Bývalý reprezentant chce naučit motorkáře bezpečně jezdit

To že mladí motocyklisté nevycházejí z autoškol ideálně připraveni na zvládnutí silničního provozu, dokazují smutné statistiky dopravních nehod. Tenhle stav dlouho trápil muže, který toho na jednostopém vozidle umí jako málokdo. Miroslav Lisý je jednáctinásobným mistrem republiky v trialu a motoristická veřejnost ho zná hlavně z nejrůznějších akcí, při nichž na motocyklu předvádí krkolomné akrobatické prvky.

Někdejší reprezentant nyní přichází se svým projektem „Bezpečně na motorce”. Jedná se o zdokonalovací tréninky na výukových motocyklech s unikátním bezpečnostním rámem. Při kurzech se motorkáři učí ovládat stroj a správně reagovat na krizové situace, s nimiž se setkávají na silnicích.

Užitečné pro nováčky i pokročilé

„Projekt je už rok starý, ale až letos se dostal díky partnerům na potřebou úroveň. Dostali jsme se do motorkářských médií a hlavně jsme vyvinuli prototyp padacích rámů. Zájemci si na kurzech vyzkouší třeba vyhýbání a ovladatelnost motorky, ale kvůli krizovému brzdění a náklonům si mohou půjčit stroje s bezpečnostními rámy. Nikomu by se při těchto jízdách nemělo nic stát, konstrukce rámů jsou otestované na 50 až 60 kilometrů za hodinu. Osobně jsem je vyzkoušel i v mnohem vyšších rychlostech,“ říká AutoRevue.cz Lisý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z výukového programu Miroslava Lisého

Novinku si nechal zaregistrovat u patentového úřadu, protože rámy by podle jeho mínění mohly najít uplatnění i v autoškolách. Kurzy se budou konat po celé republice a Lisý se svým týmem bude za zájemci dojíždět. „Jsou určené pro pokročilé motorkáře, i pro ty, kteří mají řidičský průkaz krátce a chybí jim praxe. Do budoucna uvažujeme o dětské výchově, zahrnující přechod z kola na malý motocykl. Vedle toho se připravují kurzy na skútry a offroadové motocykly,“ pokračuje Lisý.

Chybí výuka na moderní motocykly

„Jako bývalý závodník jsem si lámal hlavu, co udělat pro bezpečnost motorkářů. Autoškoly a zákon o nich je starý a hodí se tak na letité jawy. Při výuce chybí praxe s moderními modely, které jsou pro jedenadvacetileté kluky příliš rychlé a nebezpečné. Motorkáři s čerstvým řidičákem pak nejsou vlastně způsobilí na takových strojích jezdit,“ upozorňuje.

Cílem prý není suplovat autoškoly, ale udělat něco pro záchranu lidských životů. „Program může najednou sledovat pět set lidí, nejdřív proběhne hodina teorie a pak se probírají a cvičí různé jízdní situace. V březnu jsme se přestavili na dvou pražských motosalonech a motorkáři se nám začínají hlásit. Stoprocentně stihneme jeden kurz týdně, někdy to vyjde i dvakrát,“ plánuje Lisý.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků