Budoucnost automobilů je v plastech

Pokud nepatříte mezi příznivce plastů, čekají vás těžké časy. Automobilový průmysl totiž hledá cesty, jak snížit hmotnost vozů, která s každou generací roste. To se nepříjemně odráží na nutnosti dosažení vyšších výkonů pro zachování stejné dynamiky a také na vyšší spotřebě, jelikož vozit sebou stovky kilogramů navíc vyžaduje také více energie.

Navíc se nesmí zapomínat, že vozy jsou stále bezpečnější a bezpečnost je snad u všech automobilek prioritním tématem. Výztuhy jsou stále větší a také něco váží. Takže případný úbytek hmotnosti nesmí jít proti bezpečnosti.

U drahých vozů pak není problém použít velmi drahé vysokopevnostní oceli, titan a kompozitní materiály. Jenže u běžných vozů takové materiály znamenají radikální nárůst ceny a vůz by byl jen těžko prodejný resp. jeho prodej ziskový.

Jako materiál budoucnosti se tak jeví plast, který by mohl nahradit značnou část ocelových části vozu. Dle poslední studie lze v běžných vozech nahradit na nosných a karosářských částech vozu až 50 procent ocelového materiálu za plastový, který vykazuje stejnou pevnost a kvalitu, ale váží přitom násobně méně.

Plast místo plechů není žádnou novinkou a takový Renault již dlouhé roky dává na vozy značnou část karosářských dílů z plastu místo plechu a vozy přitom tradičně získávají vysoké hodnocení za bezpečnost, ale přeci jenom je rozdíl, pokud by z plastu byly i další nosné a deformační díly.

Nástup plastů bude dle odhadu velmi pozvolný, ale pokud nemají za jednu až dvě generace atakovat vozy střední třídy váhu dvou tun, musí automobilky přijít s něčím, co vozy odlehčí. Výbavy ve voze asi méně nebude, železo vážit méně taky nebude a ultralehké a pevné materiály jako karbon a titan jsou natolik drahé, že v podobných vozech se objeví spíše jako dekorace interiéru.
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků