Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu Euro 6 se podle výpočtů dostává do ovzduší šestkrát více pevných částic než z výfuků
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Velmi pravděpodobně se v příštích několika letech začne do automobilů montovat nové zařízení. V principu jde o jakýsi vysavač, který zachytí prach odlétávající z obrušujících se destiček a kotoučů.

Důvodem je zjištění, že zatímco současné vozy plnící emisní normu Euro 6 produkují na každý ujetý kilometr už pouze pět miligramů mikročástic pocházejících ze spáleného paliva, z brzdových systémů se jich do vzduchu dostává třicet miligramů.

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Podle nové studie Evropské komise bude právě z brzd (ale také z opotřebovávaných pneumatik a vozovky) pocházet v roce 2030 plných 90 procent nebezpečných prahových částic souvisejících s provozem automobilů. Navíc tyto emise budou vznikat i poté, co skončí éra spalovacích motorů. I když třeba právě z brzd to bude díky možnosti využívat rekuperaci určitě méně než dnes.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dvě možná řešení téhož problému: Vlevo filtr, vpravo vysavač doplněný na klasické brzdové třmeny

Několik firem už představilo možné řešení. Buď půjde o filtr, který škodlivé částice absorbuje a bylo by ho možno namontovat dodatečně i na starší typy automobilů nebo o jakýsi malý vysavač. Ten představila francouzská firma Tallano a nechala si ho patentovat. Systém využívá pouze tlak vzduchu a prach se pak ukládá do zásobníků. Ty bude moci vyprázdnit i sám řidič nebo technik v běžném servisu. Zařízení nijak neovlivňuje účinnosti ani schopnost chlazení brzdového kotouče.

Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Vývojáři navíc zdůrazňují i další pozitivní vliv tohoto zařízení. Disky kol už nebudou zašedlé od prachu z brzd a odpadne tudíž jejich otravné mytí.

Kromě aut prý mají tyto vysavače či filtry dostat i jiné dopravní prostředky. Mluví se třeba o vlacích nebo soupravách metra.

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 42 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků