Po nedávné akvizici automobilky Lotus čínským Zhejiang Geely došlo nejen k změně ve vedení britského výrobce sportovních automobilů, ale současně také k obměně představenstva malajského Protonu.
Členem představenstva automobilka Proton z Malajsie je nově Winfried Vahland - bývalý šéf české automobilky Škoda, který do Mladé Boleslavi přišel v roce 2010 z Číny. Zde pět let vedl tamější Volkswagen.
Životopis tohoto automobilového odborníka je vůbec pestrý. Na rozdíl od velkého množství špičkových manažerů, působících v automobilovém průmyslu, má technické vzdělání.
Winfried Vahland se narodil v dubnu roku 1957 v Německu, kde také vystudoval strojírenství a ekonomiku na Technické univerzitě Darmstadt. Vzdělání v oblasti automotive si doplnil na institutu General Motors Institute v Michiganu (USA), kde získal titul Master Degree of Business Administration (MBA).
První „štaci“ učinil ve společnosti Adam Opel AG v roce 1984 jako projektový analytik evropských investic. O tři roky později se stal vedoucím oddělení Manufacturing Strategy Review v evropské pobočce General Motors.
V roce 1990 začal pracovat pro Audi jako ředitel kontroly a o tři roky později se stal ředitelem kontroly v celém koncernu Volkswagen.
Mezi roky 1995 až 1997 byl zodpovědný za koordinaci prodejů značky Volkswagen, Volkswagen Group a spadaly pod něj také prodeje celé asijsko-pacifické oblasti. V roce 1997 se stal výkonným finančním ředitelem v Brazílii a již o rok později tuto funkci zastával pro celý koncern. K tomu všemu řídil argentinský trh.
V srpnu 2002 začíná jeho první mise ve Škoda Auto, kde byl jmenován členem představenstva společnosti, o rok později povýšil do pozice místopředsedy představenstva. V této funkci vydržel pouze rok a by přesunut do Číny, kde jako CEO šéfoval tamější větvi koncernu Volkswagen, aby se v roce 2010 vrátil zpět do Mladé Boleslavi jako generální ředitel.
V roce 2015 byl Vahland pověřen řízením operací v Severní Americe v rámci změn ve vedení kvůli emisnímu skandálu. Měl zastávat funkci generálního ředitele pro nově vytvořený koncernový region NAR (USA, Kanada a Mexiko) a zároveň být členem představenstva značky Volkswagen.
Proč nakonec další výzvu nepřijal, ví patrně jen on a jeho rodina. Oficiálně se mluví o neshodách ohledně strategie, kterou potvrdila i Škoda, neoficiálně za vším stály rodinné důvody.
Nyní se Vahland stal členem představenstva automobilky Proton.
Oba používané akademické tituly (Prof. Dr.) Winfried Vahland získal bez studia a skládání zkoušek, V roce 2006 mu Vysoká škola ekonomická v Praze udělila akademický titul čestný doktor ekonomie (Doctor honoris causa), v listopadu 2007 jej Shanghai Tongji University jmenovala poradním profesorem (Advisory Professor).