Budoucnost sedadel? Odtučňovací kúra

Sedadla v automobilu jsou překvapivě hodně komplikovaný produkt. Výrobci se nyní zaměřili na snížení jejich hmotnosti.

Úkolem sedadla je především umožnit dlouhodobé sezení za volantem, a to pokud možno bez negativních dopadů na zdraví. Toho by nebylo těžké dosáhnout, kdyby všichni lidé měli stejnou postavu. Realita je však taková, že sedadlo musí poskytnout dobrou službu vzrostlému dvoumetrovému muži i o půl metru kratší drobné ženě.

Navíc jsou zde stále rostoucí požadavky na bezpečnost a pohodlí, které konstrukci sedadla komplikují, čímž roste nejen jeho cena, ale i hmotnost a rozměry. V luxusních vozech nejsou výjimkou sedadla řidiče, která mají 18 elektromotorů a váží 36 kilogramů.

Opěradlo inspirované přírodou

Vývoj nových koncepcí sedadel budoucnosti se proto zaměřuje na zmenšování rozměrů a snižování hmotnosti, a to při zachování nejvyšších standardů komfortu a bezpečnosti.

Například u BMW se vydali hned třemi různými směry. Konstrukce tzv. „bionického sedadla“ napodobuje přírodu. Ocasní ploutev pstruha posloužila jako předloha pro konstrukci opěradla. To je tvořeno dvěma deskami z termoplastového kompozitu, jež jsou vzájemně spojeny malými, flexibilně uloženými příčkami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato struktura vykazuje progresivní elasticitu – nejdříve pod tlakem povoluje, posléze je však stále tvrdší a vzrůstá její opěrná funkce. Sedadlo se přitom dokáže dokonale přizpůsobit tvaru těla sedící osoby bez potřeby jakéhokoli seřizování. Jen u opěradla lze tímto způsobem ušetřit 20 % hmotnosti.

Hledání anatomického ideálu

V rámci konceptu Space Comfort Shell nebyla pozornost zaměřena zpočátku na sedadlo samotné, ale na člověka. Cílem bylo vyvinout velmi lehké a tenké sedadlo, které by bylo přesto pohodlné pro osoby všech postav a hmotností.

Pomocí deformovatelných vakuových matrací byly zaznamenávány otisky sedících osob. Na základě získaných dat vznikla skořepina sedadla, která maximálně odpovídala tělesným požadavkům všech řidičů. Místo klasického čalounění byly sedací plochy opatřeny vzduchovými polštáři z nylonové pleteniny, které umožňují jemně dolaďovat tvary podle těla sedící osoby, případně měnit aktivně charakter sedadla i za jízdy. V porovnání s multifunkčním sedadlem BMW může být hmotnost o polovinu nižší.

Klepněte pro větší obrázek

Pro vzdálenější budoucnost pracují vývojáři na sedadlu „Ergo“, které kombinuje oba výše uvedené přístupy s atraktivním designem do jednoho celku. Jeho základní kostra připomíná páteř, zatímco bionický princip se uplatnil i pro funkci adaptivního bočního vedení v závislosti na příčném zrychlení. Při komfortní jízdě zůstává sedadlo měkké, při sportovní jízdě získává na tvrdosti a poskytuje účinnou oporu těla.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků