Budou brzy naftová auta jezdit na kafe?

Život bez kávy si někteří z nás snad ani nedovedou představit. Vědci teď zkoušejí, zda by na kafe mohla jezdit i auta se vznětovými motory.
Budou brzy naftová auta jezdit na kafe?

Lidstvo neustále hledá cesty, jak se zbavit závislosti na ropě jako na jediném zdroji energie pro pohon dopravních prostředků. Jednou cestou může být i znovuzužitkování zbytků kávy, ze kterých jde prý poměrně jednoduše vyrobit nafta.

Na procesu extrakce užitečných surovin ze zbytků kávy pracují vědci už poměrně dlouho, takže tato myšlenka není úplně nová. Nicméně teď univerzita v britském Bathu představila výsledky výzkumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Filtry pevných částic aneb DPF (1/4): Druhy DPF, jejich plusy a minusy

Filtry pevných částic aneb DPF (1/4): Druhy DPF, jejich plusy a minusy

Zjednodušeně to probíhá asi takto. Rozemleté zbytky přefiltrované kávy se namočí v organickém rozpouštědle a pak procházají procesem zvaným transesterifikace. Vlastně jde o podobný princip jako při výrobě jiného biopaliva.

Palivo jde získat prakticky ze všech organických zbytků, záleží ale vždycky na efektivitě procesu, aby se to vyplatilo. Univerzita v Bathu zjistila, že čerstvá káva má výtěžnost 11 až 15 %, použitá pak mezi 7 a 13 %. To jsou už dost slušné hodnoty.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší: Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší: Test naft 2013

Navíc je prý extrakce z kávy velmi jednoduchá i levná a podle studie by průměrná kavárna byla schopná každý den provozu vytvořit dost zbytků (asi 10 kg) pro výrobu až dvou litrů nafty.

To se může zdát jako mizivé číslo na to, aby se tím vůbec někdo zabýval, ale celosvětově se ročně vyprodukuje osm milionů tun kávy, z jejíchž zbytků by šlo prý získat přes jednu miliardu litrů nafty.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků