Caparo T1: silniční formule jde do prodeje

Do světa motoristických šíleností se zanedlouho přidá i Caparo T1. Vůz, který je v podstatě jen okapotovanou formulí.

První informace o tomto voze se objevily před více než rokem. Tehdy šlo pouze o projekt ultrasportovního vozu, který je postaven na bází Formule 1, ovšem s tím, že dostal potřebnou kapotu a pár prvků, které by musel vůz mít pro případnou homologaci k silničnímu provozu.

Jenže tento vůz neskončil v hromadě nikdy nerealizovaných konceptů, ale skutečně získal homologaci a zanedlouho se začne i prodávat. A co vlastně vůz za 190 000 liber bez daní nabídne?

Srdcem celého vozu bude „formulový” osmiválec o objemu 3,5 litru. Ten nabídne solidní výkon 423 kW (575 k) při 10 500 ot./min a točivý moment 420 Nm při 9 000 ot./min. Omezovač je pak nastaven na 12 000 otáček. Samotný výkon proti studii poklesl o zhruba 130 koní, ale je to daň za spolehlivost a emisní limity.

Celohliníkový motor váží pouhých 116 kg a pro svůj provoz potřebuje minimálně 98oktanový benzín. Samotné části v motoru jsou z těch nejlepších materiálů. Kovaná ocel, titanové části a mnoho dalšího. Dle výrobce vychází motor ze speciálů, které lze spatřit při závodech Indy Car ve Spojených státech.

Samotný vůz je pak konstruován pro opravdové řidiče. Byť je vůz postaven pro dvě osoby, preferuje se pouze řidič. Motor je umístěn za posádkou uprostřed vozu a různým rozmístěním komponentů bylo dosaženo optimálního rozložení váhy. Celý vůz z ultralehkých kompozitů s vysokou pevností je navíc navržen tak, aby si mohl řidič maximálně svůj vůz ladit. Všechny základní aerodynamické části jsou plně nastavitelné a můžete si tak vůz připravit na jakýkoli okruh.

Nastavení vozu ovšem nekončí jen u aerodynamiky. Kompletně celý podvozek je stavitelný a to v desítkách parametrů. Řídící jednotka je připravena k optimalizaci dle okamžitých potřeb.

O tom, že se jedná skutečně o formuli na silnice, hovoří i fakt, že o bezpečí vozu se stará tradiční části z Formule jako je i systém HANS, tedy ochrana krční páteře. Řízení i brzdy jsou převzaty z formulových vozů a také volant je klasicky vyndavací. Brdy mají průměr 355 mm a vpředu naleznete 6pístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové. Navíc i délku dráhy brzdového pedálu, charakter záběru brzd a další lze nastavit dle svých potřeb. O přenos výkonu na zadní kola se pak stará speciální závodní sekvenční převodovka.

To vše se pak podařilo zabalit do vozu, který váží neskutečných 550 kg. Pokud k tomu připočítáte 70 lirů benzínu v nádrži dostaneme váhu lehce přes 600 kilogramů. Při výkonu 575 koní to pak dává výkon přes 1000 koní na tunu, což je v silničním provedení opravdu nevídaná hodnota.

A nyní to hlavní. Caparo T1 je určeno hlavně na okruhy a tomu je podřízeno úplně vše. Stovku toto monstrum zvládne za 2,5 s, sto šedesát dá za 3,5 s. Dvoustovku zvládne okolo pěti sekund a třístovkou by se měl vůz dle nastavení pohybovat do 13 s.

Navíc vůz dosahuje neuvěřitelného příčného zrychlení až 3 g. Pro srovnání taková Pagani Zonda zvládne okolo 1,2 g a to je jeden z nejlepších supersportů na trhu.

Jednoduše řečeno, za cirka deset milionů korun můžete získat něco, co nemá v žádném ohledu na silnici konkurenci. Snad jen maximálku má pár vozů vyšší...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Caparo T1
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků