Britský paradox: Odstranili bílé čáry ze silnic, klesl tím počet nehod i rychlost

Pilotní projekt běží v Británii na výpadovkách z Londýna. Londýnské hlavní silnice s poměrně hustým provozem ukázaly velmi zajímavá a možná i překvapivá čísla.
Britský paradox: Odstranili bílé čáry ze silnic, klesl tím počet nehod i rychlost

Máte někdy pocit, že se v tom lese dopravních značek, zákazů a příkazů ztrácíte? Ve Velké Británii zjistili, že by možná bylo lepší se všech dopravních značek a podélného značení na silnici zbavit úplně. Experiment totiž ukázal, že jen pouhé odstranění prostředních bílých čar ze silnic sníží počet nehod s také rychlost vozidel.

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Pilotní projekt běží v Británii na výpadovkách z Londýna (jde o silnice A22, A23 a A100) i na dalších místech. Londýnské hlavní silnice s poměrně hustým provozem ale ukázaly velmi zajímavá a možná i překvapivá čísla.

Británie je posedlá snižováním rychlosti a toto opatření snížilo průměrnou rychlost aut o 13 %. Odstraněním prostředních dělících čar prý řidiči ztratili jistotu, přimělo je dávat větší pozor. V daném místě se ale snížila i nehodovost a provoz byl také plynulejší, píše The Guardian.

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Velká Británie chce tento nápad, který vychází z konceptu „sdíleného prostoru“ vyvinutého v devadesátých letech nizozemským inženýrem Hansem Mondermanem, rozšířit i na další místa. Mondermanův koncept totiž počítá s tím, že na silnicích a ulicích nebude vůbec žádné značení, ani úprava rychlosti nebo přednosti v jízdě. Chodci, cyklisté i řidiči se zkrátka musí mezi sebou domluvit.

Hans Monderman kdysi prohlásil, že příliš velké množství příkazů a zákazů v provozu omezuje schopnost společensky odpovědného jednání a řidiči ztrácí osobní odpovědnost. Pro příklad nemusíme chodit moc daleko, stačí se podívat na úseky německých dálnic s neomezenou rychlostí. Průměrná rychlost osobních aut se tu pohybuje jen lehce nad 130 km/h.

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků