Článek na téma spotřeby brněnských zastánců alternativních druhů dopravy vzbudil velký rozruch. Zapátrali jsme dále a zjistili pár nových informací. Nezajímavé nejsou.
Nedávno jsme zveřejnili docela jednoduchou tabulku, která ukazovala počet najetých kilometrů brněnských náměstků Hollana a Andera a která hlavně dávala do souvislosti tyto kilometry s náklady na pohonné hmoty. Vypočtená průměrná spotřeba opravdu zaujala, nicméně v době, kdy jsme toto zveřejňovali, panovaly určité nejasnosti kolem několika faktů. Dnes jsme o něco chytřejší, takže můžeme věc upřesnit.
Pro jistotu ještě jednou zopakujeme, že základní data, ze kterých jsme vyšli, zveřejnil samotný magistrát města Brna jako odpověď na žádost spolku Brno autem, jde tedy o čísla oficiální. V době zveřejnění prvního článku jsme nevěděli, jaká přesně auta byla používána, takže jsme museli počítat s průměrnou cenou nafty i benzinu. Dnes už vozový park známe, i když jen na půl.
Matěj Hollan a jeho „vyjádření“
Informace nemůžeme nabídnout kompletní z jednoduchého důvodu. Matěj Hollan se k věci postavil tak, že se nebude vyjadřovat. Nikoliv stylem, že by na naše opakované výzvy zareagoval a napsal, že se k „věci nehodlá vyjádřit, protože...“, ale prozatím se rozhodl, že nebude reagovat vůbec, což je trochu smutné.
Martin Ander se na rozdíl od pana Hollana rozhodl prostřednictvím své tiskové mluvčí alespoň trochu komunikovat (a za to děkujeme), přestože na jeho slíbené vyjádření také už čekáme týden. Nicméně v tomto případě alespoň víme, která konkrétní auta využíval.
Nejprve starý Superb V6, pak 1.8 TSI
Aktualizovanou tabulku podle nových informací jsme už přidali do původního článku, níže ji najdete znovu. Martin Ander jezdil prvních sedm měsíců roku 2015 se Škodou Superb 2.8 V6 roku výroby 2003, se kterou za toto období vykázal průměr necelých šestnáct litrů na sto.
Následně přesedl do předposlední generace Škody Superb osazené motorem 1.8 TSI, přičemž vyzkoušel dva exempláře. S tím prvním dojezdil zbytek roku 2015 s průměrem 11,55 l/100 km, další Superb 1.8 TSI sloužil v první polovině letošního roku, kdy vykázal celkovou spotřebu 12,32 l/100 km.
Nejsou to nereálná čísla, ale svědčí o výrazném provozu po městě nebo o ne zrovna ekologicky šetrném cestování po dálnici. Jen pro zajímavost, server sprintmonitor.de zaměřený právě na reálnou spotřebu aut, kterou zadávají reální řidiči, uvádí pro Superb 1.8 TSI z let 2008 až 2015 průměrnou spotřebu 8,1 l/100 km. Nejlepší řidič udává u svého Superbu 1.8 TSI průměr 6,64 l/100 km, ten nejhorší pak 11,05 l/100 km. Nejvíce řidičů udává jako průměr pro tento automobil 8,5 l/100 km.
Celkový průměr vs. výchylky
Níže v upravené tabulce si můžete prohlédnout všechna čísla týkající se Martina Andera, v původní neupravené pak i hodnoty Matěje Hollana. Zajímavá je především dlouhodobá spotřeba, ale za pozornost stojí také výchylky. Ty jsou dány skutečností, že jednotlivé měsíce nejsou izolované, takže se občas stalo, že byl vůz dotankován na konci měsíce, ve kterém ale už nejezdil. Výjimkou je ovšem březen 2015.
Ten se vztahuje k Superbu 2.8 V6, který má nádrž na 62 litrů. Pokud se stalo, že bylo tankováno těsně na konci měsíce, pak bylo v březnu fakticky projeto o 62 litrů méně. Podle původních čísel natankoval pan Ander 366 litrů. Po této opravě tedy na ujetí 1273 km potřeboval 304 litrů. I tak vychází průměrná spotřeba na necelých 24 l/100 km.
Sluší se podotknout, že zmíněná auta byla nakoupena už dříve, takže je Martin Ander dostal, celkové průměry ale docela jasně ukazují na ne příliš velkou snahu o ekologické cestování. V současnosti je údajně testována Octavia na CNG.
Stále doufáme, že se ke svým průměrům vyjádří jak Martin Ander, který to nakonec slíbil, tak že se ozve i Matěj Hollan, který zatím nijak nereagoval. Jakmile dostaneme vyjádření, rádi se o něj podělíme.
Martin Ander - průměrná spotřeba služebního automobilu |
Rok 2015 |
Počet km |
Náklady na PHM [Kč] |
Průměrná cena benzinu [Kč] |
Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km] |
Škoda Superb 2.8 V6 (2003) |
1. |
3053 |
11758,32 |
31,84 |
12,10 |
2. |
1659 |
6459,73 |
30,45 |
12,79 |
3. |
1273 |
11507,44 |
31,42 |
28,77 |
4. |
2000 |
7295,64 |
31,92 |
11,43 |
5 |
2525 |
11279,82 |
32,59 |
13,71 |
6 |
2978 |
13873,27 |
32,87 |
14,17 |
7 |
4122 |
17132,87 |
33,21 |
17,32 |
Průměr |
|
|
|
15,76 |
Škoda Superb 1.8 TSI (2009) |
8 |
1963 |
8661,43 |
33,11 |
6,35 |
9 |
2916 |
12205,4 |
32,38 |
19,20 |
10 |
2383 |
11435,44 |
31,99 |
12,26 |
11 |
2100 |
6855,72 |
30,82 |
9,33 |
12 |
3657 |
9872,85 |
29,92 |
9,02 |
Průměr |
|
|
|
11,55 |
Rok 2016 |
Škoda Superb 1.8 TSI (2011) |
1. |
2439 |
6969,48 |
28,92 |
9,88 |
2. |
2470 |
8652,85 |
27,65 |
12,67 |
3. |
1995 |
7280,17 |
26,98 |
13,53 |
4. |
707 |
3048,04 |
27,73 |
15,55 |
5 |
2785 |
9439,6 |
28,6 |
11,85 |
6 |
2248 |
8613,09 |
29,57 |
12,96 |
Průměr |
|
|
28,24 |
12,32 |
*Cenu benzinu jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz |
Matěj Hollan - průměrná spotřeba služebního automobilu |
Rok 2015 |
Počet km |
Náklady na PHM [Kč] |
Průměrná cena paliva* [Kč] |
Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km] |
1. |
3748 |
15941,7 |
31,89 |
13,34 |
2. |
3494 |
15968,51 |
30,51 |
14,98 |
3. |
7565 |
19043,61 |
31,26 |
8,05 |
4. |
8081 |
32900,68 |
31,9 |
12,76 |
5 |
5861 |
24245,57 |
32,37 |
12,78 |
6 |
6380 |
25764,18 |
32,62 |
12,38 |
7 |
5386 |
18833,46 |
32,82 |
10,65 |
8 |
2747 |
13008,96 |
32,41 |
14,61 |
9 |
5613 |
23360,7 |
31,69 |
13,13 |
10 |
4271 |
18654,21 |
31,62 |
13,81 |
11 |
3067 |
12195,6 |
30,77 |
12,92 |
12 |
1793 |
8466,04 |
29,66 |
15,92 |
Průměr |
58006 |
228383,2 |
31,63 |
12,45 |
Rok 2016 |
1. |
1896 |
7639,0 |
28,73 |
14,02 |
2. |
3061 |
13257,4 |
26,81 |
16,15 |
3. |
2521 |
8374,81 |
26,3 |
12,63 |
4. |
3747 |
18497,32 |
27,0 |
18,28 |
5 |
4168 |
14964,8 |
27,57 |
13,02 |
6 |
5047 |
17745,73 |
28,81 |
12,20 |
Průměr |
20440 |
80479,06 |
27,4 |
14,30 |
*Cena paliva představuje průměr pro benzin i naftu pro daný měsíc, který jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz |