Brno: dopravní křižovatka Moravy

Brňané se mohou těšit na rozvoj dopravní infrastruktury v Jihomoravském kraji a jeho metropoli. Ministr dopravy a senátor za město Brno Milan Šimonovský totiž představil priority pro Brněnsko, na které se hodlá soustředit po zbytek volebního období.
Brno: dopravní křižovatka Moravy

Poznámka: Zdrojem článku je tisková zpráva ministerstva dopravy.

Tyto záměry se vztahují na oblast silniční, drážní i letecké dopravy. „Vedle zlepšení napojení města Brna na síť silnic a dálnic, přestavby železničního a leteckého uzlu Brno chci nad rámec vládního prohlášení zajistit Brňanům dokončení Velkého městského okruhu. Nemalý důraz kladu také na zvyšování bezpečnosti na jihomoravských silnicích,“ uvedl ministr Šimonovský.    

Financování dopravních projektů v Jihomoravském kraji

Význam Brněnska je z hlediska napojení na dopravní sítě nezpochybnitelný. Proto ministr dopravy prosadil postupné navyšování finančních prostředků pro Jihomoravský kraj. Zatímco letos počítá Státní fond dopravní infrastruktury s částkou 2,2 mld. Kč, příští rok už může jižní Morava počítat s prostředky ve výši 7,4 mld. Kč. Tyto peníze jsou nezbytné pro spolufinancování projektů, které finančně podpoří také peníze z evropských fondů. Pro jižní Moravu už ministerstvo dopravy prosadilo schválení dvou projektů. Jde o obchvat Znojma silnicí I/38 (293 mil. Kč z EU) a výstavbu nového odbavovacího terminálu letiště v Brně – Tuřanech (51 mil. Kč z EU). V budoucnu se počítá také s podporou výstavby dálnice D1. Zároveň bude Kohezní fond EU participovat na přestavbě železničního uzlu Brno. Ve hře je také zapojení privátního sektoru. Do druhé vlny PPP (Public – Private – Partnership) jsme zařadili financování Velkého městského okruhu v Brně.  

Zlepšení napojení města Brna na silniční a dálniční síť

Už letos na podzim se lidé na jižní Moravě dočkají otevření dostavěné části dálnice D1 mezi Vyškovem a Vrchoslavicemi. Výstavba bude dále pokračovat směrem na Kojetín a Kroměříž. Ministerstvo dopravy společně s Jihomoravským krajem také intenzivně pracuje na projektové dokumentaci k výstavbě rychlostní silnice R43. Jsou už vypracovány všechny nezbytné studie vlivu na životní prostředí, zdraví obyvatel a finanční náročnosti. Podle dosavadních závěrů se stále jeví původně navržená varianta jako vhodnější než ostatní navrhované varianty.     

Zklidňování městské dopravy v Brně

V průběhu prvního čtvrtletí byla dokončena výstavba provizorní tramvajové trati Hlinky a přestavba souvisejících objektů tak, že v těchto dnech už probíhají vlastní stavební práce na trase Bauerova – Žabovřeská (MÚK Hlinky), která bude dokončena do června 2007. Souběžně ministerstvo dopravy iniciovalo zahájení všech nezbytných přípravných prací (včetně stavebních řízení) nutných k realizaci stavby tunelů Dobrovského.  

Přestavba železničního uzlu Brno

Město Brno je nejvýznamnějším železničním uzlem na Moravě – je do něj přivedeno celkem 7 železničních tratí. Proto musí brněnské nádraží odpovídat moderním evropským parametrům. Intenzivně pokračují práce společného grémia zainteresovaných stran a různých pracovních skupin. Jejich činnost probíhá v souladu s vládou uloženým harmonogramem příprav. V současné době je dokončena studie vlivu na životní prostředí a v nejbližších týdnech bude hotová také studie proveditelnosti. Pracovní skupiny se v těchto dnech soustřeďují na dořešení modelu financování. Vzhledem k tomu, že na konci dubna bylo vydáno územní rozhodnutí pro stavbu odstavného nádraží, počítá se se spuštěním vlastních stavebních prací na přestavbě železničního uzlu už během příštího roku. Ministr dopravy Milan Šimonovský ovšem razantně prosazuje co nejrychlejší zahájení.

Rozvoj letiště v Brně - Tuřanech

Provoz na letišti v Brně – Tuřanech v letošním roce dynamicky roste. Důvodem je březnové zahájení pravidelných letů společnosti Ryanair mezi jihomoravskou metropolí a londýnským letištěm Stansted. Podle odhadů se tak zvýší počet odbavených cestujících na letišti o 60 až 80 tisíc ročně. Od podzimu letošního roku zřejmě přibude další pravidelná letecká linka do ukrajinského Charkova. Aby však letiště splňovalo mezinárodní standardy, které vyplývají z schengenských úmluv, musí oddělit proudy cestujících na příletu a odletu, což současná odbavovací hala neumožňuje. Připravuje se proto výstavba nového příletového terminálu. Stavební práce se rozjedou letos v září a terminál by měl být dokončen v říjnu 2006. Ministerstvo už prosadilo schválení finančního podílu ze Strukturálního fondu EU ve výši 51 mil. Kč. Celkové náklady dosáhnou 200 mil. Kč.

Zvýšení bezpečnosti silničního provozu

Ze statistik vyplývá, že nejvíce lidí umírá na silnicích v Jihomoravském kraji. Ministr dopravy proto chce zvrátit tento nepříznivý trend. „Zlepšení situace v oblasti bezpečnosti silničního provozu na jižní Moravě považuji za svou osobní prioritu, a proto naše oddělení BESIP připravilo několik projektů určených speciálně pro Jihomoravský kraj a město Brno,“ ujistil ministr Šimonovský. V dubnu ministerstvo dopravy zahájilo v Brně projekt Bezpečná obec. Jeho cílem je zapojit do řešení problematiky bezpečnosti silničního provozu obce, jejich obyvatele a další organizace. V nejbližších týdnech BESIP spustí kampaň zaměřenou na používání dětských autosedaček. Do kampaně se zapojí také dvě brněnské porodnice. „O smyslu těchto kampaní se můžete na vlastní oči přesvědčit na blížící se mezinárodní výstavě Autosalon 2005 na brněnském výstavišti, kterou budu osobně zahajovat,“ uvedl ministr Šimonovský. Expozice oddělení BESIP bude umístěna v pavilonu Z od 4. do 9. června 2005.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

dnes | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků