Brno ve zpětném zrcátku blízké budoucnosti

Autosalon skončil, nastal čas na rekapitulaci. Co zde bylo ještě představeno kromě aut hlavního proudu, o kterých jsme již psali?
Seznam kapitol
  1. CITROËN, JAGUAR, KAIPAN, KIA
  2. OPEL, PEUGEOT, TAZZARI, ŠKODA, VOLKSWAGEN

Autosalon, aby byl hoden svého názvu, by měl být galapřehlídkou. A to nejen toho, co se právě vyrábí a běžně nabízí, ale i aut mířících do budoucnosti, naznačujících trendy. 

Z tohoto pohledu se v Brně vystavující firmy poměrně výrazně rozdělily na ty řekněme s čistě pragmatickým, obchodním přístupem k věci a na ty s nadhledem. Exponáty těch prvních prakticky jen kopírovaly výkladní skříně značkových showroomů, zatímco ty druhé předvedly něco z vývojových dílen. K radosti automobilových fandů…

O těch prvních v tomto textu nic nenajdete, o těch jsme již psali, nás tentokrát zajímaly mnohem víc ty druhé. I proto, že auto je více než století nejen předmětem velkého byznysu, ale hlavně symbolem technického pokroku a vývoje.

CITROËN

Nejen podle abecedy, ale i podle atraktivity celého stánku patří francouzské značce první místo: ponechme v duchu předešlých řádků stranou takové bonbonky jako v Česku premiérový – a vskutku oku lahodící - model DS4 i rallyeovému speciálu se blížící DS3 Racing. Ale na své si přišli hlavně automobiloví fandové-vizionáři.

Zatímco elektromobil C-Zero je již téměř prodejní realitou (představili jsme v AR eko-testem), ještě větší pozornost budil hlavní poutač celé expozice a vůbec jeden z nejzajímavějších exponátů celého salonu – elektrokoncept Survolt.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Auto, které se poprvé představilo loni na jaře v Ženevě, už dokázalo i na závodním okruhu, že je životaschopné. Parametry: dva elektromotory o kombinovaném výkonu 300 koní dávají vozu maximální rychlost až 260 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h pod 5 s; energii dodávají dvě lithium-iontové baterie o hmotnosti 140 kg s kapacitou dojezdu až 200 km. Úctyhodné… a hlavně krásné auto.

JAGUAR

Společný stánek této značky s Land-Roverem byl sice jakoby trochu stranou, ovšem určitě ne tím, co nabízel. Novinky XF a XK v modelovém provedení 2012 samy o sobě byly dost velkou atrakcí.

K dokonalosti scházelo už jen, kdyby se objevil i supersportovní model C-X75. Do Brna se sice nedostavil, ale již tak informace, které byly na stánku k dispozici, alespoň trochu lítost napravily: jen krátce před autosalonem firma potvrdila, že opravdu začne vyrábět tento hybridní speciál, spolupracuje se stájí F1 Williams.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Kombinace přeplňovaného benzínového motoru s dvěma výkonnými elektromotory a pohonem všech kol zajistí zrychlení 0-100 km/h za méně než 3 s, 0-160 km/h za méně než 6 s a maximální rychlost přes 350 km/h. Výroba: 250 kusů. A cena? 700 000 liber je přece jen trochu víc, takže vás ani nemusí mrzet, že je zrovna nemáte po kupě.

KAIPAN

K této malé domácí značce míří naše pochvala. Vždyť zatímco jiné – i proslulé - značky se nezmohly na to ukázat nic víc, co by bylo nad rámec, no řekněme skladových zásob, nejmenší česká automobilka s roční produkcí počítanou v desítkách kusů si už také troufla na vývoj vlastního elektromobilu.

Ve spolupráci s ostravskou Vysokou školou báňskou a firmou Isotra vyvinuly model VoltAge, poháněný dvěma asynchronními, vodou chlazenými elektromotory o výkonu 2x24 kW. Vůz je postaven na upravené platformě roadsteru Kaipan 14. Právě teď probíhá jeho homologace pro běžný provoz. A ještě jedna pochvala – ve firmě uvažují logicky, takže nabízejí zároveň i nabíjecí stanice VoltageStation.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  

KIA

Žádné velké skoky do budoucna, ale alespoň malý krok nutno kvitovat: nový nejmenší model Picanto je už v základní nabídce také v originální tovární verzi na LPG. Litrový motor 60 kW, ostatní parametry srovnatelné se stejně velkým benzínem – dobrá nabídka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. CITROËN, JAGUAR, KAIPAN, KIA
  2. OPEL, PEUGEOT, TAZZARI, ŠKODA, VOLKSWAGEN
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků