Kapitoly článku:
Základ perspektivní budoucnosti
Továrna laborovala s celou řadou třecích materiálů od dřeva až po stlačený papír, nicméně dochovaný Disk má zřejmě setrvačník z mosazi a hranu kola předlohového hřídele z kůže. Spolehlivost celého vozu však byla tristní a brněnská Zbrojovka byla nakonec nucena odkoupit většinu vyrobených automobilů zpět. Také proto se mezi zaměstnanci vžilo rčení „Disk nám sežral zisk“...
Disky brněnská Zbrojovka nabízela pouze v otevřeném provedení
Vůz na snímcích se do sbírek Technického muzea v Brně dostal na počátku sedmdesátých let, přičemž jde z velké části o repliku, jež se zrodila z enormního nasazení pamětníků a bývalých zaměstnanců Zbrojovky, kteří se na stavbě těchto vozů osobně podíleli, a na základě objeveného torza pohonného ústrojí. Projekt Disk skončil nezdarem, ale stal se začátkem velké historie progresivních „Zetek“, jež běžela až do roku 1936.
Špičkový čtyřválec Z 5 Express s předním pohonem na loňském závodě Brno - Soběšice
Až do konce března příštího roku běží v Technickém muzeu v Brně jedinečná výstava Babička Zetka mapující historii automobilní výroby brněnské Zbrojovky. Sylvii Zouharové-Dykové se v ní podařilo kromě popisovaného Disku a strojů z muzea sestavit expozici, jež uceleným způsobem mapuje i s přispěním soukromých sběratelů dějiny slavných Zetek, s nimiž jezdily prvorepublikové celebrity a které startovaly v prestižních závodech své doby. Nejzajímavější exponáty, jež by spolu s celou výstavou pozornosti našich čtenářů rozhodně uniknout neměly, si nyní představíme podrobněji.
Z 4/18 roadster, 1928. Replika postavená podle dobových pramenů ze sbírky Jiřího Hemzala, jediný dochovaný vůz tohoto typu s daným typem karoserie.
Z 9 roadster s karoserií Petera, 1929. tento vůz byl prezentován na pražském autosalonu v roce 1929 a poháněl jej litrový dvoudobý dvouválec s výkonem 22,5 koní (16,5 kW), jenž vozu umožnil dosáhnout rychlosti 75 km/h.
Z 9, dvoudveřový sedan z roku 1930 s tovární karoserií K12 z pera interního karosáře Bezoušky. Vůz Jana Popelky vyniká rozměrnou prosklenou plochou; vozy této řady karosovali i vysokomýtský Sodomka, plzeňský Brožík či brněnský Fischer. Vínový vůz vpravo je Z 4 I. série z pera konstruktérů Voženílka a Odstrčila.
Z 4 II. série z roku 1934 v původním, nálezovém stavu. Těchto vozů s deflektorovými dvouválci 905 ccm a výkonem 19 koní (14 kW) při 3 000 ot./min. vzniklo celkem asi 500 kusů, vyobrazený vůz sloužil soukromému zemědělci na tišnovsku.
Z 4 III. série byly vyráběny od dubna roku 1934 a vynikakly výrazně zaoblenými karoseriemi. Dvoudobý dvouválec s objemem 980 ccm dosahoval výkonu 25 koní (18,5 kW) při 3 000 ot./min. a vozu umožnil dosáhnout rychlosti 100 km/h. Na voze Ing. Břetislava Hejdy si všimněte mimořádně tenkého dřevěného sloupklu B krytého chromovaným plechem.
Z 4 IV. série z roku 1934 s karoserií pražské firmy Dostál s tzv. americkou skládací střechou s bočními okny stahovacími až do horní úrovně dveří. Má jít o indetnický vůz, jaký používala manželka komika Vlasty Buriana Nina (Burian sám jezdil roadsterem "Z" v jiném provedení).
Brněnská zbrojovka se úspěšně zapojovala i do sportovních podniků třicátých let. Vystaveny jsou podovzek Z 14 s motorem 1,5 l a výkonem přes 100 koní, s nímž František Hošťálek jezdil až do vypuknutí druhé světové války, i tovární roadster Z V4 ze sbírky JUDr. Jana Egidyho.
Replika jednoho z pěti aerodynamických speciálů, které ing. Odstrčil postavil na podovzku III. série modelu Z 4 pro druhý ročník závodu 1000 mil československých. Nakonec startovaly jen tři vozy, jež obsadily první tři místa, což znamenalo také vítězství Zbrojovky Brno jako týmu. Litrový dvoutaktní motor dosahoval výkonu 42 koní a vozu umožnil dosahovat rychlostí přes 130 km/h.
Z 5 Express vycházel z úspěchů řady Z 4 a stal se vlajkovou lodí značky. Čtyřválcový motor s objemem 1 370 ccm dosahoval výkonu 40 koní a luxusní vůz se zakázkovou karoserií rozjel až na 120 km/h při průměrné spotřebě 12,5 l/100 km.
Chybět nemůže legendární, elegantní "Hurvínek" Z 6 s dvouválcem 735 ccm o výkonu 19 koní, jenž se v roce 1935 stal vůbec poslední novou konstrukcí brněnské Zbrojovky. Bodoval krásnými karoseriemi a cenou pouhých 19 600 Kčs, nicméně obliby typů Z 18 a Z 4 díky tuhnoucí konkurenci nedosáhl, zároveň se projevily jeho nepříliš dobré jízdní vlastnosti.
V expozici aktuální výstavy v TM Brno se můžete seznámit také s kompletním podovzkem, jenž je spolu s motorem v řezu. Nejde přitom o nic dodatečně upraveného, exponát vzniknul již v první polovině třicátých let k prezentačním účelům a ještě před začátkem druhé světové války byl Technickému muzeu věnován.
Expozice babička Zetka nabízí taká náhledy do konstrukce výdřevových karoserií i panely se zvětšeninami dobových prospektů.