Budoucnost automobilů je v plastech

Pokud nepatříte mezi příznivce plastů, čekají vás těžké časy. Automobilový průmysl totiž hledá cesty, jak snížit hmotnost vozů, která s každou generací roste. To se nepříjemně odráží na nutnosti dosažení vyšších výkonů pro zachování stejné dynamiky a také na vyšší spotřebě, jelikož vozit sebou stovky kilogramů navíc vyžaduje také více energie.

Navíc se nesmí zapomínat, že vozy jsou stále bezpečnější a bezpečnost je snad u všech automobilek prioritním tématem. Výztuhy jsou stále větší a také něco váží. Takže případný úbytek hmotnosti nesmí jít proti bezpečnosti.

U drahých vozů pak není problém použít velmi drahé vysokopevnostní oceli, titan a kompozitní materiály. Jenže u běžných vozů takové materiály znamenají radikální nárůst ceny a vůz by byl jen těžko prodejný resp. jeho prodej ziskový.

Jako materiál budoucnosti se tak jeví plast, který by mohl nahradit značnou část ocelových části vozu. Dle poslední studie lze v běžných vozech nahradit na nosných a karosářských částech vozu až 50 procent ocelového materiálu za plastový, který vykazuje stejnou pevnost a kvalitu, ale váží přitom násobně méně.

Plast místo plechů není žádnou novinkou a takový Renault již dlouhé roky dává na vozy značnou část karosářských dílů z plastu místo plechu a vozy přitom tradičně získávají vysoké hodnocení za bezpečnost, ale přeci jenom je rozdíl, pokud by z plastu byly i další nosné a deformační díly.

Nástup plastů bude dle odhadu velmi pozvolný, ale pokud nemají za jednu až dvě generace atakovat vozy střední třídy váhu dvou tun, musí automobilky přijít s něčím, co vozy odlehčí. Výbavy ve voze asi méně nebude, železo vážit méně taky nebude a ultralehké a pevné materiály jako karbon a titan jsou natolik drahé, že v podobných vozech se objeví spíše jako dekorace interiéru.
 

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 26 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky