Britský paradox: Odstranili bílé čáry ze silnic, klesl tím počet nehod i rychlost

Pilotní projekt běží v Británii na výpadovkách z Londýna. Londýnské hlavní silnice s poměrně hustým provozem ukázaly velmi zajímavá a možná i překvapivá čísla.
Britský paradox: Odstranili bílé čáry ze silnic, klesl tím počet nehod i rychlost

Máte někdy pocit, že se v tom lese dopravních značek, zákazů a příkazů ztrácíte? Ve Velké Británii zjistili, že by možná bylo lepší se všech dopravních značek a podélného značení na silnici zbavit úplně. Experiment totiž ukázal, že jen pouhé odstranění prostředních bílých čar ze silnic sníží počet nehod s také rychlost vozidel.

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Pilotní projekt běží v Británii na výpadovkách z Londýna (jde o silnice A22, A23 a A100) i na dalších místech. Londýnské hlavní silnice s poměrně hustým provozem ale ukázaly velmi zajímavá a možná i překvapivá čísla.

Británie je posedlá snižováním rychlosti a toto opatření snížilo průměrnou rychlost aut o 13 %. Odstraněním prostředních dělících čar prý řidiči ztratili jistotu, přimělo je dávat větší pozor. V daném místě se ale snížila i nehodovost a provoz byl také plynulejší, píše The Guardian.

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Velká Británie chce tento nápad, který vychází z konceptu „sdíleného prostoru“ vyvinutého v devadesátých letech nizozemským inženýrem Hansem Mondermanem, rozšířit i na další místa. Mondermanův koncept totiž počítá s tím, že na silnicích a ulicích nebude vůbec žádné značení, ani úprava rychlosti nebo přednosti v jízdě. Chodci, cyklisté i řidiči se zkrátka musí mezi sebou domluvit.

Hans Monderman kdysi prohlásil, že příliš velké množství příkazů a zákazů v provozu omezuje schopnost společensky odpovědného jednání a řidiči ztrácí osobní odpovědnost. Pro příklad nemusíme chodit moc daleko, stačí se podívat na úseky německých dálnic s neomezenou rychlostí. Průměrná rychlost osobních aut se tu pohybuje jen lehce nad 130 km/h.

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků
Minitest Lexus CT200h: Výjimečný hatchback nikdy nebyl levnější

Lexus CT200h (minitest)

Lexus přestane vyrábět kompaktní luxusní hatchback. Mrzí vás to? Tak máte poslední příležitost! Vyzkoušeli jsme, jestli je v dnešním kontextu ještě o co stát.

4.  12.  2018 | Milan Lažanský | 22 příspěvků