Cadillac Allanté: evropský Američan

Allanté vznikl jako konkurent vozů Mercedes-Benz SL a Jaguar XJ-S. Kuriózní byla jeho výroba na obou stranách Atlantiku.

Cadillac Allanté je „neamerickým“ vozem hned na první pohled. Otevřený dvoumístný automobil měří na délku pouhých 4,5 metru a jeho design vyzařující prostou eleganci je dílem italského studia Pininfarina, které navrhlo také luxusní interiér čalouněný pravou kůží.  Přístrojové desce vévodily četné hrany, pravoúhlé tvary, digitální přístroje a velký počet tlačítek.

Klepněte pro větší obrázek
Strohost, prostá elegance: takový byl rukopis italského designérského studia Pininfarina.

Nejdelší montážní linka na světě

Slavná karosárna hrála významnou roli rovněž při výrobě tohoto vozu. V detroitském závodu Hamtramck vyráběl Cadillac podlahu karoserie. Ta byla společně s celou řadou dalších dílů a montážních skupin následně letecky (!) přepravována speciálně upravenými Boeingy 747 do Turína vzdáleného 5300 kilometrů, kde Pininfarina karoserii dokončil a vystrojil interiér. Po těchto krocích putovala karoserie opět zpátky do Detroitu k montáži podvozku a poháněcího ústrojí. Do jednoho letadla se vešlo 56 karoserií.

Americký styl jízdy

Samotný Cadillac Allanté měl v segmentu luxusních vozů neobvyklou a pro výkonný kabriolet nevhodnou koncepci „vše vpředu“. Motor byl samozřejmě vidlicový s osmi válci o zdvihovém objemu 4,1 litru a s dvouventilovým rozvodem OHV.

Nejvyšší výkon 127 kW (173 k) a maximální točivý moment 319 N.m přenášela čtyřstupňová samočinná převodovka. Dynamika byla i na tehdejší poměry ležérní. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala kolem 10 sekund a nejvyšší rychlost byla necelých 200 km/h.

Později vzrostl objem motoru na 4,5 litru a v posledním roce výroby (1993) se pod přední kapotu montoval tehdy nový osmiválec Northstar 4,6 litru se čtyřventilovým rozvodem DOHC.

Klepněte pro větší obrázek 

Technická avantgarda

Všechna kola byla zavěšena na spodních příčných ramenech a tlumičových vzpěrách McPherson. Zvláštností bylo odpružení zadních kol příčným listovým perem z kompozitu. Již v roce 1987 měl Cadillac Allanté automatické zapínání světlometů v závislosti na panujících světelných podmínkách a na přání dokonce speciální autotelefon.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samonosná karoserie byla vybavena plátěnou skládací střechou, ale v zimním období přišla vhod odnímatelná pevná střecha (hardtop) z hliníku, která proměnila Allanté v kupé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 33 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků