Bureš: dálniční známky podle ujetých km

Abychom se nemuselo čekat na elektronické mýtné pro kamiony, které bude zavedeno nejdříve v polovině roku 2006 (ale spíše až začátkem roku 2007), chce ministr Bureš zavést tzv. výkonové známky. Ty by nezpoplatňovaly cesty po dálnicích a rychlostních komunikacích časově, ale podle ujetých km. Každý dopravce by si čestně určil, kolik najede ročně km a podle toho by si koupil patřičnou známku. Ceny za km by měly být stejné jako u mýtného, tedy cca 4,20 Kč za ujetý kilometr. Za 50 tisíc km by tak zaplatil něco přes dvě stě tisíc.

Známky lze zavést téměř okamžitě

Samozřejmě to předpokládá čestnost dopravců, bez toho by asi systém fungovat nemohl. Na druhou stát může provést kontrolu až osm let zpětně (dle daňových dokladů a účetnictví) a mýtné případně doměřit (plus patřičnou pokutu). Výkonové známky nepotřebují řádný další úřednický aparát či techniku, takže je reálné, že by mohly být zavedeny už v polovině tohoto roku. Bureš argumentuje i tím, že zatímco u časových známek je maximální cena omezena předpisy Evropské Unie, proti výkonovým známkám by Brusel nic namítat neměl.

Vzhledem k tomu, že si už dopravci koupili na tento rok známky časové, bude jim již zaplacený obnos odečten z ceny výkonových známek. Nikdo by tak nepřišel zkrátka. Od příštího roku by pak byly časové známky pro vozy nad 7,5 tuny zrušeny zcela.

Tip: Přečtěte si více o elektronickém mýtném pro kamiony

Šimonovský nesouhlasí

Ministr dopravy Šimonovský se ale ústy tiskové mluvčí vůči tomuto návrhu ohradil. Je podle něj zcestná myšlenka, že by dopravci pravdivě nahlašovali počet ujetých kilometrů. Navíc není jasné, jak by v tomto systému fungovali zahraniční dopravci, kterých je na našich silnicích snad i více než dopravců domácích. Návrh je dle ministerstva dopravy chaotický a nesmyslný a Bureš se měl před jeho zveřejněním poradit s odborníky, píše Právo.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků