Brouk, Beetle, Käfer

Volkswagen Brouk, Beetle nebo Käfer všechny tyto názvy reprezentují pravděpodobně vůbec nejoblíbenější automobil v historii.
Brouk, Beetle, Käfer
Volkswagen Brouk, Beetle nebo Käfer všechny tyto názvy reprezentují pravděpodobně vůbec nejoblíbenější automobil v historii.

Nápad za vytvoření lidového vozu pochází z roku 1933. Brouka navrhoval známý německý konstruktér Ferdinand Porsche. Jeho úkolem byro vyrobit automobil v ceně maximálně 1000 říšských marek. Právě proto byl použit vzduchem chlazený čtyřválcový motor o objemu 985 cm3. Podvozek respektive zavěšení kol bylo řešeno zkrutnými tyčemi.

Karoserie byla dokonce testována v aerodynamickém tunelu, aby se minimalizoval odpor vzduchu a tím i spotřeba paliva.

Brouk se měl vyrábět v německém Fallerslebenu, ale protože začala druhá světová válka nebyla výroba uvedena do plného provozu. Za války bylo vyroben cca 640 automobilů. Původní motor byl však postupně nahrazován novým o objemu 1.1 litru.

Po válce byla nakrátko továrna v britských rukou. Britové obnovili výrobu a přemístili výrobu do Wolfsburgu. Po předání továrny do správy němcům a jmenování Heinze Nordhoffa jejím ředitelem vznikla v roce 1949 exportní verze. Jeden z prvních vozů určených na export mířil do USA. K exportní verzi přibili další dvě provedení – dvou a čtyřmístný kabriolet. Dvoumístný kabriolete se vyráběl jen do roku 1953. Čtyřmístný vydržel ve výrobním programu až do roku 1980.

V roce 1965 se poprvé podařilo vyrobit více jak 1 milión vozů za rok. Tato hranice pak byla překonána ještě v letech 1968, 1969, 1970, 1971. Rok 1968 byl také nejúspěšnějším rokem Brouků v USA. V roce 1966 byl Brouk vyráběn s motorem o objemu 1.3 a poslední motorovou změnou bylo zvětšení objemu na 1.6 litru v roce 1973. V průběhu výroby byly nahrazeny zkrutné tyče vzpěrami McPherson. Tato změna vyhovovala zejména zákazníkům, kteří si ztěžovali na malý zavazadlový prostor.

Výroba Brouka skončila v Německu v roce 1978. Brouk se však stále vyráběl v Brazílii a Mexiku. Výroba v Brazílii začala v roce 1953 a skončila v roce 1986. V Mexiku výroba začala až v roce 1964 a v roce 1981 byl vyroben vůz s výrobním číslem 20 000 000.

Volkswagen Brouk se vrátil do výrobního programu německé automobilky Volkswagen. Koupit ho je možné i u nás. Zaplatíte za něj od 629 900,- Kč do 823 100,- Kč. Může se zdát, že ceny nijak nekorespondují s pojetím původního brouka. Dnešní Brouk, však není jednoduché vozítko s malým plochým čtyřválcem, ale automobil vybavený moderními benzínovými nebo dieselovými motory a dokonce systémem ESP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků