Budoucnost automobilů je v plastech

Pokud nepatříte mezi příznivce plastů, čekají vás těžké časy. Automobilový průmysl totiž hledá cesty, jak snížit hmotnost vozů, která s každou generací roste. To se nepříjemně odráží na nutnosti dosažení vyšších výkonů pro zachování stejné dynamiky a také na vyšší spotřebě, jelikož vozit sebou stovky kilogramů navíc vyžaduje také více energie.

Navíc se nesmí zapomínat, že vozy jsou stále bezpečnější a bezpečnost je snad u všech automobilek prioritním tématem. Výztuhy jsou stále větší a také něco váží. Takže případný úbytek hmotnosti nesmí jít proti bezpečnosti.

U drahých vozů pak není problém použít velmi drahé vysokopevnostní oceli, titan a kompozitní materiály. Jenže u běžných vozů takové materiály znamenají radikální nárůst ceny a vůz by byl jen těžko prodejný resp. jeho prodej ziskový.

Jako materiál budoucnosti se tak jeví plast, který by mohl nahradit značnou část ocelových části vozu. Dle poslední studie lze v běžných vozech nahradit na nosných a karosářských částech vozu až 50 procent ocelového materiálu za plastový, který vykazuje stejnou pevnost a kvalitu, ale váží přitom násobně méně.

Plast místo plechů není žádnou novinkou a takový Renault již dlouhé roky dává na vozy značnou část karosářských dílů z plastu místo plechu a vozy přitom tradičně získávají vysoké hodnocení za bezpečnost, ale přeci jenom je rozdíl, pokud by z plastu byly i další nosné a deformační díly.

Nástup plastů bude dle odhadu velmi pozvolný, ale pokud nemají za jednu až dvě generace atakovat vozy střední třídy váhu dvou tun, musí automobilky přijít s něčím, co vozy odlehčí. Výbavy ve voze asi méně nebude, železo vážit méně taky nebude a ultralehké a pevné materiály jako karbon a titan jsou natolik drahé, že v podobných vozech se objeví spíše jako dekorace interiéru.
 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků