Budoucnost patří autům na vodík a elektřinu

Rallye, závody na okruhu a další automobilové soutěže v budoucnu ovládnou auta na elektrický pohon, která si energii vezmou z lithiových akumulátorů a nebudou škodit přírodě. Benzinové pumpy vystřídají stanice pro doplňování vodíku. To není utopie.
Budoucnost patří autům na vodík a elektřinu

(Tisková zpráva Michelinu) K těmto závěrům došli odborníci na šestém pokračování akce Michelin Challenge Bibendum, kde se každoročně hodnotí nejnovější modely aut poháněné alternativními zdroji energie.

Michelin na letošní říjnové setkání, které poukázalo na vývoj technologií a paliv šetrných k životnímu prostředí, ale také na znepokojující stav dopravní bezpečnosti, zavedl největší „hráče“ automobilového průmyslu. Nechyběli význační politici z mnoha zemí, zástupci různých světových organizací a automobilek, široká veřejnost a několik stovek novinářů. Třídenní akce odstartovala 12. října v čínském Šanghaji. Čína jako třetí největší automobilový výrobce nebyla pro konání Michelin Challenge Bibendum 2004 vybrána náhodou. Na zdejších silnicích zemře v průměru 100 tisíc lidí ročně a kvalita životního prostředí klesá. Téma dopravy probírané ze všech úhlů jsou tu proto velmi aktuální.

Stejně jako v minulých pěti ročnících mezi sebou „soupeřily“ různé energetické zdroje. Hlavní disciplíny, ve kterých se setkaly experimentální i sériově vyráběné automobily, se i tentokrát týkaly čistoty emisí, hlučnosti, jízdních vlastností – akcelerace, brzdění, stability, crash testů a spotřeby paliva. Před dvěma lety dominovaly novinkám pohony na stlačený zemní plyn (CNG) a zkapalněný zemní plyn (LNG), minulý ročník konaný v Kalifornii „ovládla“ vozidla s vodíkovým pohonem, vznětovými motory a hybridními technologiemi. Letošní Michelin Challenge Bibendum se však nesl ve znamení elektrické energie. Představeny byly nové lithiové akumulátory, které podle testů vydrží jednorázově až 400 kilometrů jízdy.

Podle odborníků může elektrický pohon do budoucna počítat s uplatněním ve sportovním odvětví a to zejména díky nulovým emisím a novým možnostem designu sportovních speciálů. Na elektrické zdroje se rovněž zaměřují čínské univerzity a elektrická a vodíková auta mají v této zemi nadějnou vyhlídku na rozšíření. V Číně se už dokonce velmi konkrétně uvažuje o výstavbě „tankovacích stanic“ pro automobily poháněné vodíkem. Mezi zástupci alternativně poháněných aut ale ani tento rok nechyběly vozy s hybridními technologiemi a solárním či biopalivovým pohonem.

Michelin však nebyl pouze přihlížejícím organizátorem akce.  Uchopil příležitost a představil dva vlastní koncepty aut. Vizi vodíkem poháněného modelu Michelin HY-LIGHT vyvinul ve spolupráci s Paul Scherrer Institutem (PSI). Michelin CONCEPT naproti tomu demonstroval, jak elektromechanický systém spolupracující s elektronickou kontrolou může být užitečný v při zlepšení jízdních vlastností vozidla a komfortu. Dosavadní závěry odborných sympózií a výsledky soutěží v rámci Michelin Challenge Bibendum opět dokázaly, že budoucnost aut poháněných alternativními zdroji je myslitelná. Řidiči budou kupovat ekologicky šetrná vozidla, pokud nabídnou komfort, výkon, jízdní vlastnosti a atraktivní vzhled za srovnatelnou cenu jako současné vozy. To však v současnosti vzhledem k nákladnému vývoji není možné.

Veřejná diskuse expertů, politiků a zástupců mnoha automobilek s názvem Michelin Challenge Bibendum vznikla v roce 1998 na oslavu stoletého výročí zrození Bibenda, tradičního maskota Michelinu. Již v prvním ročníku se akce stala respektovaným „fórem“, kde se projednávaly otázky zejména nejnovějších technologií a vývoje ve sféře alternativních energií vozidel, která se v rámci programu akce i odborně testovala.

Které energetické zdroje byly zastoupeny na Michelin Challenge Bibendum 2004?

  • Elektřina: Vysoká efektivita a nulové lokální znečištění zaručuje budoucnost elektromotorům. Elektřina pro pohon automobilů může být dodávána z akumulátorů, z palivových článků nebo z fotoelektrických článků (solární panely). Padesát procent všech 150 představených modelů na letošním Michelin Challenge Bibendum bylo vybaveno elektromotory. Důraz byl kladen zejména na nové lithiové akumulátory.
  • Vodík: Nejlehčí plyn, který sloučením s kyslíkem (oxidací nebo spalováním) produkuje vodu. To z něj dělá velmi zajímavý energetický zdroj, který neprodukuje žádné lokální znečištění. Vodík může v palivových článcích sloužit k výrobě elektřiny, nebo může být použit přímo ve spalovacích motorech! 
  • Zemní plyn: Zemní plyn, který se používá k vytápění a ohřívání, může dobře posloužit i k pohonu automobilu jako efektivní a čisté palivo s nízkou úrovní emisí a CO2. 
  • Biopalivo: Nejrůznější paliva vznikající ze zpracovávání biomasy. Pracují na stejném principu jako fosilní paliva, ale s tím rozdílem, že vykazují lepší výsledky v emisích CO2, protože oxid uhličitý vznikající ze spalování biopaliv je z části opět pohlcen rostlinami, které slouží k výrobě paliva.  
  • LPG (Liquid Petroleum Gas): Ropný plyn je vedlejším produktem ropného průmyslu, protože vzniká při rafinaci surové ropy. Je zajímavým kompromisem mezi zemním plynem a benzinem.
  • Benzin: Jako nejpopulárnější palivo dvacátého století se nejvíce zasloužil o rozvoj individuální dopravy. Díky velkém množství technologických vylepšení (hybridní pohony, přímé vstřikování) bude hlavním palivem i v následujících desetiletích 21. století. 
  • Nafta: Vznětová technologie i přes svůj pokročilý věk zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný pokrok. Nové technologie přímého vstřikování a částicové filtry učinily z nafty vážného konkurenta všem ostatním energetickým zdrojům.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků