Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Autonomní technologie se kromě využití v osobních autech pomalu dostávají také do kategorie nákladních vozidel. Švédská společnost Einride tak nyní ukázala vlastní představu samořízeného náklaďáku pro svoz dřeva. Jedná se už o druhý koncept.

Po T-Podu, o kterém jsme již informovali, je tady T-log. Švédská společnost EinRide, která spolupracuje s elektronickým gigantem Nvidia se tentokrát chlubí konceptem nákladního vozu pro převoz dřeva. Ten opět vůbec nepotřebuje řidiče. Doopravdy totiž nemá klasickou kabinu a tedy ani místo pro tvrdě pracujícího šoféra.

Vyškrtnutím řidiče z rovnice proto zbylo více místa pro samotný náklad, a ačkoliv se T-log nemusí zdát jako zrovna schopný v lesních podmínkách při svozu dřeva, dle společnosti Einride má být vybaven „působivými off-road schopnostmi“. S pohledem na osmikolovou Tatru by ale mohl kdekdo nesouhlasit.

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Kamioňák však nakonec o práci možná nepřijde. T-log je prý schopen sám dojet na místo naložení a poté dojet do cíle, ve složitých podmínkách je ho ale možné řídit i na dálku „řidičem“ operátorem, a to klidně na vzdálenost několika stovek kilometrů. Díky autonomní technologii 4. úrovně a systému vzdálené komunikace bude vůz plný dřeva řiditelný i v oblastech, kde je pouze bezdrátová síť 4G.

Náklaďák má udávaný dojezd 200 kilometrů na jedno nabití, samozřejmě v plně naloženém stavu s hmotností kolem 26 tun. Baterie mají kapacitu 200 kWh a maximální rychlost vozidla čítá 85 km/h.

Kamion bez kabiny má jít do prodeje ještě letos. Na vývoji se podílel i počítačový gigant

Kamion bez kabiny má jít do prodeje ještě letos. Na vývoji se podílel i počítačový gigant

Díky čistě elektrické jízdě jsou podle Einride výhodou i zcela nulové emise a tedy absence znečišťování ovzduší. Těžká doprava každoročně přispívá velkou mírou na celosvětové produkci emisí CO2 a elektrifikace této části dopravy by měla problematice pomoci.

Koncept autonomního náklaďáku byl představen na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Opravdové nasazení T-logu zatím vypadá jako hudba budoucnost, nicméně svou starší dodávku T-pod fungující na stejném principu chce Einride vypustit na silnice již zanedlouho. Prozatím ovšem v testovacím režimu, kdy bude jednoduše převážet náklad mezi dvěma depy logistické společnosti DB Schenker.

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

21.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 72 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 38 příspěvků