Budoucnost: „chytrá křižovatka“ varuje řidiče před rizikem

Přijedete na křižovatku a semafory pošlou do vašeho vozu signál, který vás upozorní, jestli ji už nestihnete projet. Nebo na jiném místě budou auta komunikovat mezi sebou. Vypadá to jako výlet do vzdálené budoucnosti? Nikoliv. Ve skutečnosti se mohou řidiči takových novinek, které vedou ke zvýšení bezpečí a k větší propustnosti na silnicích, dočkat už v blízké době.

Silniční provoz se bude v dohledné době odvíjet od nových komunikačních technologií. Jednou z nich má být „chytrá křižovatka“, kterou společnost Ford zřídila ve svém Středisku pro výzkum a inovace v michiganském Dearbornu.

Technika nabídne „třetí oko“

Chytrá křižovatka tam komunikuje se speciálními testovacími vozy a varuje posádku před hrozícími dopravními situacemi. Příkladem může být auto, jehož řidič hodlá projet na červenou. Křižovatka je opatřena technikou umožňující monitorovat stav semaforů, GPS souřadnice a digitální mapy, vyhodnocovat rizika a přenášet informace do přijíždějících se automobilů.

Po přijetí zprávy bezpečnostní systém vozidla rozhodne, zda je bezpečné do křižovatky vjet, nebo je potřeba zastavit. Nezpomaluje-li řidič přiměřeně, upozorní ho vizuální a akustické signály. Systém nezasahuje do řízení, ale poskytuje řidiči jakési „třetí oko“ pro včasné rozpoznání nebezpečné situace v křižovatce.

Komunikace musí být jednotná

Ford se podílí i na několika projektech zaměřených na výzkum bezdrátových komunikačních systémů. Do programu se v roce 2012 zapojí v okolí Frankfurtu nad Mohanem 400 automobilů. „Budeme zkoumat jednak varování před nebezpečnými situacemi, ale i možnost poskytování dopravních informací. Cílem je zlepšit bezpečnost i efektivitu silničního provozu a připravit novinku postupnému k nasazení,“ vysvětluje Christian Ress, expert z divize Ford Research & Advanced Engineering Europe.

Funkční chytrá křižovatka v Dearbornu je pouhým začátkem nové éry bezpečnosti. Komunikační systémy tohoto typu mohou být ovšem úspěšné jen tehdy, pokud všechna vozidla budou používat kompatibilní techniku. Musí zkrátka „hovořit stejným jazykem“. „Právě proto je důležité, aby Ford spolupracoval s dalšími výrobci automobilů, dodavatelskými firmami i úřady na jednotné úpravě komunikace,“ dodal Ress.

Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků