Cadillac Allanté: evropský Američan

Allanté vznikl jako konkurent vozů Mercedes-Benz SL a Jaguar XJ-S. Kuriózní byla jeho výroba na obou stranách Atlantiku.

Cadillac Allanté je „neamerickým“ vozem hned na první pohled. Otevřený dvoumístný automobil měří na délku pouhých 4,5 metru a jeho design vyzařující prostou eleganci je dílem italského studia Pininfarina, které navrhlo také luxusní interiér čalouněný pravou kůží.  Přístrojové desce vévodily četné hrany, pravoúhlé tvary, digitální přístroje a velký počet tlačítek.

Klepněte pro větší obrázek
Strohost, prostá elegance: takový byl rukopis italského designérského studia Pininfarina.

Nejdelší montážní linka na světě

Slavná karosárna hrála významnou roli rovněž při výrobě tohoto vozu. V detroitském závodu Hamtramck vyráběl Cadillac podlahu karoserie. Ta byla společně s celou řadou dalších dílů a montážních skupin následně letecky (!) přepravována speciálně upravenými Boeingy 747 do Turína vzdáleného 5300 kilometrů, kde Pininfarina karoserii dokončil a vystrojil interiér. Po těchto krocích putovala karoserie opět zpátky do Detroitu k montáži podvozku a poháněcího ústrojí. Do jednoho letadla se vešlo 56 karoserií.

Americký styl jízdy

Samotný Cadillac Allanté měl v segmentu luxusních vozů neobvyklou a pro výkonný kabriolet nevhodnou koncepci „vše vpředu“. Motor byl samozřejmě vidlicový s osmi válci o zdvihovém objemu 4,1 litru a s dvouventilovým rozvodem OHV.

Nejvyšší výkon 127 kW (173 k) a maximální točivý moment 319 N.m přenášela čtyřstupňová samočinná převodovka. Dynamika byla i na tehdejší poměry ležérní. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala kolem 10 sekund a nejvyšší rychlost byla necelých 200 km/h.

Později vzrostl objem motoru na 4,5 litru a v posledním roce výroby (1993) se pod přední kapotu montoval tehdy nový osmiválec Northstar 4,6 litru se čtyřventilovým rozvodem DOHC.

Klepněte pro větší obrázek 

Technická avantgarda

Všechna kola byla zavěšena na spodních příčných ramenech a tlumičových vzpěrách McPherson. Zvláštností bylo odpružení zadních kol příčným listovým perem z kompozitu. Již v roce 1987 měl Cadillac Allanté automatické zapínání světlometů v závislosti na panujících světelných podmínkách a na přání dokonce speciální autotelefon.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samonosná karoserie byla vybavena plátěnou skládací střechou, ale v zimním období přišla vhod odnímatelná pevná střecha (hardtop) z hliníku, která proměnila Allanté v kupé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků