerodynamické části jsou plně nastavitelné a můžete si tak vůz připravit na jakýkoli okruh.

Nastavení vozu ovšem nekončí jen u aerodynamiky. Kompletně celý podvozek je stavitelný a to v desítkách parametrů. Řídící jednotka je připravena k optimalizaci dle okamžitých potřeb.

O tom, že se jedná skutečně o formuli na silnice, hovoří i fakt, že o bezpečí vozu se stará tradiční části z Formule jako je i systém HANS, tedy ochrana krční páteře. Řízení i brzdy jsou převzaty z formulových vozů a také volant je klasicky vyndavací. Brdy mají průměr 355 mm a vpředu naleznete 6pístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové. Navíc i délku dráhy brzdového pedálu, charakter záběru brzd a další lze nastavit dle svých potřeb. O přenos výkonu na zadní kola se pak stará speciální závodní sekvenční převodovka.

To vše se pak podařilo zabalit do vozu, který váží neskutečných 550 kg. Pokud k tomu připočítáte 70 lirů benzínu v nádrži dostaneme váhu lehce přes 600 kilogramů. Při výkonu 575 koní to pak dává výkon přes 1000 koní na tunu, což je v silničním provedení opravdu nevídaná hodnota.

A nyní to hlavní. Caparo T1 je určeno hlavně na okruhy a tomu je podřízeno úplně vše. Stovku toto monstrum zvládne za 2,5 s, sto šedesát dá za 3,5 s. Dvoustovku zvládne okolo pěti sekund a třístovkou by se měl vůz dle nastavení pohybovat do 13 s.

Navíc vůz dosahuje neuvěřitelného příčného zrychlení až 3 g. Pro srovnání taková Pagani Zonda zvládne okolo 1,2 g a to je jeden z nejlepších supersportů na trhu.

Jednoduše řečeno, za cirka deset milionů korun můžete získat něco, co nemá v žádném ohledu na silnici konkurenci. Snad jen maximálku má pár vozů vyšší...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Caparo T1
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků