Budoucnost městské dopravy podle Scanie: NXR je takové děvče pro všechno

Jeden podvozek, více možností. Švédská Scania posunula automobilovou modularitu na novou úroveň.

Švédská automobilka Scania minulý týden ukázala, jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Flexibilita spočívá v tom, že jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do a z práce, během dne by sloužil k rozvážení zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé nástavby.

Scania NXR jako „děvče pro všechno“

Scania v úvodu tiskové zprávy konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

Autonomní tahač Volvo v akci. Takto si Švédi představují budoucnost nákladní dopravy

Autonomní tahač Volvo v akci. Takto si Švédi představují budoucnost nákladní dopravy

„NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale pro nás bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah,“ říká prezident společnosti Scania Henrik Henriksson.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První veřejná prezentace konceptu proběhla minulý týden v rámci UITP Global Public Transport Summit ve Stockholmu.

Koncept tři v jednom

Jednou z výhod projektu Scania NXT má být rozdělení činností, nezbytných pro chod města, do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a ve volném čase mezi tím rozvážela například potraviny a léky. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Mercedes nám ukázal ultrabezpečné auto příštích 10 let. Řidič už nebude potřeba

Mercedes nám ukázal ultrabezpečné auto příštích 10 let. Řidič už nebude potřeba

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“ Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Autor: Karel Kilián

Článek připravila redakce VTM.cz

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků