Cadillac Eldorado 5.7 V8 vs. VW Lupo 1.2 TDi: souboj titánů (srovnávací test)

Na první pohled nemají tyto dva vozy pranic společného. Dvacet let staré, velké, luxusní kupé s pravým americkým motorem proti modernímu malému autu do města, kterému jde v první řadě vždy o úsporu paliva. Oba ale mají stejnou koncepci, slouží nejlépe pro přemisťování jedné až dvou osob a patří ve své třídě a době k nejmenším. Kdo zvítězí?
Cadillac Eldorado 5.7 V8 vs. VW Lupo 1.2 TDi: souboj titánů (srovnávací test)
Seznam kapitol
  1. Exteriér, pohled do interiéru
  2. Jízda s Cadillacem a Lupem, Pohled majitele Lupa
  3. Kompletní fotogalerie
Dva z naších dlouholetých čtenářů, Caddy a Lumpo, se rozhodli srovnat téměř nesrovnatelné. Postavili proti sobě pravý americký Cadillac a německé městské autíčko. A pak se rozhodli, že nám své pohledy na ten druhý vůz přinesou. Zjištění jsou skutečně zajímavá.

Pohled první

Konečně stojí obě auta bok po boku a my můžeme začít obcházet okolo. Bohužel nám počasí příliš nepřeje, zatažená obloha a padající sníh může i za sníženou kvalitu fotografií. Překvapuje mě, že Lupo se vedle Cadillacu neztrácí tak, jak jsem čekal. Eldorado je sice o kus delší (i když patří k menším modelům, oproti předchozímu roku se ročník 1979 výrazně zkrátil a s délkou 5,2 metru mu chybí cca půl metru do velikosti amerického "fullsizu"), ale jeho design působí velice lehce. Lupo naopak svým oblým tvarováním moderního drobného vozu působí velice mohutně, i přes své malé rozměry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
První setkání

Každé auto jde samozřejmě úplně protikladnou cestou, takže zatímco Eldorado vyznává hranaté elegantní linie své dlouhé karoserie, nízká boční okénka, dlouhé převisy a mohutné chromované nárazníky, Lupo je oblý vůz nemající zadní část, s koly v rozích karoserie, bohatým prosklením a plastovými nárazníky v podstatě nepřesahujícími jeho obrys. Zajímavý je i pohled na výšku nárazníku nad zemí, kdy Cadillac vypadá vedle VW jako off-road.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Kousíček chybí... --- Zadní převis

Vše ostatní je klasika, jakou byste očekávali u podobných vozů. Na jedné straně okázalost, spousta lišt a chromu (u Cadillacu nenajdete místo, ze kterého by nebyly vidět alespoň tři loga automobilky), na straně druhé kompaktní hladké auto dbající především na praktičnost a účelnost. A také lepší lícování dílů, které u Eldorada mírně zaostává. Ať už pro jeho věk nebo proto, že Američané mají trochu jinou filosofii při konstrukci vozů. Zase zde však najdeme pár detailů, co na evropských vozech příliš nevidíme – světla pro boční svícení, teploměr na venkovním zrcátku nebo design podtrhující bezrámové dveře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Světla pro boční svícení --- Teploměr --- Dveře bez rámu --- Znak cadillacu na zadním sloupku a znak VW na přídi.

Při pohledu na příď u Eldorada najdeme čtveřici hranatých světel, pod nimiž jsou ještě úzké pozičky a blinkry a hlavně masivní grill dávající tušit, s kým máte tu čest. U Lupa uvidíme jen poměrně velké kulaté světlomety a malé blinkry blíže ke středu vozidla, plynule navazující na otvor pro přístup vzduchu k chladiči.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání přídí

Vzadu pak přístup k zavazadlům umožňuje výklopná stěna, zatímco u Eldorada klasické víko na stupňovité zádi. Obě auta zasluhují pochvalu za celočervená zadní světla bez narušení jednolitosti jinou barvou. U Cadillacu tvoří konec dvojice malinkých ploutviček, která jsou svislá, úzká a navazují tak na tradici značky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání zádi --- Zadní světla

Pohled druhý - vnitřek láká

Je načase skončit s mrznutím venku a nahlédnout dovnitř. Po otevření masivních a rozměrných dveří Cadillacu na nás dýchne nepopsatelná atmosféra. V autě vládne charakteristická vůně. Toto Eldorado je v nejnižším možném stupni výbavy, ale i tak se nedá pochybovat o luxusu který posádku obklopuje. Kožené sedačky stavitelné elektromotory v deseti směrech, imitací dřeva je obložena skoro celá palubní deska a další prvky v interiéru. Obývák v  bytě může jen závidět, sedadla jsou velmi přitažlivá a pohodlná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér – Ovladače sedadel, oken, zrcátka řidiče a zamykání na dveřním panelu.

O správnou teplotu vzduchu se stará automatická klimatizace, vše myslitelné se ovládá elektricky (okna, zrcátka a než jsem ho nechal zavařit, tak i střešní okno). Volant má nezvykle úzký a velký věnec, což však ničemu nevadí. Nastavitelný je ve dvou směrech, takže společně s možnostmi sedačky si za ním najde polohu každý. Pohodlnou do té doby, než zjistíte, že je nutné se natahovat, pokud potřebujete dosáhnout na některý ovládací prvek na palubní desce – je zkrátka daleko a posouvat sedadlo dopředu a vzpřimovat opěradlo se vám nechce, neboť byste přišli o ten dokonalý posaz, k jakému tento vůz vybízí. Naštěstí není nutné na  stěrače nebo rádio sahat tak často. Rádio je rovněž základní, tedy bez přehrávače jakýchkoliv nosičů, ale skvěle zapadá do interiéru auta a je propojeno s elektricky vysouvanou anténou v předním blatníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Pracoviště čidiče --- Volant lze nastavit velmi široce --- Středový panel s ovládáním klimatizace a rádiem

Vše je kvalitně zpracované, nějaké zavrzání se ozve velmi výjimečně i po 26 letech života auta. Na zadní sedačky je dobrý přístup, ať už díky rozměrným dveřím, lehkému sklopení předního opěradla bez aretace, nebo v neposlední řadě bezpečnostním pásům uchyceným ve střeše, aby o ně nastupující pasažéři nezakopávali. Pro ně vzadu není sice místa na rozdávání, ale strádat nebudou ani na delších cestách. V nouzi vůz může posloužit i jako šestimístný. Problém nastává u vyšších osob, neboť kvůli nízké střeše nemusejí nalézt dostatek místa pro hlavu. Za všechny milé detaily mohu uvést třeba fakt, že ve voze najdeme čtyři popelníky,  každý se svým zapalovačem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Zadní sedačky a přístup k nim --- Prostor na nohy --- Zrcátko ve sluneční cloně s nastavitelnou intenzitou osvětlení

Zavazadlový prostor odpovídá své třídě, není jako u velkých sedanů, ale pro běžné využití bohatě stačí. Vejde se do něj celá sada kol a ještě něco zbude. Oceňuji klasické americké umístění rezervního kola (ne pod podlahou, ale u jedné ze stěn), takže v případě defektu není nutné vykládat celý obsah  kufru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor --- Zařízení pro elektrické přitažení víka kufru

Lupo jde na vnitřek samozřejmě úplně jinak a musím říct, že jsem byl velmi mile překvapen. I když je interiér jednodušší a hodně věcí je podřízeno úspoře, působí velmi dobrým dojmem. Pojetí barev a tvarů dobře ladí, plasty nevypadají lacině. Pokud mohu porovnat interiér s Toyotou Yaris, kterou jsem jel asi před týdnem, jedná se o propastný rozdíl ve prospěch VW. Samozřejmě není možné čekat velký luxus od auta určeného pro úspornou jízdu po městě, takže možnosti nastavení sedaček i volantu nejsou tak všestranné a navíc pouze ruční, nicméně prostor pro posádku vepředu je skutečně velkorysý a s Cadillacem srovnatelný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Interiér Lupa --- Pracoviště řidiče

To vše ovšem na úkor zadních míst a zavazadlového prostoru, kde již se o nějaké využitelnosti nedá příliš hovořit (ale nevozím lidi ani hodně zavazadel, takže je to vlastně jedno). Přední opěradla jsou velmi úzká a vybraná, ale zadním pasažérům to nepomůže, pokud se ti vepředu nechtějí omezovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Zadní sedačky --- Místa na nohy je mizivě --- Pokud se posune přední sedadlo až dopředu, je to lepší.

Polohu za volantem se mi nepovedlo najít tak pohodlnou, jak bych si přál, ale nijak výrazně jsem netrpěl. Hodně se mi líbil volant s částí z hořčíkových slitin, oceňuji, když kolem sebe nevidím jen plasty a ucítit v ruce chladivý kov vždy potěší. Zajímavý prvek jsou i částečně lakované sloupky čelního skla a navazující pruh podél celé střechy (snaha o snížení nákladů úsporou čalounění?). Vadila mi absence loketní opěrky mezi sedadly (u Cadillacu je sice nízko, ale přece). Sympatické je mi modré podsvícení přístrojů. Majitel měl vůz vybavený nadstandardním audio systémem a kvalitu zvuku jsem mu mohl opravdu jen závidět.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Co vidí u obou aut řidič během jízdy? Aneb kam kruci u toho Lupa schovali kapotu?

Zavazadelník je spíše symbolický, ale v případě potřeby lze rozšířit sklopením opěradel zadních sedaček. Pod podlahou byla v sérii souprava pro opravu pneumatik, kterou majitel na-hradil klasickou dojezdovou rezervou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor --- Co se ukrývá pod podlahou?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Exteriér, pohled do interiéru
  2. Jízda s Cadillacem a Lupem, Pohled majitele Lupa
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků