Budoucnost Peugeotu je v elektrifikaci. Věděli jste, že s ní začal už ve 40. letech?

Francouzská automobilka dosud elektrifikovala sedmdesát procent svých modelů. V roce 2025 už má částečně či plně bezemisní variantu dostat každý peugeot.

V posledních letech se automobilový průmysl svým způsobem vrací ke svým kořenům. Právě na přelomu 19. a 20. století patřila elektřina k hlavním hybatelům rozvíjející se automobilové dopravy. Souboj o dominantní postavení ovšem prohrála s fosilními palivy a na dlouhou dobu se stáhla do ústraní.

V Peugeotu s elektřinou experimentovali již v roce 1902, kdy vyrobili několik exemplářů bezemisních dodávek. Ty se však sériového uvedení nedočkaly. Toho se dostalo až modelu VLV, jehož se v letech 1941 až 1945 vyrobilo 377 kusů. Tento dvoumístní kabriolet byl odpovědí na nedostatek benzinu za německé okupace Francie a všeobecné válečné nouze.

V roce 1989 se Peugeot stal prvním velkým evropským výrobcem, který začal prodávat elektromobily určené pro místní samosprávy a společnosti. Pomyslným přelomem se stalo uvedení malého Peugeotu 106 Electric v polovině roku 1995, jenž byl určen především pro soukromé zákazníky. Z celkového počtu 2.798.246 exemplářů řady 106 (1990 až 2003) jich 3542 poháněl bezemisní pohon.

V následujících letech se Francouzi soustředili hlavně na stavby koncepčních elektromobilů, jako například Peugeoty TULIP, Touareg, e-doll, Bobslid, BB1 či EX1. Posledně jmenovaný si značka v roce 2010 nadělila jako dárek ke 200. výročí založení. Vůz má podobu nízkého sporťáku s ultra lehkou konstrukcí se dvěma elektromotory se systémovým výkonem 250 kilowattů. S nimi tahle karbonová placka dokázala zrychlit z nuly na 100 km/h za 2,24 s, na maximálních 260 kilometrů za hodinu pak za 5,1 sekundy.

V současné době se Peugeot soustředí primárně na výrobu sériových aut s elektrifikovaným pohonem. Nejnovějším přírůstkem do rodiny je další generace kompaktního modelu 308 s dvojicí plug-in hybridů se systémovým výkonem až 165 kilowattů. Spolu s ním tento pohon najdete také u SUV 3008 a řady 508. Naopak výhradně na elektřinu spoléhají malé bestsellery e-208 a e-2008 a osobní dodávka e-Traveller, respektive jeho užitkový sourozenec e-Expert.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Diskuze (1) Další článek: TEST Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Prestige: Auto, které vám soused může závidět

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,