Brouk, Beetle, Käfer

Volkswagen Brouk, Beetle nebo Käfer všechny tyto názvy reprezentují pravděpodobně vůbec nejoblíbenější automobil v historii.
Brouk, Beetle, Käfer
Volkswagen Brouk, Beetle nebo Käfer všechny tyto názvy reprezentují pravděpodobně vůbec nejoblíbenější automobil v historii.

Nápad za vytvoření lidového vozu pochází z roku 1933. Brouka navrhoval známý německý konstruktér Ferdinand Porsche. Jeho úkolem byro vyrobit automobil v ceně maximálně 1000 říšských marek. Právě proto byl použit vzduchem chlazený čtyřválcový motor o objemu 985 cm3. Podvozek respektive zavěšení kol bylo řešeno zkrutnými tyčemi.

Karoserie byla dokonce testována v aerodynamickém tunelu, aby se minimalizoval odpor vzduchu a tím i spotřeba paliva.

Brouk se měl vyrábět v německém Fallerslebenu, ale protože začala druhá světová válka nebyla výroba uvedena do plného provozu. Za války bylo vyroben cca 640 automobilů. Původní motor byl však postupně nahrazován novým o objemu 1.1 litru.

Po válce byla nakrátko továrna v britských rukou. Britové obnovili výrobu a přemístili výrobu do Wolfsburgu. Po předání továrny do správy němcům a jmenování Heinze Nordhoffa jejím ředitelem vznikla v roce 1949 exportní verze. Jeden z prvních vozů určených na export mířil do USA. K exportní verzi přibili další dvě provedení – dvou a čtyřmístný kabriolet. Dvoumístný kabriolete se vyráběl jen do roku 1953. Čtyřmístný vydržel ve výrobním programu až do roku 1980.

V roce 1965 se poprvé podařilo vyrobit více jak 1 milión vozů za rok. Tato hranice pak byla překonána ještě v letech 1968, 1969, 1970, 1971. Rok 1968 byl také nejúspěšnějším rokem Brouků v USA. V roce 1966 byl Brouk vyráběn s motorem o objemu 1.3 a poslední motorovou změnou bylo zvětšení objemu na 1.6 litru v roce 1973. V průběhu výroby byly nahrazeny zkrutné tyče vzpěrami McPherson. Tato změna vyhovovala zejména zákazníkům, kteří si ztěžovali na malý zavazadlový prostor.

Výroba Brouka skončila v Německu v roce 1978. Brouk se však stále vyráběl v Brazílii a Mexiku. Výroba v Brazílii začala v roce 1953 a skončila v roce 1986. V Mexiku výroba začala až v roce 1964 a v roce 1981 byl vyroben vůz s výrobním číslem 20 000 000.

Volkswagen Brouk se vrátil do výrobního programu německé automobilky Volkswagen. Koupit ho je možné i u nás. Zaplatíte za něj od 629 900,- Kč do 823 100,- Kč. Může se zdát, že ceny nijak nekorespondují s pojetím původního brouka. Dnešní Brouk, však není jednoduché vozítko s malým plochým čtyřválcem, ale automobil vybavený moderními benzínovými nebo dieselovými motory a dokonce systémem ESP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků