Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu Euro 6 se podle výpočtů dostává do ovzduší šestkrát více pevných částic než z výfuků
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Velmi pravděpodobně se v příštích několika letech začne do automobilů montovat nové zařízení. V principu jde o jakýsi vysavač, který zachytí prach odlétávající z obrušujících se destiček a kotoučů.

Důvodem je zjištění, že zatímco současné vozy plnící emisní normu Euro 6 produkují na každý ujetý kilometr už pouze pět miligramů mikročástic pocházejících ze spáleného paliva, z brzdových systémů se jich do vzduchu dostává třicet miligramů.

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Podle nové studie Evropské komise bude právě z brzd (ale také z opotřebovávaných pneumatik a vozovky) pocházet v roce 2030 plných 90 procent nebezpečných prahových částic souvisejících s provozem automobilů. Navíc tyto emise budou vznikat i poté, co skončí éra spalovacích motorů. I když třeba právě z brzd to bude díky možnosti využívat rekuperaci určitě méně než dnes.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dvě možná řešení téhož problému: Vlevo filtr, vpravo vysavač doplněný na klasické brzdové třmeny

Několik firem už představilo možné řešení. Buď půjde o filtr, který škodlivé částice absorbuje a bylo by ho možno namontovat dodatečně i na starší typy automobilů nebo o jakýsi malý vysavač. Ten představila francouzská firma Tallano a nechala si ho patentovat. Systém využívá pouze tlak vzduchu a prach se pak ukládá do zásobníků. Ty bude moci vyprázdnit i sám řidič nebo technik v běžném servisu. Zařízení nijak neovlivňuje účinnosti ani schopnost chlazení brzdového kotouče.

Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Vývojáři navíc zdůrazňují i další pozitivní vliv tohoto zařízení. Disky kol už nebudou zašedlé od prachu z brzd a odpadne tudíž jejich otravné mytí.

Kromě aut prý mají tyto vysavače či filtry dostat i jiné dopravní prostředky. Mluví se třeba o vlacích nebo soupravách metra.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků