Buďte předvídaví

„Buďte předvídaví!“ Tuto větu jste asi v autoškole slyšeli mnohokrát a určitě ne nadarmo. Vždyť právě předvídavost vás může mnohdy ušetřit spousty problémů nebo vám či někomu jinému třeba zachránit život. Vše je ale nutné brát s mírou.
Buďte předvídaví
Nebuďte paranoidní

Předvídavost rozhodně není to samé jako paranoia. Když sednete za volant s tím, že každou sekundu vaši jízdy se vám může něco stát a že se můžete kdykoliv za volantem zabít, tak tím k bezpečnosti své jízdy rozhodně nepřispějete. Ano, je pravda, že můžete na dálnici kdykoliv najet na hřebík, píchnout pneumatiku a narazit do svodidel a zabít se. V tomto případě už je pak asi jedno jestli jedete 110, 130 nebo případně ještě rychleji. Tou dobou je to všechno jen o štěstí nebo případně trochu i o řidičském umění (nicméně to štěstí převažuje).

Také na normálních silnicích může na každém metru číhat nebezpečí. Stačí když budete předjíždět nějaké vozidlo a v protisměru bude ve vozovce poněkud hlubší díra, do které najedete. Při takové rychlosti 90 km/h se pak může jednat o poslední díru, kterou ve vašem životě uvidíte. Takových možností jsou ale stovky, možná tisíce, nemluvě o dopravních nehodách, které nemusíte způsobit vy. Důležité je na to nemyslet. Za volantem musíte být v maximálním klidu a pohodě a s mírně flegmatickou náladou. Kdybyste totiž měli myslet na vše, co se vám může přihodit, tak se z toho asi brzy zblázníte.

Dvakrát měř, třikrát přemýšlej a pak teprve jeď

Na vozovce je ale mnoho situací, které můžete předvídat, aniž byste se museli bát toho, že jste paranoidní. Když například vidíte na kraji silnice děti, jak si hrají s míčem, musíte být připraveni na to, že míč dětem může spadnou do vozovky a děti se po něm vrhnou. Je tedy lepší zpomalit a věnovat dětem více pozornosti.

To samé je u škol nebo vůbec všude, kde se vyskytuje nějaké větší množství dětí. Děti mohou být zabrány do hry a mohou lehce přehlédnout jedoucí auto. Proto si pamatujte: všude, kde jsou děti, je třeba dávat větší pozor.

Další kapitolou jsou zvířata. Obzvláště na vesnicích se stává, že u silnice potkáte psy, kočky, slepice, husy, apod. Copak o to, taková slepice vašemu autu moc neublíží, ale horší to je se psy a kočkami. U těch totiž mnohdy bývají na blízku jejich majitelé a mohou se za nimi rozběhnout. Kromě toho málokdo by si asi přál hledět do tváře umírajícího psa či kočky. Proto tedy dávejte pozor na zvířata u silnice.

Zvířata ale můžete potkat i mimo silnici, a to především v lesích. Srnky, daňci, jeleni a podobně jsou na silnici velmi nebezpečnou překážkou. Proto (pokud zrovna nevlastníte vůz sovětské výroby) si na ně dávejte pozor. Obzvláště nebezpečné jsou průjezdy lesy v zimních nocích. Zvířata hledají po lese něco k snědku a navíc pod rouškou tmy nejsou moc vidět. K tomu všemu ještě připočtěte námrazu na silnici a dlouhou brzdnou dráhu a neštěstí může být v tu ránu hotovo. Pokud tedy projíždíte lesem po nepříliš přehledném silničním úseku, tak jeďte raději pomaleji, tak abyste mohli v případě nutnosti rychle zastavit. Věřte tomu, že případný čelní náraz do statného jelena vás bude stát daleko více času a peněz než to, když trochu zpomalíte.

Dalším, poměrně vážným nebezpečím, bývají opilí lidé uprostřed silnice. S těmi se setkáte většinou v nočních hodinách, kdy nejsou vidět, vždy někde v okolí nějaké hospody (mají totiž problém dojít někam dál). Sám jsem jednoho takového člověka zažil. Seděl v tureckém sedu uprostřed silnice v obci, kde nebylo veřejné osvětlení. Věřte tomu, že jsem byl relativně nemile překvapen, nicméně jsem bez problémů zastavil. V obcích se tedy i v noci vyplatí jezdit tak, abyste mohli včas a bezpečně zastavit případně jinak zareagovat.

Myslete i za ostatní

Dobrý řidič se pozná také podle toho, jak dovede předvídat chování ostatních řidičů. Jezdit striktně podle předpisů totiž rozhodně neznamená, že se automaticky vyvarujete jakékoliv dopravní nehody.

Když se nacházíte na hlavní silnici a vidíte, že vozidlo přijíždějící ze silnice vedlejší nezpomaluje, pak je tento krok na vás. Při případné havárii byste sice byli v právu vy, nicméně případné zdravotní potíže či dokonce smrt vašeho spolujezdce, o kterého by toto vozidlo zastavilo, by vám to vrátit nepomohlo.

To samé se může stát, když nějaký řidič vjede do křižovatky na červenou. To, že tam nemá co dělat je sice pravda, ale pokud nezastavíte, tak si nabouráte také svoje auto.

Poměrně často se dopouštějí dopravních přestupků cyklisté. Upřímně řečeno, zatím jsem potkal jen málo těch, kteří by měli přední i zadní reflektor a příslušné odrazky, aby byli ve tmě vidět. Většina cyklistů, co jsem potkal, neměla světlo ani vpředu ani vzadu a pokud možno byli ještě oblečeni v tmavém oděvu. V noci, v šeru či v mlze je proto dobré mimo obce a obzvláště mezi vesnicemi počítat s tím, že po krajnici nebo dokonce uprostřed jízdního pruhu pojede neosvětlený cyklista (popřípadě půjde chodec). Jediné, co vám mohu v tomto případě poradit je tedy maximální bdělost a přiměřená rychlost.

Další nebezpečí číhá na dálnici. Zde se občas stane, že nějaké vozidlo zablokuje oba dva jízdní pruhy. Rychlost 130 km/h se pak rázem může stát i smrtelnou. Jestliže se k nehodě dostanete jako jedni z prvních a pokud se vám podaří zabrzdit, aniž byste do překážky narazili, pak zapněte výstražná světla a pro jistotu urychleně vystupte. Může se totiž lehce stát, že řidič za vámi už s bržděním nebude mít tolik štěstí jako vy.

Na dálnici (a nejen tam) číhá ještě jedno nebezpečí, a to řidiči, kteří přejíždějí z pruhu do pruhu aniž by dali znamení o změně směru jízdy. Obzvláště nebezpečné to pak může být na tříproudých úsecích dálnice (např. D1 u Prahy). Na dálnici proto raději dávejte pozor i na souběžně jedoucí vozidla ve vedlejších pruzích. Velice časté jsou pak „myšky“ řidičů, kteří v pravém pruhu dobržďují za kamionem. To patří v podstatě k dennímu chlebu jízdy po českých dálnicích.

Žádný učený z nebe nespadl

Doufám, že se mi podařilo popsat alespoň ty nejčastější nebezpečí, která na silnici číhají každý den. I když jste asi o drtivé většině těchto nebezpečných situací věděli, tak je vždy dobré na ně znovu a znovu upozorňovat a hlavně na ně za volantem myslet. Rozhodně bych tímto článkem nechtěl řidiče nebo řidičky nijak poučovat, jen si prostě myslím, že je někdy dobré zkusit si uvědomit, co vše se může stát.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků