Bureš: dálniční známky podle ujetých km

Abychom se nemuselo čekat na elektronické mýtné pro kamiony, které bude zavedeno nejdříve v polovině roku 2006 (ale spíše až začátkem roku 2007), chce ministr Bureš zavést tzv. výkonové známky. Ty by nezpoplatňovaly cesty po dálnicích a rychlostních komunikacích časově, ale podle ujetých km. Každý dopravce by si čestně určil, kolik najede ročně km a podle toho by si koupil patřičnou známku. Ceny za km by měly být stejné jako u mýtného, tedy cca 4,20 Kč za ujetý kilometr. Za 50 tisíc km by tak zaplatil něco přes dvě stě tisíc.

Známky lze zavést téměř okamžitě

Samozřejmě to předpokládá čestnost dopravců, bez toho by asi systém fungovat nemohl. Na druhou stát může provést kontrolu až osm let zpětně (dle daňových dokladů a účetnictví) a mýtné případně doměřit (plus patřičnou pokutu). Výkonové známky nepotřebují řádný další úřednický aparát či techniku, takže je reálné, že by mohly být zavedeny už v polovině tohoto roku. Bureš argumentuje i tím, že zatímco u časových známek je maximální cena omezena předpisy Evropské Unie, proti výkonovým známkám by Brusel nic namítat neměl.

Vzhledem k tomu, že si už dopravci koupili na tento rok známky časové, bude jim již zaplacený obnos odečten z ceny výkonových známek. Nikdo by tak nepřišel zkrátka. Od příštího roku by pak byly časové známky pro vozy nad 7,5 tuny zrušeny zcela.

Tip: Přečtěte si více o elektronickém mýtném pro kamiony

Šimonovský nesouhlasí

Ministr dopravy Šimonovský se ale ústy tiskové mluvčí vůči tomuto návrhu ohradil. Je podle něj zcestná myšlenka, že by dopravci pravdivě nahlašovali počet ujetých kilometrů. Navíc není jasné, jak by v tomto systému fungovali zahraniční dopravci, kterých je na našich silnicích snad i více než dopravců domácích. Návrh je dle ministerstva dopravy chaotický a nesmyslný a Bureš se měl před jeho zveřejněním poradit s odborníky, píše Právo.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 30 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků