22
Fotogalerie

Brouk potřetí: už ne tak sladký

Nechtěl bych být v kůži designéra nového Beetla. Měl stvořit něco odvážného, překvapivého, přitom se směl pohybovat jen v úzce vymezených hranicích. Podle mého se však zadání zhostil se ctí. Jeho „Brouk pro 21. století“ má daleko ke kýčovitému a přeslazenému vozu, kterým byl představitel minulé generace.

Kapitoly článku:


Brouka jistě netřeba představovat. Lidový vůz okouzlil motoristy na celém světě. Dodnes jich Volkswagen prodal více než 23 milionů. Jeho obliba se dědila v rodinách z otců na syny. Ikonické tvary prvního modelu z 30. let minulého století, jehož výroba skončila v roce 1985, učarovaly.

V roce 1998, šedesát let po představení prvního modelu, se objevil druhý v řadě - New Beetle. Před svojí premiérou vzbuzoval obrovská očekávání, nakonec však „autíčko pro Barbíny“ nezaujalo.

Vzpomínáte třeba na tu podivnou vázičku s kytičkou na přístrojové desce? Jeho prodeje byly chabé a nebylo divu, vůz byl extrémně předražený. Stál malé jmění. 

DSC_6180u.JPG
Tohle se povedlo - interiér působí střídmě, účelně.

A nyní je tu tedy Brouk potřetí. Jaký je? Rozhodně lepší než předcházející model, nicméně na prvního (v mých očích) nemá. A to i přesto, že nabízí klimatizovaný komfort, je nabitý moderními technologiemi a je mnohem větší.  

Narostl...

Stejně jako jeho předchůdce i Beetle (už ne New) vyšel z aktuální generace Golfu. Je nyní významně delší a širší. Jeho rozměry jsou – délka 4278 mm, šířka 2021 mm, výška 1486 mm a rozvor 2537 mm. Tedy je o 12 mm nižší a o 84 mm širší.

Nabízí mnohem více místa na dvou zadních sedadlech, hlavně nad hlavami. Větší je i zavazadlový prostor, nyní až 310 litrů, na silnici je opravdu nepřehlédnutelný. 

DSC_6155u.JPG
Brouk potřetí. Moderní interpretace pionýra z 30. let.

Větší rozchod kol dovolil kouzlit s designem. Silueta vozu je sportovnější, svalnatější, působí zvláštně „zploštěným“ dojmem. Mužnější tvář má i interiér, v němž stojí za povšimnutí „designovka“, nevelká odkládací přihrádka pro rukavice.

K prvnímu brouku odkazují hlavně kulaté světlomety a silně vyklenuté boční plochy a v interiéru ploché prvky lakované v barvě vozu a kompaktní přístrojová deska s jedním výrazným kruhovým centrálním sdruženým přístrojem. 

Více koní, prosím

Testoval jsem vůz s nejslabším motorem v nabídce a bohužel to bylo znát. Auto působilo chvílemi až těžkopádně. Čtyřválcový benzinový motor o zdvihovém objemu 1,2 l a výkonu 77 kW (105 k) při 5000 otáčkách na hmotnost vozu neměl. Nejvíce to bylo znát při prudké akceleraci… No prudké, to jsem přehnal.

Vůz zrychloval z „nuly na sto“ za 10,9 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 180 km/h. Určitě bych doporučoval silnější čtyřválce – na výběr jsou 1,4 TSI (118 kW), 2,0 TSI (147 kW), 2,0 TDI (103 kW), doplňuje je ještě stejně silný diesel 1,6 TDI (77 kW). Ten zrychluje ještě hůře, za 11,5 s, ale chlubí se „papírovou“ kombinovanou spotřebou 4,5 l/100 km. (Spotřeba testovaného vozu se pohybovala kolem 7,2 l/100 km.)

K vozovce přisátý

Moji náladu však vylepšovala skvělá přilnavost Beetla. Jako kdyby ten auťák neměl jen čtyři kola, ale desítky pavoučích noh. Proti minulému modelu slušný posun kupředu. Ovšem řízení stále působilo chladným odtažitým dojmem. V rychle projížděných zatáčkách to nebyla žádná švanda.  

Tyhle nedostatky mne překvapily. Musím říci, že jsem čekal o něco lepší projev. Zvláště když musím znovu zopakovat, že Brouk vychází z Golfu.

911591419u.jpg

Zájemcům o moderní interpretaci auta-legendy však zmiňované „pihy na kráse“ vadit nebudou. Mají proč je přehlédnout. Jednak je nový vůz o poznání hezčí, přitažlivější ve srovnání s předcházejícím modelem, a za další německý koncern čaroval s cenou.

Rozumná cena

Vůz už nestojí malé jmění, jako dříve, ale má dobrou startovací cenu – 379 000 korun (1,2 TSI, výbava Basic). Testovaný vůz s šestistupňovou manuální převodovkou a výbavou Design stál o něco více, bez stokoruny 400 000 korun.  

Jako kdyby si v automobilce uvědomili, že je načase skončit s hrátkami na exkluzivitu, na „originální, jedinečný, výjimečný“ retro vůz. Nakročili k zákazníkům. K těm, kteří pořád nemohou zapomenout na prvního brouka a kterých je stále méně. Kdoví, kdyby je „prováhali“ nyní, s příštím modelem by už možná neměli koho oslovovat.

A na závěr ještě „zpravodajská“ povinnost: vůz má už v základu třeba elektronický stabilizační systém ESP a protiblokovací systém ABS včetně brzdového asistenta, dále ASR, EDS a MSR a asistenta pro rozjezd do kopce.

A kdo by si chtěl vůz vylepšit, má samozřejmě příležitost. Zmíním jen systém ParkPilot nebo 400watový audio systém, který byl vyvinutý speciálně pro nový Beetle. Nese exkluzivní značku Fender. 

Více v připravovaném testu...

 

Foto E15 Anna Vacková

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud