Brusel bude vydělávat na pokutách za CO2

V roce 2012 by, alespoň dle Evropské komise, mělyautomobilky produkovat vozy s průměrnými emisemi CO2 ve výši 120 g/km. Jednotlivým modelům a jejich motorům se jednoduše sečtou emise tohoto plynu a v průměru se bude muset číslo dostat pod danou hodnotu.

Doposud se ovšem přesně nevědělo, co bude následovat, pokud se tak nestane. Představitelé EK nyní deklarovali, že pro hříšníky bude připraven ceník pokut. Pokud tedy emise přesáhnou danou mez, bude následovat pokuta. Jejich výše není prozatím stanovena a to z prostého důvodu. Daná direktiva, která zavede hranici CO2, totiž ještě vůbec není platná.

Evropský parlament ji prozatím neschválil a navíc s ní nesouhlasí, protože je příliš přísná a evropské automobilky by byly vůči neevropským ve velké nevýhodě. Evropský parlament chce sice také zavést limity, ale ve výši 125 g/km a to až od roku 2015. Zvažuje se i možnost, že by se limit každoročně zpřísňoval až na konečnou mez.

Zcela neznámou je pak řešení pro specializované automobilky, které z principu své výroby těchto limitů nikdy nedosáhnout. Zde panují názory, že by mohly být uděleny výjimky pro vyvolené se specifickým portfoliem výroby (Ferrari, Rolls-Royce), případně, že by se papírově tyto automobilky začlenily pod své majitele, tedy většinou do velkého koncernu a emise by se počítaly průměrně z těchto vozů.

Ať už celá věc dopadne jakkoli, je tato honba za CO2 opravdu směšná. Boj vedený hrstkou pomatených ekologů dokázal pomocí mocných médií dokonale pobláznit půlku Evropy, která nyní žije v přesvědčení, že toto poměrně zbytečné opatření spací naši Zemi. Nespasí, vítězem bude jako vždy jen bruselský úředník.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků