Bugatti EB 16.4 Veyron bude obouvat michelinky

Pneumatiky systému PAX, na jehož vývoji spolupracovali čtyři výrobci pneumatik – Michelin Pirelli, Goodyear a Sumitomo Rubber Industries, nachází další uplatnění. Bude možné je najít na Bugatti EB 16.4 Veyron, které dokáže vyvinout rychlost přes 400 km/h.
Bugatti EB 16.4 Veyron bude obouvat michelinky

Co je to Bugatti EB 16.4 Veyron?

Pneumatiky systému PAX je možné najít na běžných automobilech i prototypech značek Renault, Audi, Alfa Romeo, Cadillac a nyní tedy i na kupé, které má pod kapotou šestnáctiválcový motor přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly o objemu osmi litrů a výkonu tiscíc a jeden koňských sil (736 kW). Točivý moment vrcholí hodnout 1 250 Nm již od 2 000 ot./min. Aby bylo tak velký výkon možné přenést na vozovku je Bugatti vybaveno pohonem všech čtyř kol.

Jízdní výkony jsou přímo úměrné výkonu. Veyron zrychlí z 0 na 300 km/h během třinácti sekund a dosáhne rychlosti 406 km/h.

Tolik ve stručnosti parametry tohoto „superauta“, které se však podle dostupných informací v roce 2003 objeví na trhu. Už dnes Volkswagen (vlastník značky Bugatti) registruje více než padesát závazných objednávek na toto supersportovní kupé, jehož cena má činit asi 1,3 milionu eur (tedy při současném kurzu cca 46,5 milionu korun českých)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výkony Veyronu je však nutné zvolit i odpovídají pneumatiky, které by byly schopné vydržet nároky, které na ně uživatelé (alespoň občas) budou mít. Volba nakonec padla na Michelin, který má ve výrobě pneumatik i pro vysoce výkonné sportovní vozy (včetně formule 1) velmi bohaté zkušenosti.

Michelin pro Bugatti EB 16.4 Veyron vyvinul speciální pneumatiky PAX System Bugatti 400, první automobilové pneumatiky použitelné pro rychlosti přes 400 km/h. Na své dvacetipalcové ráfky Bugatti obouvá vpředu pláště rozměru 245-690 R 520 A, na zadní pak 365-710 R 540 A. Pneumatiky PAX System Bugatti 400 zaručují špičkovou bezpečnost i při nejvyšších rychlostech a zároveň při defektu umožňují dojet až do vzdálenosti 200 km rychlostí do 80 km/h.

Co je to Pax Systém?

Automobilová pneumatika musí vyhovět celé řadě protichůdných požadavků. Jde například o problém volby tvrdosti směsi: Měkčí běhoun zvyšuje přilnavost pneumatiky k vozovce a významně tedy přispívá k bezpečnější jízdě. Čím je však směs měkčí, tím kratší má plášť životnost, což je samozřejmě v dnešní době nežádoucí vlastnost.

Charakteristickým rysem Pax Systemu je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola. To má na starosti speciální konstrukce patky se zalitými ocelovými lanky, která kotví patku k lemu ráfku. Toto principiálně jednoduché řešení přináší celou řadu výhod.

Je prakticky nemožné za jakýchkoli okolností tzv. vyzout disk kola z pneumatiky, a to i v případě totální ztráty tlaku. Podstatné zmenšení, resp. téměř vymizení přechodové části pláště, výrazně snížilo výšku jeho boků, což se pozitivně projeví v lepších jízdních vlastnostech, zejména při průjezdu zatáčkou.

Minimální velikost přechodové zóny přináší zhruba desetiprocentní snížení valivého odporu pneumatiky a tomu odpovídající snížení spotřeby paliva. Podpůrný obvodový prstenec Pax Systemu, ukrytý uvnitř pneumatiky, dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km.

Pax System uvolňuje ruce automobilovým designerům. Kolo s pneumatikou Pax System je o poznání menší, než kolo se stejným ráfkem a konvenční pneumatikou. Stejně velké kompletní kolo Pax System využívá větší ráfek, než konvenční kolo. Díky tomu je např. možné do vozu s kolem Pax System montovat větší brzdové kotouče. Nabízí se i možnost z výbavy vozu úplně vypustit náhradní kolo.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků