Ahmed Merchev, zakladatel automobilky Alieno, vyhotovil další zajímavý projet se schválenou výstavbou montážní linky. O technologiích a ceně má přesnou představu.
Bulharsko zrovna není země, kterou byste si vybavili v souvislosti s přelomovým hypersportem. Také jste už možná zapomněli na místní značku Alieno založenou v roce 2015. Možná proto, že v roce 2018 sice představila projekt Arcanum, ale pouze v podobě renderů a od té doby nejsou známky toho, že by vůz dostával reálnou podobu. Místo toho nám zakladatel společnosti Ahmed Merchev předkládá opět grafickou podobu „robotického hypersportu s elektrickým pohonem“.
Nutno podoktnout, že je buďto geniálním vizionářem, nebo dětským snílkem. Pro druhý model zvolil jméno Unum a na první pohled nápadně připomíná divoké koncepty Lamborghini. To Merchev v tiskové zprávě otevřeně přiznal, stejně jako svou oblibu k modelu Aventador, zvláště ve světle modré barvě. Kdyby ho automobilka v roce 2015 nabízela v elektrické verzi, prý by se se zakládáním vlastní značky vůbec neobtěžoval. Italský býk však nebyl jedinou múzou, která ho při tvorbě doprovázela. Nechal se rovněž okouzlit královnou Xenomorph ze sci-fi filmu Vetřelec a také Batmobily, hmyzem a korýši.
Nechybí divoké spoilery, aerodynamické záhyby ani otvory vedoucí obtékající vzduch. Naopak na konceptu nenajdeme přední sloupky. Ty jsou pro strukturální pevnost klíčové, zvláště pokud má Unum dosáhnout maximální rychlosti 584 km/h.
To je meta vyhrazená nejvýkonnějšímu modelu. Celkem se počítá se dvěma druhy pohonů a pěti verzemi. Čtyři z nich nabídne čistě elektrické THF (The Heavenly Founder), přičemž hlavní rozdíl je ve výkonu. Ten je odstupňován od 2610, přes 3481, 4351 až po 5221 koní s 8880 Nm točivého momentu. Zatímco základní verze disponuje třemi elektromotory na kolo (celkem 12), vrcholná verze jich má dvakrát tolik.
Druhá varianta TRS (The Rocket Successor) vychází ze stejného základu, ale pohon obohacuje sadou vzduchových trysek umístěných pod mřížkami, takže nijak nenarušují čisté linie karoserie. Trysky jsou vymodelované na 3D tiskárně za použití titanu, oceli a Inconelu, což je superslitina na bázi niklu a chrómu.
Unum je aplikuje ke zvýšení přilnavosti, stabilizaci vozu v zatáčkách, a dokonce brzdění. Využívá je i k „odfouknutí“ nečistot jako je sníh, led nebo dešťová voda z povrchu vozovky před kolem. V případě že ani tak jízdu nezvládnete a skončíte v jezeře u silnice, paket “Alieno save me” dokáže udržet tlak v kabině a tím i vůz na hladině.
Jako zdroj energie používá Unum 800V baterii v kapacitách 60, 120 a 180 kWh. Pomocí 2700 DC na nabíječky, kterou Alieno klientovi samo vyrobí, bude možné vůz plně nabít za 4 minuty. Pokud budete spěchat, z 0 na 80 % to bude trvat jen 3,2 minuty.
Návrhy pro Unum jsou hotové a se stejnou platformou se počítá také pro Arcanum. Merchev má dokonce povolení pro novou výrobní linku v bulharské Tuhovishtě. Do cíle ale vede dlouhá cesta, jelikož první vozy uvidíme až mezi lety 2024 až 2027.
Na stránkách výrobce motivuje veřejnost k investici minimálně 22.000 Kč nakoupením 0,001% podílu ve společnosti. Cílem je získat částku necelých 223 mil. Kč představujících 10% podíl na majetku společnosti. Dalším zdrojem financí je otevření předobjednávek s termínem dodání 18 až 30 měsíců v závislosti na verzi.
Čistě elektrické Alieno Unum THF startuje na částkách od 44.550.000 Kč do 66.825.000 Kč. Vrcholná verze TRS bude stát mezi 74.250.000 Kč až 111.375.000 Kč.