Brouk dnes slaví 75. narozeniny, oblíbil si ho Hitler i hippies

Lidový Volkswagen, kterému nikdo neřekl jinak než Brouk, dnes slaví 75. narozeniny. Poprvé ho veřejnost spatřila 15. února 1936. Svého času nejslavnější auto světa za roky své existence získalo několik výjimečných prvenství. Brouk byl nejprodávanějším modelem Volkswagenu, než ho překonal v roce 2002 Golf, a byl také nejdéle prodávaným vozem s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu.

Úspěšný příběh začal v roce 1931 a u zrodu Brouka stál Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Jeho návrh Volks-wagena (lidového vozítka) schvaloval osobně Adolf Hitler. Jednoduchý, vzduchem chlazený motor boxer s protilehlými válci uložený vzadu poháněl účelně řešený podvozek a aerodynamickou karoserii. Toto řešení prý Porsche odkoukal od konstruktéra automobilky Tatra Hanse Ledvinky. Výroba začala v roce 1939, ale zbrzdila ji válka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

V padesátých letech minulého století už bylo vše jinak. Jednoduchý, spolehlivý a hlavně levný vůz rychle dobýval svět. V roce 1951 se již vyvážel do 29 zemí. V roce 1955 sjel z výrobních pásů miliontý Brouk, o sedm let později již pětimiliontý, v roce 1967 desetimiliontý. Američtí hippie ho pasovali na svůj „rodinný“ vůz. O rok později byl poprvé oficiálně představen v reklamních kampaních jako Brouk. Do té doby to byla pouze jeho přezdívka. V roce 1972 VW Brouk s pořadovým číslem 15 007 034 sesadil z trůnu nejvíce vyráběný automobil Ford model T. Úspěšná sága dosáhla vrcholu.

Od sedmdesátých let malý Brouk už jen těžko odolával nástupu modernějších (hlavně japonských) vozů, ránu mu uštědřila i vlastní automobilka s modelem Golf, jehož design navrhl proslulý italský designér Giugiaro. Záře nejslavnějšího vozu všech dob, lidového Volkswagenu, rychle pohasínala. Vedení automobilky rozhodlo o ukončení výroby v Evropě.

Poslední „německý“ Brouk sjel z výrobních pásů v Emdenu 19. ledna 1978 a měl pořadové číslo 16 255 500. Jeho výroba potom pokračovala ještě několik let v Mexiku a Brazílii. Poslední Brouk byl vyroben v mexickém závodě v Pueblu, celkem jich sjelo z výrobních pásů 21 529 464 kusů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků