Brno – Soběšice 2013: (chvílemi) pěkně ostrý závod (+ 142x foto)

Minulou sobotu opět zaburácely areálem Kociánka v Králově Poli motory desítek historických automobilů a motocyklů, aby se utkaly v závodě do vrchu.
Seznam kapitol
  1. Brno – Soběšice 2013
  2. Fotogalerie

Závod Brno – Soběšice má ve své současné podobě tradici sahající do konce minulého století a v posledních letech se z něj stala jedna z nejrespektovanějších akcí svého druhu u nás. Většinou se jezdí poslední sobotu v září, letos výjimečně se konal v sobotu předposlední. Veteran Automoto Club Brno oprášil kdysi slavnou značku, která má nevšední historický odkaz. Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se totiž jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic už v roce 1924.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců, razantně rostly také rychlosti jejich strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.

Brno – Soběšice 2012: krása, rychlost a olejové skvrny (100x foto)

Brno – Soběšice 2012: krása, rychlost a olejové skvrny (100x foto)

Do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem tehdejšího Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici vedoucí z areálu ústavu pro tělesně postiženou mládež Kociánka do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel.

Tradice pokračuje dodnes a zatím poslední jízda se jela 21. září letošního roku. K potěšení pořadatelů, účastníků i zástupů diváků se pro tento den počasí až zázračně zlepšilo a obávaný déšť se překvapivě vůbec neobjevil. Profesionální časomíra a zkušený pořadatelský tým umožnily i letos hodnocení jízd v desítkách různých kategorií. Závod se jede primárně jako jízda pravidelnosti (u časů zajetých ve dvou jízdách se hodnotí co nejmenší odchylka), ale ve výsledkové listině najdete i nejlepší časy (v autech je letos ovládly tři vozy BMW 328).

Ani během letošního ročníku se nic neočekávaného nestalo, a tak se soustřeďte hlavně na přiloženou fotogalerii. Opět to chvílemi zavánělo přehlídkou vozů Tatra 57 a klasických britských motocyklů, ale objevily se zde i vyslovené skvosty. Pokud vás zajímají značka a typ konkrétního stroje na snímcích, není nic snazšího, než vyhledat jeho startovní číslo (uvedeno bývá zpravidla na přídi vozu či reflektoru motocyklu) ve startovní listině. Do výsledků závodu Brno - Soběšice 2013 pak můžete nahlédnout přímo na příslušných stránkách Veteran Automoto Clubu Brno. A nenechte se mást: i když jsou nadepsány „2012“, jde skutečně o výsledky závodů letošních…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 319/1, 1935
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Talbot T23, 1937
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z-5 Express (1936)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Triumph T 100 (1959), v pozadí AJS 31 (1960); BSA 500 M20 (1943); v popředí Čechie 350 (1947), za ní BSA 350 (1947) 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Majitelé těchto vozů BMW 327 jeli opravdu velmi rychle... 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Panhard-Levassor X19, 1912
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Trocha Ameriky: zleva Ford A (1928), Buick Series 40 (1936) a Buick Special 40 (1938) 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bugatti T44, 1929 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kopřivnická klasika: Tatra 54 (1931), Tatra 57A (1936) a Tatra 75 Sport (1934) 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Brno – Soběšice 2013
  2. Fotogalerie

bazar

BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 1 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 231 865 km
Cena: 120 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2013
Stav: 51 351 km
Cena: 600 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků