Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

Vozy na některé alternativní pohony se mohou odlišovat registrační značkou. Zároveň končí zákaz propojení mezi STK a autoservisy či prodejci aut.

Aktualizace 11:55

Jednou z novinek, které se dotknout všech řidičů na našich silnicích, je sjednocení pravidel pro vytvoření záchranářské uličky s okolními státy. Nově budou muset doleva uhýbat pouze vozy jedoucí v krajním levém pruhu, ostatní budou muset uhnout doprava. Uličku mohou využívat pouze vozy s právem přednosti jízdy, v jiném případě hrozí pokuta až 2500 korun.

Jak jsme avizovali již minulý týden, od října se změní povinná výbava aut. Podrobnosti však teprve stanoví vyhláška. Jásat mohou majitelé elektrických a vodíkových vozidel, kteří si budou moci zažádat o speciální poznávací značky označené písmeny EL.

Vláda ale řeší hlavně propojení STK s autoservisy či prodejci vozidel. Zákaz propojení se od října ruší. Pokud při kontrole dojde ke zjištění závady, budou si řidiči moci nechat opravit auto rovnou, což ušetří čas. Majitelé vozidel, kteří mají zřízenou datovou schránku, se o nadcházející technické kontrole dozví dva měsíce dopředu. To aby se nestávalo, že se o propadlé technické dozví až od policie při silniční kontrole.

Následuje původní text:

Návrh programu na novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zahrnuje řadu evropských předloh, mezinárodních smluv a výročních zpráv státních institucí. Zajímavá je však část věnující se stanicím technické kontroly.

Takhle se to dělá! Policie v Trutnově upozorňuje, kde dnes bude měřit rychlost

Takhle se to dělá! Policie v Trutnově upozorňuje, kde dnes bude měřit rychlost

Novela má rušit zákaz propojení technických kontrol s autoservisy nebo s prodejci vozidel. Už v dubnu ministr dopravy Dan Ťok avizoval, že chce část práce STK svěřit ověřeným autoservisům. Stanice nestíhají, mají dlouhé termíny a jsou přeplněné. Navíc jich v posledních letech několik ukončilo provoz. Fronty se zvětšují i kvůli novému systému kontroly, kdy technik musí auto navíc šestkrát vyfotit a zadat do databáze.

Další novinkou by po schválení mohly být i speciální registrační značky pro vozy s některými alternativními pohony. Zatím se jedná o elektromobily a vodíková auta. Značky by se měly lišit označením EL. Do budoucna by jim mohly přinést některé výhody. Majitelé by například nemuseli platit na dálnicích a zjednodušené by bylo i parkování ve městech či budoucí zóny pro vjezd.

Autobazary podvádějí stále více. ČOI loni přistihla tři pětiny z nich

Autobazary podvádějí stále více. ČOI loni přistihla tři pětiny z nich

Novela dále například počítá i s novým výstražným systémem záchranných složek. Vozy policie a záchranného systému by mohly jezdit pro lepší viditelnost i s modročervenými, nejen s modrými majáky. Jak už jsme informovali, změnit se mají i pravidla pro vytváření záchranné uličky pro záchranáře na silnicích se třemi a více pruhy v jednom směru.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

dnes | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 42 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků