Brno – Soběšice 2012: krása, rychlost a olejové skvrny (100x foto)

Poslední zářijový víkend nad Kociánkou v Brně - Králově Poli opět zaburácely motory desítek auto a motoveteránů. V rámci osvěžení se z tehdejšího běsnění kolem pařížského autosalonu jsme se tam zašli podívat a poněkud se rozptýlit.

Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic v roce 1924 a v následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců. Razantně rostly také rychlosti strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Tatra a Aero patří k tradičním ozdobám podobných setkání

Až do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se zde jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.

V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel. Od té doby se zde jezdí závody, a to vždy v poslední zářijovou sobotu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Neodmyslitelné místo na Soběšicích patří motocyklům

Ta letošní nebyla výjimkou a v areálu brněnského Ústavu pro postiženou mládež Kociánka se za příznivého počasí opět setkaly desítky historických automobilů a motocyklů. Byla to příležitost prohlédnout si často překrásné kousky z dějin individuální dopravy, ba co víc: většina shromážděných strojů opět vyrazila do Soběšic, aby v několika profesionálně měřených jízdách změřila své síly. Stroje vyrážely na trať v časových odstupech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některým to jelo rychleji, jiným pomaleji, takže se posádky občas na trati potkávaly

Zvláště někteří se svými vozy a motocykly předváděli jízdu skutečně na hraně a vidět třeba mohutnou Lagondu 4 ½ Litre z roku 1932 na úzkých kolech letící zatáčkou „dveřmi napřed“ nenechalo nikoho z přihlížejících klidným. Ale nejezdilo se jen na nejvyšší rychlost, posádky s pomalejšími stroji se snažily v jízdách pravidelnosti. Tak či onak, silnice se chvílemi ztrácela v dýmu proměnlivého odstínu, duněla řevem motorů a v zatáčkách přibývalo olejových skvrn.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jako tehdá: jen do kopce...

Letošní závod Brno – Soběšice zkrátka opět nabídl vše, co od podobného podniku očekáváme, a své si na něm našli pamětníci, rodiny s dětmi i motorističtí gurmáni. Zkuste část této atmosféry nasát alespoň z přiložených snímků, jež můžeme považovat také za jakési rozloučení s končící sezónou.
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prostějovský Wikov 40 (1932)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní vozy Wikov 7/28 Sport (1929) vlevo a modrý Salmson GSS (1924) vpravo
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zahájení si nenechal ujít brněnský primátor Bc. Roman Onderka
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Praga Super Piccolo (1934), jeden z nejkrásnějších kousků sbírky Piccol Huberta Grmely
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mohutný kabriolet Mercedes-Benz 320 (1938)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Krásný dvouvačkový MG Lester Special (1936) ing. Zahradníčka
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Citroen 11 AL (1937) s výklopným sedadlem pro tchýni vzadu 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chrysler 70 (1930), jeden z mála přítomných amerických vozů
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Leskem mosazi zářily stroje Ford T a Chenard & Walcker, oba z roku 1912 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Elegantní a velmi rychlý roadster BMW 328 (1940) 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motocyklům je v Soběšicích tradičně věnována značná pozornost, nechybí klasické britské stroje ani dlouhá a nepřehlédnutelně zbarvená Čechie
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatrovky 75 Roadster (1936), 57 A Sport (1936) a 11 Normandie (1926)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Britská sportovní elegance, zleva Lagonda 4½ Litre (1932), MG TC (1947) a MG Lester Special (1936)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další Tatrovky, T12 (1932), T57 B (1946) a T75 Cabrio (1935)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
O takřka dramatické předjížděcí manévry nouze nebyla 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
A tentokrát Pragovky: vlevo již výše zmíněná Super Piccolo (1934), uprostřed Piccolo (1926) a vpravo sportovní roadster Alfa 1000 mil (1932)  
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výrobky zahraničních značek zastupovaly například stroje Alfa Romeo 6C 1750 Sport (1929), DKW F5 (1935) nebo BMW 327 (1938)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků