Bude zase stát benzín i nafta pod třicet korun za litr?

Bude zase stát benzín i nafta pod třicet korun za litr?

I když to tak na našem trhu nevypadá, ceny paliva by mohly začít klesat, a  dokonce velmi výrazně. Trh je totiž předzásoben ropou a další nenakupuje. Státy kartelu OPEC (organizace zemí vyvážejících ropu) jsou teď pod velkým tlakem svých členů Saúdské Arábie a Kuvajtu. Tyto země zabraňují omezování těžby a zároveň požadují snížení cen.

Největší světový spotřebitel ropy, Spojené státy, totiž přestávají být existenčně závislé pouze na dovážené ropě. Denní spotřeba USA navíc od roku 2005, kdy byla nejvyšší v historii, stagnuje. Američané nyní denně spotřebují zhruba 18,8 milionu barelů ropy, druhá Čína, jejíž spotřeba naproti tomu roste, vyžaduje denně asi polovinu toho, co USA. Jen pro srovnání, Česko spotřebuje denně okolo 200 000 barelů ropy a jsme celosvětově někde okolo 50. místa.

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Cena ropy se vzhledem ke konfliktům v Iráku vyšplhala v červnu 2014 na 115 dolarů za barel, ovšem hrůzostrašné predikce některých analytiků se nenaplnily a ceny naopak začaly klesat. Spojené státy a jiní velcí spotřebitelé se totiž předzásobili a zároveň zvýšili vlastní těžbu a tím snížili závislost na dovážené ropě. Cena tak začala klesat a na začátku října 2014 se ropa prodávala za méně než 90 dolarů za barel. Technicky vzato teď vytěženou ropu kartelu OPEC nikdo nechce.

Státy Saúdská Arábie a Kuvajt právě prosazují další snížení cen pod hranici 80 dolarů za barel a umělé udržování této ceny po následující dva roky, aby si zachovaly konkurenceschopnost a udržely si objem těžby.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Dánsko se ještě přidalo s velmi pozitivními výsledky průzkumu ložisek v Arktidě. Spekuluje se, že zahájení těžby zde by mohlo dále snížit ceny ropy na hranici 60 dolarů za barel. To by byla prakticky polovina hodnoty, než kolik stála ropa v polovině tohoto roku. Dokonce i Rusko a jeho centrální banka už mají krizový intervenční plán, co dělat, kdyby se cena ropy dlouhodobě udržovala na hranici šedesáti dolarů za barel, takže to asi nebudou plané řeči a na trhu se skutečně něco děje.

Pro spotřebitele je důležité, že čistě teoreticky by tak ceny paliva mohly začít klesat. Pokud by se cena ropy dlouhodobě držela na hranici 60 dolarů za barel, skutečně by se ceny benzínu a nafty mohly vrátit pod 30 korun na litr. Záleží ale samozřejmě na tom, zda nezasáhne vláda a nezvýší zase podíl drahé biosložky či nezvýší už tak vysokou spotřební daň. Nebo se třeba dá vymyslet jiný poplatek z benzínu a nafty.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků