Budou brzy naftová auta jezdit na kafe?

Život bez kávy si někteří z nás snad ani nedovedou představit. Vědci teď zkoušejí, zda by na kafe mohla jezdit i auta se vznětovými motory.
Budou brzy naftová auta jezdit na kafe?

Lidstvo neustále hledá cesty, jak se zbavit závislosti na ropě jako na jediném zdroji energie pro pohon dopravních prostředků. Jednou cestou může být i znovuzužitkování zbytků kávy, ze kterých jde prý poměrně jednoduše vyrobit nafta.

Na procesu extrakce užitečných surovin ze zbytků kávy pracují vědci už poměrně dlouho, takže tato myšlenka není úplně nová. Nicméně teď univerzita v britském Bathu představila výsledky výzkumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Filtry pevných částic aneb DPF (1/4): Druhy DPF, jejich plusy a minusy

Filtry pevných částic aneb DPF (1/4): Druhy DPF, jejich plusy a minusy

Zjednodušeně to probíhá asi takto. Rozemleté zbytky přefiltrované kávy se namočí v organickém rozpouštědle a pak procházají procesem zvaným transesterifikace. Vlastně jde o podobný princip jako při výrobě jiného biopaliva.

Palivo jde získat prakticky ze všech organických zbytků, záleží ale vždycky na efektivitě procesu, aby se to vyplatilo. Univerzita v Bathu zjistila, že čerstvá káva má výtěžnost 11 až 15 %, použitá pak mezi 7 a 13 %. To jsou už dost slušné hodnoty.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší: Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší: Test naft 2013

Navíc je prý extrakce z kávy velmi jednoduchá i levná a podle studie by průměrná kavárna byla schopná každý den provozu vytvořit dost zbytků (asi 10 kg) pro výrobu až dvou litrů nafty.

To se může zdát jako mizivé číslo na to, aby se tím vůbec někdo zabýval, ale celosvětově se ročně vyprodukuje osm milionů tun kávy, z jejíchž zbytků by šlo prý získat přes jednu miliardu litrů nafty.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků