Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu Euro 6 se podle výpočtů dostává do ovzduší šestkrát více pevných částic než z výfuků
Velmi pravděpodobně se v příštích několika letech začne do automobilů montovat nové zařízení. V principu jde o jakýsi vysavač, který zachytí prach odlétávající z obrušujících se destiček a kotoučů.
Důvodem je zjištění, že zatímco současné vozy plnící emisní normu Euro 6 produkují na každý ujetý kilometr už pouze pět miligramů mikročástic pocházejících ze spáleného paliva, z brzdových systémů se jich do vzduchu dostává třicet miligramů.
Podle nové studie Evropské komise bude právě z brzd (ale také z opotřebovávaných pneumatik a vozovky) pocházet v roce 2030 plných 90 procent nebezpečných prahových částic souvisejících s provozem automobilů. Navíc tyto emise budou vznikat i poté, co skončí éra spalovacích motorů. I když třeba právě z brzd to bude díky možnosti využívat rekuperaci určitě méně než dnes.
Dvě možná řešení téhož problému: Vlevo filtr, vpravo vysavač doplněný na klasické brzdové třmeny
Několik firem už představilo možné řešení. Buď půjde o filtr, který škodlivé částice absorbuje a bylo by ho možno namontovat dodatečně i na starší typy automobilů nebo o jakýsi malý vysavač. Ten představila francouzská firma Tallano a nechala si ho patentovat. Systém využívá pouze tlak vzduchu a prach se pak ukládá do zásobníků. Ty bude moci vyprázdnit i sám řidič nebo technik v běžném servisu. Zařízení nijak neovlivňuje účinnosti ani schopnost chlazení brzdového kotouče.
Vývojáři navíc zdůrazňují i další pozitivní vliv tohoto zařízení. Disky kol už nebudou zašedlé od prachu z brzd a odpadne tudíž jejich otravné mytí.
Kromě aut prý mají tyto vysavače či filtry dostat i jiné dopravní prostředky. Mluví se třeba o vlacích nebo soupravách metra.