Budoucnost: „chytrá křižovatka“ varuje řidiče před rizikem

Přijedete na křižovatku a semafory pošlou do vašeho vozu signál, který vás upozorní, jestli ji už nestihnete projet. Nebo na jiném místě budou auta komunikovat mezi sebou. Vypadá to jako výlet do vzdálené budoucnosti? Nikoliv. Ve skutečnosti se mohou řidiči takových novinek, které vedou ke zvýšení bezpečí a k větší propustnosti na silnicích, dočkat už v blízké době.

Silniční provoz se bude v dohledné době odvíjet od nových komunikačních technologií. Jednou z nich má být „chytrá křižovatka“, kterou společnost Ford zřídila ve svém Středisku pro výzkum a inovace v michiganském Dearbornu.

Technika nabídne „třetí oko“

Chytrá křižovatka tam komunikuje se speciálními testovacími vozy a varuje posádku před hrozícími dopravními situacemi. Příkladem může být auto, jehož řidič hodlá projet na červenou. Křižovatka je opatřena technikou umožňující monitorovat stav semaforů, GPS souřadnice a digitální mapy, vyhodnocovat rizika a přenášet informace do přijíždějících se automobilů.

Po přijetí zprávy bezpečnostní systém vozidla rozhodne, zda je bezpečné do křižovatky vjet, nebo je potřeba zastavit. Nezpomaluje-li řidič přiměřeně, upozorní ho vizuální a akustické signály. Systém nezasahuje do řízení, ale poskytuje řidiči jakési „třetí oko“ pro včasné rozpoznání nebezpečné situace v křižovatce.

Komunikace musí být jednotná

Ford se podílí i na několika projektech zaměřených na výzkum bezdrátových komunikačních systémů. Do programu se v roce 2012 zapojí v okolí Frankfurtu nad Mohanem 400 automobilů. „Budeme zkoumat jednak varování před nebezpečnými situacemi, ale i možnost poskytování dopravních informací. Cílem je zlepšit bezpečnost i efektivitu silničního provozu a připravit novinku postupnému k nasazení,“ vysvětluje Christian Ress, expert z divize Ford Research & Advanced Engineering Europe.

Funkční chytrá křižovatka v Dearbornu je pouhým začátkem nové éry bezpečnosti. Komunikační systémy tohoto typu mohou být ovšem úspěšné jen tehdy, pokud všechna vozidla budou používat kompatibilní techniku. Musí zkrátka „hovořit stejným jazykem“. „Právě proto je důležité, aby Ford spolupracoval s dalšími výrobci automobilů, dodavatelskými firmami i úřady na jednotné úpravě komunikace,“ dodal Ress.

Klepněte pro větší obrázek

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků