Prosazování alternativní dopravy brněnskými náměstky Hollanem a Anderem je zajímavé, ale v kontextu průměrné spotřeby přes 13 l/100 km dostává trochu zvláštní rozměr.
Údaje o tom, kolik najedou brněnští náměstci se svými automobily, byly docela zajímavé, ale nakonec to není to nejzajímavější, co z toho všeho vyplývá. Podle dostupných dat se totiž zdá, že se u brněnských zastánců alternativní dopravy na ekologii zas až tolik nedbá.
Na základě žádosti spolku Brno autem zveřejnil brněnský magistrát přesné údaje o tom, kolik náměstci Matěj Hollan (hnutí Žít Brno) a Martin Ander (Strana zelených) najedou každý měsíc se služebními auty. Podle vyjádření Martina Andera jsou to logická čísla a navíc dané automobily využívají jiné osoby a jsou používány pro různé akce. Původní zveřejněný dokument najdete přímo na stránkách brněnského magistrátu.
Ten do tabulek také přidal rozpis nákladů, přičemž nás zaujaly náklady na pohonné hmoty ve vztahu k najetým kilometrům. Pak totiž stačí dohledat ceny paliva v Jihomoravském kraji pro dané měsíce a můžeme zjistit, s jakou průměrnou spotřebou se na brněnském magistrátu jezdí. Výsledky jsou docela překvapivé.
Matěj Hollan podle zveřejněných dat jezdil v minulém roce s celkovým průměrem 12,45 l/100 km, jeho nejlepší měsíční výsledek byl osm litrů, naopak ten nejhorší je téměř 16 l/100 km z prosince 2015. Za prvních šest měsíců letošního roku to pak máme 14,3 l/100 km.
Martin Ander je na tom o něco hůře. Jeho průměr za rok 2015 je totiž 13,25 l/100 km. Velmi zajímavý byl pro něj březen 2015, kdy jeho vůz najel 1273 km, ale náklady na pohonné hmoty byly zhruba 11 tisíc korun. To nám při průměrné ceně paliva 31,26 kč/l vychází na spotřebu téměř 29 l/100 km. Za letošní rok činí průměrná spotřeba náměstka Andera 12,64 l/100 km.
Odpověď na otázku, co přesně za automobily tito zastánci alternativní dopravy používají, jsme zatím nedostali (údajně to budeme vědět v pondělí). Podle spotřeby to vypadá na automobil typu šestiválcové Škody Superb, se kterou její řidič navíc na spotřebu moc nejezdí. Se starou generací Superbu 3.6 FSI jeden náš bývalý kolega shodou okolností také z Brna jezdil během testu v průměru za 12,8 l/100 km, někteří čtenáři ale uváděli průměr pod deset litrů.
V současnosti se údajně zuřivě pracuje na přesednutí do vozů na CNG, současná auta už na magistrátu údajně byla. Je ale zajímavé, že až dosud zatím podobně vysoké průměrné spotřeby nikoho nezajímaly a nikomu vůbec nevadily.
Kompletní údaje a vypočtené spotřeby najdete níže v tabulkách. Protože nevíme, zda opravdu jezdí náměstci s benzinovým automobilem, nebo tankují naftu, představuje cena paliva průměr obou variant. Realita tak nakonec bude trochu jiná, ale o mnoho se lišit nebude.
Jen pro zajímavost, po sečtení nákladů na PHM, mytí, provozní kapaliny, dálniční poplatky (ty jsou mimochodem také zajímavé, protože jedno auto vykázalo 3900 Kč/rok, druhé například letos vykázalo 2449 Kč), opravy a údržbu, nám to pro letošních prvních šest měsíců vychází na 6,16 Kč/km u pana Andera, respektive na 4,4 Kč/km u pana Hollana.
Matěj Hollan - průměrná spotřeba služebního automobilu |
Rok 2015 |
Počet km |
Náklady na PHM [Kč] |
Průměrná cena paliva* [Kč] |
Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km] |
1. |
3748 |
15941,7 |
31,89 |
13,34 |
2. |
3494 |
15968,51 |
30,51 |
14,98 |
3. |
7565 |
19043,61 |
31,26 |
8,05 |
4. |
8081 |
32900,68 |
31,9 |
12,76 |
5 |
5861 |
24245,57 |
32,37 |
12,78 |
6 |
6380 |
25764,18 |
32,62 |
12,38 |
7 |
5386 |
18833,46 |
32,82 |
10,65 |
8 |
2747 |
13008,96 |
32,41 |
14,61 |
9 |
5613 |
23360,7 |
31,69 |
13,13 |
10 |
4271 |
18654,21 |
31,62 |
13,81 |
11 |
3067 |
12195,6 |
30,77 |
12,92 |
12 |
1793 |
8466,04 |
29,66 |
15,92 |
Průměr |
58006 |
228383,2 |
31,63 |
12,45 |
Rok 2016 |
1. |
1896 |
7639,0 |
28,73 |
14,02 |
2. |
3061 |
13257,4 |
26,81 |
16,15 |
3. |
2521 |
8374,81 |
26,3 |
12,63 |
4. |
3747 |
18497,32 |
27,0 |
18,28 |
5 |
4168 |
14964,8 |
27,57 |
13,02 |
6 |
5047 |
17745,73 |
28,81 |
12,20 |
Průměr |
20440 |
80479,06 |
27,4 |
14,30 |
*Cena paliva představuje průměr pro benzin i naftu pro daný měsíc, který jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz |
Martin Ander - průměrná spotřeba služebního automobilu |
Rok 2015 |
Počet km |
Náklady na PHM [Kč] |
Průměrná cena benzinu [Kč] |
Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km] |
Škoda Superb 2.8 V6 (2003) |
1. |
3053 |
11758,32 |
31,84 |
12,10 |
2. |
1659 |
6459,73 |
30,45 |
12,79 |
3. |
1273 |
11507,44 |
31,42 |
28,77 |
4. |
2000 |
7295,64 |
31,92 |
11,43 |
5 |
2525 |
11279,82 |
32,59 |
13,71 |
6 |
2978 |
13873,27 |
32,87 |
14,17 |
7 |
4122 |
17132,87 |
33,21 |
17,32 |
Průměr |
|
|
|
15,76 |
Škoda Superb 1.8 TSI (2009) |
8 |
1963 |
8661,43 |
33,11 |
6,35 |
9 |
2916 |
12205,4 |
32,38 |
19,20 |
10 |
2383 |
11435,44 |
31,99 |
12,26 |
11 |
2100 |
6855,72 |
30,82 |
9,33 |
12 |
3657 |
9872,85 |
29,92 |
9,02 |
Průměr |
|
|
|
11,55 |
Rok 2016 |
Škoda Superb 1.8 TSI (2011) |
1. |
2439 |
6969,48 |
28,92 |
9,88 |
2. |
2470 |
8652,85 |
27,65 |
12,67 |
3. |
1995 |
7280,17 |
26,98 |
13,53 |
4. |
707 |
3048,04 |
27,73 |
15,55 |
5 |
2785 |
9439,6 |
28,6 |
11,85 |
6 |
2248 |
8613,09 |
29,57 |
12,96 |
Průměr |
|
|
28,24 |
12,32 |
*Cenu benzinu jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz |